Rode M1 S vs. Sennheiser e 845 S

Klasika v oblasti dynamických mikrofónov má modelové označenie SM58. A aj ju postihol osud klasikov, či klasík – objavili sa nové, atraktívnejšie a možno životaschopnejšie alternatívy, a k tomu o niečo lacnejšie. Oba takéto mikrofóny – Rode M1 S a Sennheiser e845 S sme vyskúšali a dôkladne sme sa im pozreli na membránky.

rode-sennheiser

Ak značku Rode nepoznáte, vedzte, že sú to produkty austrálskej spoločnosti Freedman Electronics. Funguje od roku 1967. S mikrofónmi prišla až v roku 1990, teda oproti renomovaným značkám neskoro, ale odvtedy žne úspech za úspechom. Recept na to je veľmi jednoduchý: dobré vývojárske oddelenie, teda pôvodné riešenia, široké portfólio kvalitných, robustných produktov s atraktívnymi cenami a s kvalitným servisom. Sennheiser asi netreba zvlášť predstavovať. História výroby ich mikrofónov je o viac ako štyri desaťročia dlhšia. Produkty tejto firmy charakterizuje vyrovnaná nemecká kvalita a solídnosť.

Adjustácia
Výrobca mikrofónov Rode necháva zákazníkovi pocítiť, že jeho produkty sú iné. Napríklad tým, ako je M1 S zabalený - v atraktívnej plechovke. Sennheiser predznamenáva svoju serióznosť balením v konzervatívnejšej kartónovej škatuli. Rode má klasickú konštrukciu s guľovitou hlavou, hlava Sennheiseru je pretiahnutá. K obom mikrofónom je pribalená úchytka na stojan a mäkké puzdro. Oba majú vypínače, ten na M1 S je uzamykateľný, priloženým skrutkovačom je takisto možné zabezpečiť aj konektor proti odpojeniu XLR kábla.

Prvé zvuky
Mikrofóny sme pripojili na prenosný PA systém Roland BA-330, každý do vlastného vstupu s identickým nastavením a striedavo rozprávali nezmysly do jedného aj do druhého. Už tu sa ukázalo, že sú zvukovo rozdielne. Hoci odlišnosti neboli bez hudby okamžite indentifikovateľné, postupne sme rozpoznali, že Rode je prieraznejší, má nabrúsenejšie výšky a vyššie stredy, „artikuluje“ akoby jasnejšie. Sennheiser naproti nemu ponúka veľmi prirodzený, vyrovnaný prejav a disponuje pomerne širokým frekvenčným pásmom. Vďaka väčšiemu podielu basov pri porovnaní s Rode reagoval živo, akoby dynamickejšie. Už takto, v tichu, sme mali podozrenie, že Rode sa bude lepšie presadzovať v kapelovom hluku a doménou Sennheiseru bude skôr niečo tichšie, kde vynikne plasticita podania. Napríklad folk, či vážna hudba. Alebo moderovanie.
V tejto fáze sme „zo srandy“ zapojili aj starší „referenčný“ Shure SM58. Nebol taký prierazný ako Rode, ani taký vyrovnaný a plastický ako Sennheiser. Shure však nebol objektom nášho testu, takže sme sa s ním aj rozlúčili.

Púšťame hudbu
Fakt, či je naozaj Rode taký asertívny a Sennheiser menej, sa potvrdil aj keď sme pustili do reproduktoru inštrumentálny groove a do toho sme rozprávali, či „spievali“. Rode sa skrátka v kapele presadí, to mu nikto nevezme. A opäť: keď sme hudbu vypli, mohli sme poobdivovať pekný a mäkký prejav Sennheiseru.

Spätná väzba
Dynamický mikrofón budeme používať na živé hranie – pri dnešných cenách značiek ako Rode či M-Audio by bol hriech nekúpiť si do domáceho štúdia kondenzátorový. Najväčším nepriateľom mikrofónu na pódiu je spätná väzba. Vyskúšali sme teda oba. Postupne sme na vstupe pridávali gain, až začal vydávať neželané zvuky. Rode začal väzbiť o poznanie neskôr ako jeho kolega. Je to hlavne veľmi úzkou smerovou charakteristikou, zboku toho berie naozaj veľmi málo. Rozdiel je však daný už samotnou konštrukciou. Kapsula mikrofónu Rode ja kardioidná a Sennheiser je superkadioid, čo – vyjadrené grafom – znamená, že mikrofón je odolný voči periférnym zdrojom zvuku zo strán, ale prijíma časť signálu aj zozadu. V praxi to však vyzeralo tak, že keď hlavný zdroj zvuku (hovor/spev) obchádzal po „obežnej dráhe“ hlavy mikrofónu, reprodukovaný signál sa v prípade Sennheiseru zosilňoval kontinuálne. Rode pri pohybe zdroja začal reagovať omnoho strmšie (smerovejšie) po prekroční určitej hranice vymedzenej pomerne úzkym kuželovým výsekom okolo osi kolmej na kapsulu. Čo sa týka rezistencie, tu zvíťazil Rode nad Sennheiserom o jednu konskú hlavu, no oba mikrofóny sa v boji voči spätnej väzbe prejavili ako odolní šampióni.

Záver
Rode je ideálny koncertný mikrofón na rock, pop, jazz, skrátka hudbu, ktorá má pomerne vysokú úroveň decibelov. Váš hlas alebo nástroj v nej krásne vynikne a presadí sa bez rizika väzby. Ak hráte folk, alebo potrebujete mikrofón na moderovanie, voľte Sennheiser. A ešte jedno určenie je zaujímavé: Rode nie je najvhodnejší tip na domáce nahrávanie práve pre úzke smerovanie. Takže ak chcete univerzálny mikrofón na živé vystúpenia aj na nahrávanie typu „nahrám gitaru, potom perkusie a potom spev“, zvážte Sennheiser. Určite vás nesklame.

Marian Jaslovský, Martin Chrobák

tab