Reverby nielen pre gitaristov

Reverb je zvukový efekt, ktorý sa šíri v uzavretom priestore aj potom, ako pôvodný zvuk stíchol. Doznievajúci zvuk sa skladá z veľkého množstva ozvien s veľmi krátkou dobou dozvuku, ktoré vznikli v členitom priestore. Charakter dozvuku má v sebe informáciu o type tohto priestoru. Okrem prirodzene vzniknutých dozvukov zvukoví inžinieri už pred desiatkami rokov prišli na pár trikov, ako tento efekt napodobiť. Podobne ako rôzne priestory, tak aj takéto „analógové“ napodobeniny majú svoj charakter - Chamber, Room, Hall, Church, Cave, alebo Spring, Plate, či tiež Gated, Reverse, Ducking...

Všetky tieto typy dozvukov sa nachádzajú aj v bežne dostupných pedáloch, ktoré sme vybrali do testu na vzájomné porovnanie. Nebudeme jednotlivé efekty a ich možnosti rozoberať dopodrobna, skôr využijeme možnosť vzájomného porovnania na to, aby sme si uvedomili, v čom sa od seba líšia a čo je pre ten - ktorý model charakteristické. Ale predsa je tu jeden detail, ktorý sa ocitol pod lupou viac – režim Spring, teda simulácia pružinového reverbu.

Behringer-RV-600

Behringer RV 600 Reverb Machine
RV 600 je cenovo dostupným zvukovým klonom trojnásobne drahšej Verbzilly od Line6. V prípade Behringeru sa šetrilo hlavne na plastovom tele. Nebude také pevné ako napr. kovové odliatky tiel efektov Marshall, ale ani nezvýši celkovú hmotnosť pedalboardu. Na čom sa u RV600 nešetrilo, to sú zvuky. Všetkých jedenásť ponúka v rovnakom poradí a pod rovnakými názvami ako Verbzilla, údajne aj v porovnateľnej zvukovej kvalite, čo sme však nemali možnosť posúdiť. Viacero užívateľov sa však internetu zverilo, že vymenili Verbzillu za RV600, čím sa zbavili takých alebo onakých problémov s Line6. Zvuky sú impozantné, možno ich používať umiernene, ale aj experimentovať s nimi a meniť pôvodný signál na nepoznanie. Pri ich prepínaní chýba na otočnom ovládači aretácia. Namiesto toho pri prechode blikne LED-ka. Dobrá orientácia je vecou zvyku a prelepenia modrej LED-ky, ktorá ide oči vypáliť.

boss_frv-1-fender-reverb

Boss FRV-1 Fender Reverb
Z danej skupiny poskytuje najlepšiu simuláciu pružinového reverbu a zároveň najlepšiu dynamickú odozvu. Spod kontroly sa vymyká len vďaka občasnému násobeniu frekvencií, kedy v určitom pásme môže dôjsť k nežiaducim dynamickým amplitúdam. Vzájomná rezonancia medzi základným tónom a dozvukom vzniká náhodne, resp. nečakane, ale vhodným nastavením sa tomu dá predísť. Inak efekt spolupracuje s hráčom veľmi dobre a dáva mu pocit, že tón nevzniká pomocou digitálnej modelácie, ale priamo pod jeho prstami. Autentická simulácia pružín zdôrazňuje dozvuk vo vyšších pásmach, pridáva k nemu ono „žblnknutie“ pri ataku, ale ignoruje jemné echo, aké poznáme zo starých nahrávok (veľmi dobre ho do svojho Spring Chicken reverbu začlenila spoločnosť Malekko). Boss FRV-1 poskytuje prakticky iba jeden typ zvuku, ktorý sa dá vypnúť, zapnúť a modifikovať ovládačmi Mixer, Tone a Dwell – tými istými, aké sú aj na predobraze efektu, ktorým je samostatná jednotka, elektrónkový pružinový Fender '63 Reverb.

RV-5_1

Boss RV-5 Digital Reverb
Na rozdiel od jediného retro zvuku FRV-1, poskytuje jeho firemný kolega RV-5 šesť režimov, ktoré spája vysoký štandard aj zvuková kvalita. Pôsobivé sú výsledky pri zapojení stereo a využití oboch vstupov, čo je výhodné aj pre klávesákov. Namiesto pridruženej funkcie Delay v predošlej verzii RV-3 pribudli režimy Modulated a Spring. RV-5 poskytuje univerzálnosť zvukového použitia a dobrú ovládateľnosť. V režime Spring nedosahuje detailné napodobenie ako špecializovaný FRV-1, ale vystihuje aspoň základný charakter pružinového reverbu. Dynamická odozva vzniknutých ruchov pri vyšších hodnotách je však skôr náhodná a hráč ju nemá celkom pod kontrolou. Zvukovo inšpiratívejší je režim Modulated, no ten sa môže prejesť. Boss je klasika, ktorú možno rovnako dobre využiť decentne, ale keď na to príde, aj ako dominantnú zvukovú ingredienciu. Chce to cit pre mieru.

Digitech-DigiVerb

DigiTech DigiVerb Digital Reverb
Nevýhodou tohto pedálu je horšia a menej jednoznačná ovládateľnosť prepínača, zvlášť ak by bol efekt umiestnený v pedalboarde až v druhej rade. Napriek tomu vyhodnocujem práve DigiVerb zo všetkých piatich testovaných ako najvyváženejší.
Znie dostatočne vzdušne, výškovo, ale nie nepríjemne, nemá také bohatstvo zvukov ako Behringer, možno ani takú sofistikovanosť a kvalitu ako Boss RV-5, hlavný spínač nefunguje tak ochotne ako Marshall, pazvuky pružín nie sú tak autentické ako u Boss FRV-1. Ale zato v základnom tóne i dozvuku znie prítomnejšie než Behringer, v režime Spring má lepšiu dynamickú odozvu než Boss RV-5, je univerzálnejší než Boss FRV-1 a zvukovo odviazanejší než Reflector. Poskytne viac zábavy a podnieti ku kreativite. Treba ho ale vyskúšať osobne, lebo niektoré jeho zvuky môžu byť iným gitaristom proti srsti. A ešte jedno malé plus, ponuka efektov a ovládací panel sú dostatočne prehľadné, čitateľné aj ergonomické na to, aby sa s efektom dalo pracovať (upravovať parametre) aj naživo, priamo na pódiu.

marshall-rf1-reflector

Marshall RF-1 Reflector
Efekt od chairmana (Jim Marshall) charakterizujú prirodzene znejúce zvuky. Pedál je vhodný pre hráčov, ktorí chcú rôznymi dozvukmi svoj tón kolorovať, dodať mu priestor, ale reverb nepoužívajú ako dominantný výrazový prostriedok. Ak nevyžadujete, aby vaša gitara znela tajomne, podivuhodne, alebo inak extrémne, potom vám Marshall Reflector môže urobiť dobrú službu. Šesť zvukových režimov uspokojí všetky základné požiadavky, aké sa na reverb zvyčajne kladú: Hall, Plate, Room, Reverse a 2x Spring. Imitácie pružinového reverbu sú zamerané na dozvuk (pulz, rezonácia, lush), nie na sprievodné ruchy. Solídnosť zariadenia potvrdzuje aj výborne tvarovaná krabička, odolná a pritom dobre ovládateľná, umožňujúca bezproblémové prepínanie pri akomkoľvek umiestnení v pedalboarde. Chybou krásy sú nečitateľne označené gombíky, aj čiarka ukazovateľa sa na zrkadliacej hornej ploche gombíka stráca. Bonusom naviac je vstup pre expression pedál.
Rozdiely medzi jednotlivými pedálmi sú počuteľné, ale netreba tomu prikladať väčšiu váhu, než im prislúcha. V konečnom dôsledku môže dobre poslúžiť každý z nich a podstatné rozdiely sa ukážu hlavne v spôsobe ich použitia. Aj lacný reverb (dosaďte ľubovoľný iný efekt), citlivo a kreatívne použitý v konkrétnom prípade, môže poslúžiť lepšie ako jeho drahší značkový ekvivalent. A naopak, ak sa zdá byť efekt s jedinou funkciou predražený, jeho reálna hodnota je vyjadrená iba tým, či nám prináša alebo neprináša pohodu a radosť z hry. Multifunkčnosť je pekná vlastnosť, ale v reálnej praxi (v tej hudobnej i životnej) často využívame len zlomok z možností, ktoré máme. Ide o to, ako intenzívne.

Martin Chrobák