5-strunová basgitara Kuckovsky JB-5

alebo „Žiadne flákanie, všetko počujem!“

handMade_icon
Už je tomu vyše polrok, čo som prvýkrát uzrel a „okoštoval“ nástroj Kučkovský JB-5, vyrobený presne podľa mojich požiadaviek. Začnem však tento príbeh ešte od momentu o päť týždňov skoršieho, kedy som sa odhodlal majstrovi Kučkovskému zavolať a trochu povyzvedať, ako to vlastne s tou výrobou chodí. Náš rozhovor sa hneď začal uberať opačným smerom a Jano začal vyzvedať mňa. Moje požiadavky boli jasné. Chcel som čo najuniverzálnejší nástroj, ktorý sa presadí prakticky v každom štýle, pričom mojou prioritou bolo, aby na špičkovej úrovni zvládal slapovú techniku. Po krátkom rozhovore sme si ujasnili, že najlepšou a najoverenejšou voľbou bude Jazz Bass 5.
kuckovsky-logo
Neskôr na dielni sme zvolili drevo – bahenný jaseň so žíhaným javorom ako top, krk z javora a palisander na hmatníku. Chcel by som oceniť profesionalitu majstra Kučkovského, ktorý v situáciach mojej nerozhodnosti vždy vedel, ako muzikantovi bez veľkých znalostí v tomto odvetví zrozumiteľne popísať vplyv vyberaného materiálu na výsledný zvuk nástroja. Počas samotnej výroby som Jana ešte niekoľkokrát navštívil kvôli rôznym ergonomickým dolaďovačkám, vďaka ktorým mám pri hre pocit, akoby tá basa bola na mne odliata. Osadili sme ju dvoma single snímačmi Lindy Fralin, pomer medzi nimi vyvažuje prvý (predný) potenciometer. Na rozdiel od klasického Jazz-Bassu nie sú snímače ovládané jednotlivo, čo umožnuje zachovať farbu tónu od typického „Jaco – poprdkávača“ až po tučný guľatučký „Precision funk“ aj v prípade potreby korekcie celkovej hlasitosti.

BG_kuckovsky

Ovládač Master Volume som chcel až na posledné miesto v poradí (zadný potenciometer), keďže ho nevyužívam častejšie ako tónovú clonu (stredný potenciometer). Basa teda znie v každej polohe úplne prirodzene, zmena nastavení počas hry je „quick and easy“, osobne mám najradšej polohu „všetko naplno“ s prvým potenciometrom v jeho strednej „click“ polohe (oba snímače bez obmedzenia) – toto produkuje ultimátny slapový zvuk. V mojej doterajšej praxi som sa ešte nestretol s nástrojom, ktorý by mal vyváženejší pomer medzi jednotlivými strunami, kde obzvlášť struna H hrá úplne spoľahlivo aj v polohách nižších ako je piaty pražec. Moja basička je jednoducho presne to, čo som žiadal. Stále sa na ňu teším a po čase si až pri písaní tohto článku uvedomujem, aká je to vzácnosť mať nástroj, ktorý hrá iba to, čo hrá jeho majiteľ. Bez ospraveldňovania nedotlačených tónov, či odrezávania dynamiky, jednoducho nič viac – nič menej. To mi pripomína telefonát s Janom tesne pred príchodom do finále – citujem: „Priprav sa na to, že tá basa počuje všetko čo hráš, takže žiadne flákanie“. Super človek so super citom pre detail! Ďakujem Jano!!!

Ján Matúš

zvukUkazka-icon-big