Kúzelník groovov

V utorok 5. októbra mali banskobystrickí bubeníci sviatok. Postaral sa oň jeden zo špičkových bubeníkov, reprezentant spoločnosti Yamaha, japonský preborník menom Akira Jimbo. Jeho prezentácia v najväčšom obchodnom centre pritiahla pozornosť stovky zvedavcov.

jimbo-gogola
Akira Jimbo hrá na kombinovanú akusticko – elektronickú súpravu. Vystupuje jediný, pretože nijakého spoluhráča nepotrebuje. Zahrá všetko sám. V čom je pointa? – opýta sa laik. Tá sa ukrýva v zvukovom module elektronických bicích. Už to nie sú svišťavé syntetické zvuky, ktorými začiatkom osemdesiatych rokov ohúril poslucháčov Phil Collins (pamätáte si úvodný break v skladbe skupiny Genesis Invisible touch?). Moderné elektronické bicie ponúkajú možnosť úderom na pad (= elektronický bubon) vyludzovať akékoľvek zvuky, tóny, spúšťať sample, alebo predprogramované loopy a groovy. A to je práve to, v čom je Akira Jimbo nedostižný. Pri hre na bicích spúšťa zvukové slučky a do nich hrá rytmické motívy, takže vlastne hrá a doslova tvorí hudbu úplne sám. Dokonca som mal pocit, že niektorí diváci to nechápu a predpokladajú, že hrá do plejbeku.
Akira Jimbo hral niekoľko svojich pôvodných skladieb a potom zahral doprovody k najznámejším skladbám Michaela Jacksona. To zaujalo aj „nebubeníkov“, pretože hrať rytmus na bicích a do neho spúšťať groovy a hrať melodickú linku na elektronických padoch vyžaduje výrazne vyššiu frekvenciu úderov, než je obvyklé pri bežnej hre na bicích. Ale japonskému groovemasterovi to nerobí problém, hrá s podivuhodnou ľahkosťou, bez zjavnej námahy, s úsmevom na tvári. Okrem toho Mr. Jimbo zaujal krátkym príhovorom v slovenčine, pričom okolostojacich prekvapilo, že nečítal z papiera. Pobavil publikum hrou na tomy, ktoré vyludzovali békanie ako ovce. Rôznu výšku tónov s humorom komentoval po slovensky: veľká ovca, malá ovca. Tajomstvo jeho slovenčiny som odhalil v rozhovore s jeho technikom. Na otázku, čo to má majster napísané čiernou fixkou na blanách bubnov, odpovedal, že fonetický prepis slovenských slov do japončiny. Okrem toho som sa dozvedel, že groovy a loopy zastavuje úderom na pad umiestnený vysoko nad ostatné, že postavenie jeho kombinovanej akusticko – elektronickej sady trvá vyše dvoch hodín, že majster má vlastný model malého bubna s drevenými ráfmi, že má aj vlastný model paličiek a topánok pre bubeníkov, ale tie sú v predaji len na japonskom trhu. Ako my Banskobystričania vravíme, je to prosto „macher“.

Peter Yulo Gogola