M-Audio Axiom A.I.R. Mini 32

S nástupom množstva softwarových nástrojov sa čoraz väčšiemu záujmu tešia najrozmanitejšie MIDI ovládače, určené pre prácu s nimi. Ich ponuka siaha od základných modelov poskytujúcich iba jednoduchú MIDI klaviatúru, až po sofistikované monštrá, umožňujúce okrem veľmi expresívnej hry s detailnou kontrolou nad každým zahraným tónom aj priamy prístup k množstvu parametrov zvuku v reálnom čase. Popisované zariadenie leží niekde medzi. Ale nepredbiehajme.

AxiomAirMini32

Koncepcia

Zariadenie má tridsaťdva malých klávesov s dynamickou citlivosťou, osem otočných ovládačov a osem padov citlivých na úder. Okrem toho obsahuje tlačidlá, určené pre prácu v prostredí priloženého DAW softvéru Ignite (kurzorový set, tlačidlá pre Record, Start a Stop) a niekoľko ďalších funkčných tlačidiel určených pre editáciu, prepínanie oktáv, moduláciu a výber ovládaných funkcií. Štyri tlačidlá Sustain, Edit, Octave + a Octave - sú podsvietené a menia jas a farbu podsvietenia podľa aktuálneho stavu ich funkcie. Jediným výstupom je tu Micro USB port a nijaký iný vstupný ani výstupný port tu nenájdeme. Rovnako na ovládači nenájdeme ani displej. Úspornosť tu vidno aj v samotnom balení, kde v krabici okrem ovládača, USB kábla, sady návodov a aktivačnej karty pre software Ignite, nenájdeme nič viac. Nijaké CD ani DVD. Softvér si treba stiahnuť z webu výrobcu a potom ho autorizovať pomocou priloženej aktivačnej karty. Moderný a ekologický prístup, ktorý schvaľujem, už sú chvalabohu preč tie časy, kedy muselo byť všetko na CD alebo na DVD a ťahanie pármegového súboru bola záležitosťou na celú noc - s neistým výsledkom. Tu musím naozaj dať pomyselný klobúk dolu, takto má vyzerať distribučný model 21. storočia. Tento ovládač síce nemá vo výrobnom programe firmy M-Audio priameho predchodcu, ale hardwarovo do značnej miery vychádza z podobného výrobku, Keystation Mini 32. Oproti nemu však disponuje horeuvedenými ovládacími prvkami, ktoré predošlý model nemal. Ovládače k zariadeniu si nájde operačný systém sám. Nič nie je treba namáhavo sťahovať, inštalovať a konfigurovať. Tento výrobok je kompatibilný s platformami PC aj Apple. Okrem priloženého, intuitívneho softu Ignite je zariadenie a jeho ovládače komtatibilné aj s ďalšími bežnými DAW, ako Garage Band, Cubase atď.

Hrateľnosť
Tu sa dostávame asi k najväčšej slabine zariadenia - dosť nešťastne riešenej ergonómii. Začnem klaviatúrou. Za tú cenu človek nečaká vyváženú a už vôbec nie kladivkovú klaviatúru, ale nad touto by zalomil rukami aj majiteľ lacnej detskej samohrajky zo supermarketu. Klávesy sú strašne maličké a osoba s čo len trošku širšími prstami (povedal by som drvivá väčšina mužskej a viac ako polovica ženskej populácie) má problém hlavne v technickejšej pasáži udrieť tón bez toho, aby nezavadila o susednú klávesu. To samozrejme kladie extra veľké nároky na precíznosť prstokladu, čo zasa podivne kontrastuje s pomerne malým ponorom (hlavne čiernych klávesov) a dosť veľkou tuhosťou, ktorá sa navyše mení nelineárne – na začiatku svojej dráhy ide klávesa ľahko ako samohrajková a od polovice akoby išla ťažšie, akoby viac pružila. Možno snaha čiastočne sa priblížiť správaniu sa polovyváženej klaviatúry, ale bez žiadaného efektu, feeling je skôr gumový. Navyše čierne klávesy sú citeľne tuhšie ako biele. Výsledkom je zvláštny a značne nepohodlný pocit pri hre.
Kompaktnosť tu proste dostala prednosť pred tým, že zariadenie je určené pre muzikantov a teda by sa na ňom malo dať hrať ľahko, pohodlne a s pôžitkom prinášajúcim inšpiráciu. Možno v Ázii by to recenzent videl ináč, ja ale ako vlastník „drevorubačských paprčí“ na tento koncept rozhodne nemôžem nazerať pozitívne. Kvitoval by som, keby to malo radšej o päť klávesov menej a zvyšné by boli o niečo väčšie.
Druhou, značne iritujúcou vecou, je absencia vstupného portu pre sustain pedál. Ten do istej miery supluje tlačidlo na prednom paneli, ale to pri niektorých zvukoch vyžadujúcich prácu so sustain pedálom (piána, stringy, pady…) prakticky úplne znemožňuje obojručnú hru, už tak značne limitovanú malým počtom klávesov. Navyše jeho umiestnenie je tiež krajne nevhodné, hneď vedľa tlačidla Edit, čo môže v praxi zamenať veľa nepríjemných situácií - namiesto podržania tónov hráč náhle a nechtiac zmení nastavenie kontrolera. Bolo by to pre výrobcu konštrukčne a cenovo až tak strašne neúnosné, vyviesť toto tlačidlo na zdierku mini jack? Samozrejme, je možné to obísť v software a naprogramovať v rámci jednej instrument stopy samostatne ľavú ruku, pravú ruku a sustain eventy, ale tak či tak je to prekážka, ktorá v tvorivosti nepomáha, ale brzdí.
Naopak, musím pochváliť nápad s ôsmimi potenciometrami na zmenu parametrov v reálnom čase. Toto je prakticky využiteľná a skvelá vec. Umožňuje ovládať zvuk priamo počas hrania bez klikania myškou. Prístup ku hlasitosti, úrovni efektov, parametrov filtra či generátora ADSR obálky je okamžitý a intuitívny. Rovnako je skvelý aj nápad s padmi, ktorými možno veľmi pohodlne programovať party bicích nástrojov, je to rozhodne o niečom inom ako snažiť sa zahrať bicie na klaviatúre. Dá sa tu vyhrať do sýtosti s feelingom. Výborná vychytávka a veľké plus pre toto zariadenie.
Teraz sa ale dostávame k dosť veľkej necnosti tohto kontrolera, ktorou je nastavenie jeho pracovných parametrov. Ako som spomenul, zariadenie nemá display, a práve to je problém. Ak chce užívateľ meniť nejaký parameter v nastavení, musí stlačiť tlačidlo Edit a potom stláčaním klávesov(!!!) navoliť, čo chce zmeniť a na akú hodnotu. Popisy nad klávesmi sú maličké, človek ich ľahko prehliadne, systém je dosť „kryptický“ (bez manuálu poruke ani nedoporučujem sa do toho púšťať). Navyše vďaka absencii displeja človek nevie, kde v menu sa aktuálne nachádza, čo vlastne nastavuje, na akú hodnotu, a akú to malo hodnotu predtým. Inkriminované tlačidlo je navyše hneď pri tlačidle Sustain, preto sa ľahko môže stať, ako som spomínal, že si človek namiesto podržania nôt rozhodí nastavenie kontrolera a ani nevie, na akú hodnotu sa mu čo podarilo nastaviť.
Moduláciu tónu a pitch bend riešiť gumovými tlačidlami som naposledy videl snáď na nejakom hračkárskom Casiu, mohlo tam byť radšej koliesko alebo mini joystick, prípadne maličký ribbon. Tu to ale nie je až taký strašný nedostatok, je tam osem potenciometrov a jeden sa predsa dá obetovať na MIDI Controller 1 – Modulation Wheel. Páči sa mi tiež možnosť prepínať oktávy na to určenými tlačidlami. Žiaľ ale, pokiaľ chcem používať transpozíciu, prídem o túto funkciu, musím sa rozhodnúť, či chcem používať jedno alebo druhé.
Nepáči sa mi tiež, že nie je priamy prístup k zmene čísla vysielaného MIDI kanálu. V štúdiu sa toto dá nejako prehryznúť, ale naživo mi pripadá dosť nešťastné prechádzať cez Edit mód, aby som prepol z klavíra trebárs na synth pady.

Záver
Pri mojom hodnotení zariadenia by sa možno zdalo, že som ho zatratil pod čiernu zem a vyčítal mu kvantum technických, konštrukčných a koncepčných nedostatkov. Nie je to celkom tak, hoci prívlastok „prémiové zariadenie“ je v tomto prípade naozaj značne nadsadený. Treba si len uvedomiť, na čo chce človek daný kontroler používať. Ak hľadá malé, ľahké a jednoducho prenosné zariadenie, s ktorým sa dá rýchlo do notebooku poznačiť nápad kdekoľvek (len tak narýchlo doma v náhlom záchvate inšpirácie, pri práci v exteriéri alebo alebo na cestách), tieto očakávania mu výrobok bez výhrady splní. Axiom A.I.R. Mini 32 možno teda považovať za akýsi hudobný skicár. Svoj účel iste splní aj ako prvé zariadenie pre juniorov začínajúcich v tejto oblasti. Pri práci s ním si osvoja základné skúsenosti práce s MIDI a urobia si predstavu o tom, čo by im mal poskytnúť ich ďalší kontroler. Ak ale muzikant hľadá klaviatúru tvoriacu centrum jeho budúceho domáceho štúdia, tu by to strašne záležalo podľa žánru jeho tvorby. Toto zariadenie je orientované viac na ovládanie parametrov zvukov v reálnom čase ako na nejaké vážnejšie hranie.
Pre muzikanta tvoriaceho napríklad trance, techno alebo hiphopové beaty mi to pripadá absolútne vyhovujúce, tam sa asi viac pracuje s rôznymi ovládačmi (knobmi a padmi) v reálnom čase, ako s klaviatúrou samotnou. V situáciách vyžadujúcich si väčšie nároky na hru, či už v štúdiu alebo live, je nutné robiť toľko kompromisov, že je namieste zaobstarať si pre tento účel niečo vhodnejšie. M-Audio ponúka dostatok modelov - od malých kontrolerov až po veľký plnorozsahový kladivkový masterkeyboard - vhodných aj na technickejšiu hru.

Michal Kyseľ


Distribúcia: Sunteq • www.studio.sk • Cena: 129 €