Arturia Mini Brute

Po sérii skvelých softvérových emulátorov klasických syntetizérov (ARP 2600, CS-80, Wurlitzer, Oberheim SEM, Jupiter 8 a ďalšie) prišla firma Arturia na trh aj s hardvérovými produktami. Sú to DSP systémy s nainštalovanými softvérovými syntetizátormi (Origin Desktop, Origin Keyboard, Spark, ...). V prípade novinky Mini Brute vstúpila Arturia na celkom nečakanú pôdu: zvuk nevytvára softvérový emulátor, ale klasické oscilátory. Takže je tu niečo pre priaznivcov tradičného „analógu“ so všetkými prednosťami aj nevýhodami.

Arturia-MiniBrute
Mini Brute je monofónny syntetizér so 100% analógovou signálovou cestou. Signál generuje napätím ovládaný oscilátor (VCO), jednotlivé vlnové formy (píla, štvorec, trojuholník, biely šum) sa mixujú spolu s nastaviteľným sub-oscilátorom a audio vstupom pomocou ovládačov v časti Mixer a následne sa signál filtruje pomocou Steiner-Parkerovho filtra s prepínateľnými módmi (LP, BP, HP a Notch).
Priebeh amplitúdy oscilátora a frekvenciu filtra ovládajú dva oddelené generátory obálok s nastaviteľnými parametrami ADSR. Harmonický obsah generovaného zvuku ovplyvňuje aj pár efektov (Metalizer, Brute Factor).
Architektúra analógových syntetizérov sa nezaobíde bez nízkofrekvenčných oscilátorov (LFO). Mini Brute obsahuje dva. Hlavný (LFO1) generuje 6 vlnových foriem a jeho výstup môže ovládať parametre: šírka pulzu (PWM), Metalizer, výška tónu (Pitch), filter a amplitúda, každý nastaviteľný oddelene pomocou otočných knobov. Výhodou LFO je možnosť jeho synchronizácie s arpegiátorom, čo umožňuje synchrónne priradiť každému tónu frázy inú farbu, iné ladenie, dynamiku a pod. Oscilátor LFO2 je určený na generovanie vibráta. Má voliteľnú frekvenciu a tri priebehy.
Spomínaný arpegiátor v prípade stlačenia viacerých klávesov hrá noty postupne v nastavenom tempe a vo zvolenom poradí (up, down, up-down alebo random). Tempo je možné nastaviť buď pomocou otočného knobu, funkcie Tap alebo synchronizáciou s MIDI vstupom (ak je pripojený napr. sekvencer). Nastaviteľné je aj portamento (plynulé spájanie nôt).
Hranie na nástroji je možné pomocou dvojoktávovej dynamickej klaviatúry, ktorá je skôr použiteľná na arpegiátor alebo krátke melodické frázy. Výhodou klaviatúry je funkcia Aftertouch, ktorou je možné ovládať frekvenciu filtra alebo amplitúdu vibráta. Ak chceme použiť nástroj na „klasické“ hranie, pripojíme ho pomocou MIDI konektorov na externý kláves alebo masterkeyboard s väčším rozsahom. K dispozícii sú tradičné 5-pinové MIDI konektory alebo USB.

Výhody a nevýhody
Analógová architektúra syntetizérov má množstvo priaznivcov najmä kvôli špecifickému, „plnému“ zvuku, čo je dané samotným fyzikálnym princípom – z analógového signálu nič nechýba, na rozdiel od digitálneho, ktorý je iba sériou vzoriek pôvodného signálu. Hoci pokiaľ ide o „bohatosť“ surového zvuku oscilátora, nedosahuje Mini Brute kvalít napr. klasického Minimoogu, jeho silnou stránkou sú práve filtre. Pri správnom nastavení dokážu obohatiť spektrum zvuku a výsledok znie výborne. Vstavaný arpegiátor v spolupráci s množstvom nastaviteľných parametrov LFO oscilátora zas dokáže vytvoriť množstvo špeciálnych efektov, ako napríklad náhodne rozladené tóny v sekvencii a podobne.
Jednoznačnou nevýhodou výlučne analógového riešenia je nemožnosť uložiť nastavený zvuk do pamäte. Tvorcovia Mini Brute sa túto nevýhodu snažili obísť vskutku originálne – k dispozícii sú vymeniteľné šablóny, ktoré sa položia cez ovládacie prvky a majú vyznačenú polohu regulátorov. Každá šablóna je označená názvom zvuku a niekoľko je aj prázdnych, na ktoré si používateľ môže vyznačiť vlastné nastavenia. Pri použití nástroja pri živom hraní v kapele si však len ťažko viem predstaviť výmenu šablón a následné nastavovanie množstva parametrov. V tomto ohľade jednoznačne víťazia digitalizované nástroje (ako napr. Minimoog Voyager XL).
Využitie nástroja vidím najmä v elektronickej hudbe, pri tvorbe špeciálnych efektov, ďalej ako doplnok zostavy ostatných klávesových nástrojov v prípade, ak nie je potrebné často a rýchle prepínať zvuky, prípadne v štúdiu. Ak používame Mini Brute ako sólový nástroj, bude ho potrebné doplniť o externý efektový procesor – okrem spomínaných efektov na vylepšenie harmonického obsahu zvuku (Metalizer, Brute Factor) neobsahuje žiadne ďalšie a napr. pri lead-zvukoch je delay alebo reverb veľmi vhodný.
Pozornosť si zaslúži aj kvalitné mechanické spracovanie (hliníková konštrukcia) a nízka cena (okolo 500€).

Peter Preložník


Distribúcia: TM melody • www.melodyshop.sk • Cena: 499 €