Číslo Eleven žije!

Test univerzálnej gitarovej karty Eleven Rack

My gitaristi sme zvláštny druh. Stretneme sa a celé hodiny sa dokážeme baviť o niečom, čo naše najbližšie okolie považuje za pozostatok detstva alebo puberty: o gitarách, krabičkách, kombách, strunách, kábloch a prípadne aj o kolegoch gitaristoch, ktorí majú tú smolu, že s nami práve nesedia. A keď náhodou sedíme všetci gitaristi spolu, tak prídu na pretras bubeníci a basisti. Ale o tom inokedy, alebo radšej nikdy.

eleven-rack-850-100
Dnes je Mikuláša a rozbaľujem krabicu s nápisom „Eleven Rack“ s podtitulom „Revolutionary Guitar Recording and Effect Processing System“. Krabica je obrovská ako od autodráhy, ale mne sa do toho nechce. Je to nové a nikdy na to nehral gitarový pánboh (každý si sem dosadí toho svojho). Ten môj hral vždy na staré gitary, krabičky a zosilňovače, ktoré rokmi získali dušu, niečo ako obľúbené rozšľapané topánky s ktorými sa nevieme rozlúčiť.
My elektrickí jazdci vieme, že samotná gitara je zhruba polovica nástroja. Tou druhou je cesta, ktorou sa zvuk dostáva cez káble, pedále, blikajúce krabice nastavané na sebe (rack) a tú „pec s reproduktorom“ (kombo) až k našim ušiam. A vieme aj to, že výsledný zvuk ktorý počujeme pri hraní, spätne ovplyvňuje fyzický pocit ktorý máme prinajmenšom v rukách, o emóciách ani nehovoriac.
Jednou vetou, Eleven Rack ma presvedčil. Dokáže všetko, čo si vieme my gitaristi predstaviť a tým čo vie naviac, nás nabáda prekročiť hranice toho, čo považujeme za skutočnosť. S normálnymi ľuďmi sa v tejto chvíli rozlúčim skladbou pre gitaru, sláčik a Eleven Rack s názvom Prvý sneh, ktorú si spolu so zvukovými ukážkami môžu vypočuť na www.longital.com. Zvyšok textu je adresovaný, s prepáčením, diagnostikovaným gitaristom. Pozrime sa, čo Eleven Rack (ER) je aj nie je.

Je pre gitaristu
Spracováva jediný signál, ale poradí si so signálom rozličných úrovní (nástroj, linka, mikrofón). Výstup mono alebo strereo do komba, linky, mixu. Unikátnym fígľom je schopnosť impedančne upravovať signál snímačov a vyvolať tak pocit hry cez kombo snímané mikrofónom. Volá sa to True-Z a gitara naozaj reaguje dynamicky, tak ako sa patrí. ER je zhmotnením a rozšírením existujúceho softwaru Eleven do podoby, ktorá je pre gitaristu zrozumiteľnejšia. Krabica s retro-future čelom je síce z 80% prázdna, ale zato sa krásne vyníma na pódiu a je praktickejšia v štúdiu.

Je chápavý a zrozumiteľný
Jednoduché ovládanie, intuitívny predný panel, tradičné potenciometre so svietiacimi ryskami a veľký svietiaci display ocenia pódiové tigre, zrozumiteľný zadný panel so všetkými predstaviteľnými spôsobmi zapojenia do existujúcich zariadení zase zvukoví inžinieri. Hrá to hneď po zapojení.

Je rýchly
Hoci je ER plne digitálny, oneskorenie (latencia), ktoré vzniká prevodom zvukového signálu do digitálnej podoby, spracovaním a spätným prevodom na zvuk, je nepostrehnuteľné. Výrobca v manuáli a ani na webe neposkytuje údaje o latencii.

Je úctivý k starším
Vo zvuku elektrickej gitary sa všetky revolúcie odohrali v posledných päťdesiatich rokoch. Estetika sa točí okolo niekoľkých zvukových štandardov a tie sa viažu na historicky konkrétne zariadenia: efektové pedály, zosilňovače, reproduktorové boxy, mikrofóny. Eleven Rack obsahuje desať základných gitarových komb, ktorými sa dodnes píše história elektrickej gitary. Výrobca pravdepodobne z dôvodu ochrany duševného vlastníctva neudáva presné názvy simulovaných modelov, ale z názvov a vizuálu ovládacích prvkov v softwarovom ovládači sa dá vydedukovať, čo znamená Tweed Bass, 66 AC HI Boost, 67 Black panel Duo, 82 Lead 800, 85 M-2 Lead. Sú to staré dobré Fendre/Music Man-y, Voxy, Marshally, Mesa-Boogie. Naviac je tu jedenáste (Eleven) čisto virtuálne kombo pod názvom DC, v dvoch variantoch - Modern a Vintage, ktoré má spájať to najlepšie, čo história priniesla. Podobne je to u Eleven Rack aj so simuláciou reproduktorových boxov a efektov ako wah, skreslenie (distortion, overdrive), modulácia (flanger, chorus, phaser), dozvuk (reverb, echo, delay), ekvalizér a kompresor. Veľmi dobré je zaradenie simulácie niekoľkých typov mikrofónov vo variantoch v ose reproduktoru (in-axis) a mimo os (off-axis) - áno, to je to cvičenie, čo zvukár robí pred gitarovým kombom, kým nenájde správnu polohu mikrofónu.
eleven

Je živý
Cez vetracie bočné steny racku presvitajú blikajúce zelené a červené led diódy, čo dotvára ilúziu, že vo vnútri to žije. Porovnával som zvuk Eleven Rack v režime Black Panel Duo (podľa mňa Twin Reverb) proti dvom ďalším „reálnym“ zvukom: kombo Music man RD 212 (bratranec Twinu) snímané mikrofónom Shure 58 (in axis) a dnes už nevyrábaný Mesa–Boogie V-Twin cez DI box Palmer PDI-09 do linky. Eleven Rack obstál výborne. Jediná výhrada je, že ako každý simulátor má ubrané nižšie stredy, čo sa pri mixáži v štúdiu oceňuje, no pri živom hraní by som si tejto hliny na ekvalizéri určite nakrútil viac. Reaguje neuveriteľne realisticky na hru prstami, zachováva charakter gitary. Zámerne som pri testovaní hral prstami a použil veľmi charakteristickú vintage pololubovú gitaru Migma s jednocievkovými snímačmi. Vypočujte si zvukové ukážky a posúďte sami.

Je inšpirujúci
Firemných zvukových presetov je 108, ďalších 108 zvukov si môže užívateľ vytvoriť sám. Presetové banky označené postupne písmenami začínajú „heavy“ skreslenými zvukmi, čím je síce naznačená cieľová skupina, ale zároveň je mi ťažké objektívne zhodnotiť zvuk. Zaujali ma presety od písmena L. Tieto vintage zvuky naznačia chovanie Eleven Racku a simulácie lampových zosilňovačov.

Je to virtuálna realita
Všetky predstaviteľné parametre horeuvedených komponentov je možné meniť v reálnom čase pomocou predného panelu, alebo externého midi kontrolera (nie je súčasťou balenia) a ukladať do zostáv pre budúce rýchle použitie. To je vcelku bežné. Čo však nie je bežné, je možnosť vytvárať reťazce zariadení v poradí, ktoré sa v realite nedá len tak jednoducho uskutočniť (napr. zapojiť kvákadlo za reproduktor komba). Fantázii sa medze nekladú a jediným obmedzením je lineárnosť celej signálovej cesty, Eleven rack neumožňuje vetviť signál a vytvárať stromové zostavy efektov a zosilňovačov. Našťastie.

Je to prvotriedna zvuková karta
Digidesign je vo svete nahrávacej techniky pojem. Spojenie hardwarového procesora (ER), softwarového simulátora Eleven a Softwaru Pro tools LE 8 (súčasť balenia) do jedného produktu robí z Eleven Rack veľmi príťažlivé profesionálne štúdiové prostredie. Možnosť zaznamenať gitarový zvuk dvojakým spôsobom – ako zdrojový nespracovaný (mono) gitarový signál bez latencie a zároveň aj výsledný rackový (stereo) zvuk, ponecháva otvorenú možnosť prebudovať zvuk nahranej gitary od základu v akomkoľvek štádiu mixáže.

A čo Eleven Rack nie je? Nie je iba náhrada za kombá a efekty, ktoré verne simuluje. Nie je to hračka pre gitaristov na jednu sezónu. Nie je lacný. A to je dobre.

Dano Salontay



Zvukové ukážky na: www.longital.com