Čierny šum, biele ticho

eivind-aarset-foto
Nórsky gitarista Eivind Aarset (1961) je považovaný za novátora elektrickej gitary. Patrí k najžiadanejším nórskym hudobníkom. Spolupracoval s takými postavami svetovej hudobnej scény ako Brian Eno, Dhafer Youssef, Bill Laswell, Nana Vasconcelos a mnoho ďalších. Z Aarsetovej hry cítiť vplyv severského jazzu, sám však býva radený skôr do kategórie nu-jazz, ovplyvnenej koktejlom ďalších žánrov. Vo svojich inštrumentálnych plochách, ktoré sa najčastejšie tvarujú nad pravidelnou rytmickou štruktúrou, Aarset narába s gilmourovskými zvukmi svojej gitary, ale tiež farbami a priestorom celej kompozície. Účinok meditatívne znejúcich pasáží je umocnený dramatickými akcentmi a ak pri počúvaní necháme pôsobiť svoju vizuálnu predstavivosť, celok môže v mysli vyvolať napríklad obraz nórskej prírodnej scenérie. Prvý koncert Eivind Aarset Sonic Codex Orchestra s hosťujúcim slovenským gitaristom Davidom Kollárom uvidíme na  Slovensku na festivale Jazz for sale 10. novembra 2012.

Nórska scéna je známa svojím originálnym zvukom a hudobným štýlom. Hudba a zvuk sú úplne odlišné než v USA alebo v iných krajinách. Ako je to možné?

Pre moju generáciu hudobníkov je jasné, že vplyv mien, akými sú Terje Rypdal, Jan Garbarek, Jon Christensen, alebo Arild Andersen, je veľmi dôležitý. Oni boli prví jazzoví hudobníci v Nórsku, ktorí našli svoj osobitý zvuk a ním dosiahli i medzinárodný úspech. Ukázali nám, že môžeme prísť s vlastným zvukom, ktorý bude akceptovaný. Takisto viem, že moja hra je silne ovplyvnená ich hudbou. Ďalšou vecou, ktorá pomáha nórskej scéne, je fakt, že existuje možnosť získať podporu na projekty. Nie je to možné vždy, ale často.

Určite ste aj vy mali svojich gitarových hrdinov. Kedy a ako ste sa ale rozhodli hľadať svoj vlastný spôsob hry?
Stále zbožňujem Becka, Methenyho, a hlavne Hendrixa. Myslím, že ho nikdy neprestanem počúvať. Ale došlo k tomu postupne. Tri dôležité veci, ktoré ma postretli v mojej hudobnej kariére, boli: 1. keď ma oslovil Bugge Wesseltoft, aby som sa pridal k jeho kapele a povedal mi: „Nechcem žiadne gitarové sóla, ani rytmickú gitaru...“ To vo mne spustilo proces, že som začal premýšľať o svojej úlohe v hudbe. 2. že som bol súčasťou projektu Khmer Nilsa Pettera Molvaera. Nils mi dal veľa priestoru, aby som mohol nájsť svoje miesto v jeho zostave a veľa sme hrali po celom svete. 3. že som mohol nahrať svoje sólové albumy, ktoré sú inštrumentálne. Rozvinulo sa tým moje hudobné vyjadrovanie a prehĺbilo sa vo zvuku aj štruktúre.

Spolupracovali ste s množstvom rôzne zameraných hudobníkov. Čo vás upútalo na hudbe a na spôsobe hry slovenského gitaristu Davida Kollára?
Myslím si, že David má ohromný potenciál a nazdávam sa, že už očividne veľkým gitaristom je, ale medzi tým, čo som ho počul prvýkrát (čo bolo možno pred pár rokmi) a tým, čo robí teraz, urobil veľký hudobný pokrok, je značne osobitý a stále rýchlo dozrieva. Keďže je taký mladý a aktívny v mnohých zaujímavých projektoch, myslím, že sa môžeme tešiť na množstvo skvelej hudby z jeho strany. (Aarset prizval Kollára na základe ukážok z jeho projektu Artrance, v ktorom David účinkuje s Gergom Borlaiom, Andreou Ladanyi a Indiou Czajkowskou. Pozn. red.)

Aká je jeho úloha vo vašej kapele? Budete spolu v budúcnosti nahrávať?
Zatiaľ máme dve vystúpenia v novembri, David tam bude ako hosťujúci sólista. Ja budem hrať časť koncertu s kapelou, potom duo s Davidom a potom sa David pripojí ku kapele v niektorých skladbách. Dúfam, že budeme v budúcnosti spolupracovať, možno budem hosťom v jeho projekte, uvidíme, čo budúcnosť prinesie...

Váš posledný vydaný album sa volal Live Extracts, vyšiel v roku 2009. Pripravujete ďalší? Ako bude zameraný?
Nový album vyjde v novembri. Bude sa volať Dream Logic a vydá ho ECM. Je to album, ktorý bude postavený na gitarových vrstvách (nie s kapelou..) Bude ho produkovať Jan Bang, ktorý naň tiež prispel niekoľkými samplami. Je to tichší album, než moje doterajšie diela... krásny, tajuplný, zmyselný a meditatívny.

Pri hre využívate pestrú škálu gitarových zvukov. Poviete nám niečo o vašom vybavení? Aký typ gitary, zosilňovačov a efektov používate?
Väčšinou používam Vox AC 30 alebo 15. Mám tiež Fender Princeton, ktorý z času na čas použijem. Moja hlavná gitara je experimentálny prototyp, ktorý vyrobil nórsky nástrojár Jan Braahten. Skonštruoval všetky časti okrem elektroniky. Snímače vyrobil chlapík, ktorého volajú „gitarový doktor“, je tiež Nór. V tele gitary mám umiestnené piezo. Moje efekty sú: Jam compressor, booster, tremolo a fuzzy Zvex Fuzz Factory, Prescription Electronics Experience, ďalej sú to Boss OD2 a DD5, Dunlop Wah-wah, Rat Distortion, Alesis Bitrman, Eventide Pitchfactor, Line 6 Dly a volume pedal Morley. Používam zvukovú kartu Motu Traveler a Mac Book Pro Running Ableton Live.

Martin Chrobák


english_small