Neboda:j

V stredu 4. mája 2011 sa v priestoroch Univerzitného tvorivého ateliéru v Nitre uskutočnil koncert nového zoskupenia experimentálneho skladateľa a multiinštrumentalistu Jula Fujaka (ex-Teória Odrazu, Otras, tEóRia OtraSu) s názvom NEBODAJ. Vystúpenie komorného akustického tria v zložení Julo Fujak (klavír, spev, gitara, zvukové objekty), Jana Ambrózová (spev, husle) a Andrej Pleštinský (akordeón) pozostávalo z troch častí, ktoré boli výrazne odlišné nielen hudobným spracovaním, ale najmä atmosférou.

nebodaj_CB
Úvodná časť patrila „komprovizovaným“ skladbám Stratení v nákupnom bludisku a Co(n)ver-Diver-Over-Ver z posledných dvoch Fujakovych CD, predstavujúcim takmer bezhraničné využívanie zvukových možností hudobných nástrojov, rôznych zvukových objektov i hračiek. Voľné improvizačné polohy v nich dávali muzikantom možnosť hľadať a nachádzať „tu a teraz“ nové rozmanité hudobné tvary. Zoskupenie ďalej predviedlo prvú časť z cyklu Skruže s netradičnou grafickou partitúrou, ktorá vznikla zo strhávania plagátov na skružiach, nevšednou bola však aj minimalistická miniatúra zhudobnenia domino kociek v notovej osnove z výtvarného diela Domino Samba Dezidera Tótha. Vizuálnu stránku koncertu po celý čas dopĺňala aj videoprojekcia fotiek, partitúr a výjavov, naznačujúcich charakter jednotlivých skladieb – takéto „tekuté“ prepájanie viacerých médií niekedy s presahom do performance je napokon pre tvorbu Jula Fujaka príznačné.
V druhej tretine koncertu sme mali možnosť počuť v novej podobe niektoré staršie i novšie piesne Fujaka pre „deti v každom veku“ miestami až s psychadelickým charakterom. Speváčka a huslistka Jana Ambrózová pridala veľmi sugestívnu re-interpretáciu ľudovej piesne Ej, husári, k slovu sa dostal aj Andrej Pleštinský v sólových akordeonových etudách Beetles´ Drive Jana Meisla.
V poslednej časti sme mali možnosť počuť skladby tria Nebodaj tentoraz s prispením viacerých hostí – gitaristu, poslucháča VŠMU Ondreja Veselého a hlavne nezameniteľného speváka Braňa Jobusa (Karpatské chrbáty, Vrbovskí víťazi, Abusus), ktorí okrem dvoch Fujakovych piesní z čierneho kabaretu Wolandia na svojej jednotnej roľníckej elektrickej gitare s ním a dvoma členmi skupiny Dirty Disco Rockers Petrom Šimánskym (el. gitara) a Robom Babóšom (perkusie) odohrali z repertoáru Víťazov pesničku Bezpečné uskladnenie a manipulácia s fľašami na stlačené plyny. Poslednou čerešňou na torte bol spoločný hudobný happening koordinovaný pomyselnou taktovkou Jula Fujaka a záverečná skladba Pop Woody Alien z jeho projektu TransPOPsitions v L. A.

Maroš Lahučký