YAMAHA 01v96

Je to už takmer desať rokov, čo Yamaha uviedla na trh najmenší zo série profesionálnych digitálnych pultov 01v96. Vďaka flexibilite routovacích možností a solídnej zvukovej kvalite sa stal univerzálnym štandardom ako pre živé aplikácie, tak aj pre menšie štúdiá. Po viacerých revíziách prichádza na trh najnovší model 01v96i.

yamaha01V96
Na povrchu a ani „pod kapotou“ sa nič podstatné nezmenilo. Počet vstupov, výstupov, DSP processing, rozloženie ovládacích prvkov a systém práce zostal rovnaký ako v predchádzajúcej verzii 01v96VCM. Jedinou vonkajšou zmenou je farba - typickú tmavomodrú vystriedala decentná šedá a zásadnou zmenou vo vnútri je USB audio konektivita. USB port bol dostupný aj v predchádzajúcej verzii, no slúžil len pre účely ovládania pultu a importovania scén. Teraz je pult schopný komunikovať cez USB 2.0 port až 16 kanálov obojsmerne v kvalite 24 bit / 96 kHz a táto možnosť ho predurčuje hlavne na štúdiové aplikácie alebo na mobilný záznam živých koncertov. Pre upresnenie - záznam pomocou 01v96 bol možný aj doposiaľ, bolo však nutné vlastniť externý ADAT bridge, alebo dokúpiť do pultu firewarovú mLan kartu.

Možnosti routingu
Jeden z faktorov úspechu série 01v96 je flexibilita routingu, ktorá zostala zachovaná. Vpodstate ktorýkoľvek vstup (fyzický vstup, ADAT in, USB in, S-PDIF in) môžete smerovať do ktoréhokoľvek výstupu (ADAT out, USB out, S-PDIF out). K dispozícii je osem mono aux ciest (fyzicky štyri mono aux konektory) a osem mono mixbusov. Susedné dva vstupy/výstupy je možné spárovať. K dispozícii sú štyri efektové jednotky (v prípade 96kHz režimu len dve), zapojené ľubovoľne buď ako insert, alebo send. Užívateľ si tak môže svoj pult nakonfigurovať podľa svojich potrieb a predstáv, no na začiatku si to vyžaduje istú dávku trpezlivosti. Po bezproblémovom nainštalovaní ovládačov (áno, je to ten univerzálny „yamahácky“, nadmieru stabilný Steinberg USB audio driver) sme pult nakonfigurovali pre účely štúdiového nahrávania. Do USB out sme nasmerovali Direct out signál z kanálov 1 - 16 (fyzické vstupy pultu). Do vstupov 17 - 32 posielame signál z USB in kanálov. Pri prepnutí layerov motorických faderov 1-16 za 17-32 ovládame odpovedajúce kanály pred a po nahratí, teda klasická tape-to-mix slučka. Omni výstupy 1 - 4 využijeme pre dve stereo odposluchové cesty a pošleme do nich spárované aux 1-2 a 3-4. Zvyšné auxy slúžia pre dva interné send efekty. Pomohlo by, keby sa master signál z DAW dal nasmerovať priamo do monitorovacej sekcie. Takisto by sme ocenili zabudovaný talkback mikrofón a nemuseli by sa tak pre tieto účely obsadzovať voľné „šable“ pultu.
Pri nahrávaní všetkých kanálov súčasne sme buffer upravili na 128 pri 96kHz režime, pri nižšom stačil aj 64. Latencia sa pohybovala okolo 8ms, čo pre nahrávanie VST nástrojov nie je úplne ideálne, ale dá sa to vydržať.

Preamp, A/D, channel strip, efekty
K dispozícii je dvanásť mikrofónových preampov a štyri linkové vstupy. Každý kanál má potom gate, kompresor, ekvalizér a delay. Celkový zvukový charakter pultu je neutrálny a muzikálny, preamp je transparentný, bez výrazného kolorovania, zároveň dodáva frekvenčne sýty signál. AD konvertor ponúka na dnešnú dobu skôr priemerný dynamický rozsah 105dB, záznam však bol aj pri extrémne tichých miestach detailne čitateľný a hlavne bez akéhokoľvek digitálneho skreslenia. Celkovo je pult veľmi tichý, bez šumu či elektrického rušenia, aj pri gainoch dokorán otvorených.
DSP algoritmy na každom kanáli sú transparentné a viac ako použiteľné. Gate pracuje spoľahlivo, kompresor si v tichosti urobí svoju prácu bez toho, aby vnucoval signálu nejaký charakter. Práca s ekvalizérom je radosť. Dokáže si poradiť aj s brutálnymi frekvenčnými zásahmi, no aj drobné korekcie sa jasne presadzujú veľmi prirodzeným spôsobom.
Čerešničkou na torte sú interné VCM efekty. Známe sú aj z iných digitálnych konzol, ako aj predchádzajúcej verzie 01v96VCM. Ide o komplexné algoritmy simulujúce správanie vintage efektov. Legendárny SPX reverb, tu reinkarnovaný pod názvom REV-X, ponúka skvelé priestorové efekty (hall, room, plate). Bohato saturovaný charakter dodávajú signálu kompresory 276 (tube kompresor), 260 (SSL kompresor), ako aj ekvalizér 601 (inšpirovaný zvukom Neve). Zvlášť vydareným je efekt OpenDeck simulujúci klasický magnetofónový pás. K dispozícii sú rôzne verzie (Studer, Ampex), ktoré signál charakteristickým spôsobom saturujú a zároveň komprimujú. VCM efekty sú svojou kvalitou porovnateľné s UAD efektami a do transparentného digitálneho zvuku prinášajú skutočný dotyk analógového zvuku.

Skúsenosti
Po takmer mesačnej práci s 01v96i môžeme konštatovať, že práca s ním je návyková. Okrem záznamu, monitoringu, je využiteľný pri mixáži - či už ako summing mixpult, alebo ako externá efektová jednotka. Pri summingu cez pult sme dosiahli presvedčivejšie výsledky za kratší čas. Kde-tu na nás občas vyskočí dnes už prekonaná technológia - predsa len, ide o technológiu desať rokov starú. Dnes už „letí“ 192kHz záznam, vyšší dynamický rozsah AD, thunderbolt port. Takisto monochromatický displej je trochu relikvia. Svoj účel však plní a spolu s graficky intuitívnym ovládacím softvérom StudioManager tento hendikep kompenzuje. Keď však berieme do úvahy, čo všetko 01v96i ponúka, v akej cene a v akej kvalite, nevidím na trhu žiadnu relevantnú alternatívu.

Roland Kánik


Plusy

  • USB audio
  • verzatilita použitia
  • VCM efekty
  • celkový zvukový prejav

Mínusy
  • chýbajúci talkback
  • mierne vyššia latencia

Distribúcia: Yamaha Europe • www.yamaha.com • Cena: 2499 €