Mesa Boogie Expres 5:25

MB-EXP525
Myslím, že to bolo v roku 1969, keď Randal Smith upravil kombo Fender Princetone a asi bol sám prekvapený, čo za zvuk dostal z toho 12 W trpaslíka. To čo nasledovalo potom, je už známa legenda. K aparátu sa zhodou okolností dostal Carlos Santana a neskôr sa začali vyrábať modely ako Snakeskin Mesa 450, potom kombo Mark I atď. Aparáty ako Mark IV, Dual Rectifier, alebo Triaxis sa stali celkom prestížnou záležitosťou, ktorú si nemohol dovoliť každý. Že však značka Mesa Boogie ponúka aj dostupnejšie riešenia, naznačuje kombo Mesa Boogie Express 5 : 25.
Je to celolampové kombo s jedným 10“ reproduktorom Vintage – Black Shadow Eminence. Vyrába sa aj 12“ variant s reproduktorom Celestion V30, ktorý kombo predraží o 82€. Zosilovač je vybavený dvoma elektrónkami EL 84 v koncovom stupni (Duo Class s možnou voľbou triedy A, A/B) a piatimi elektrónkami 12 AX7. Predná strana obsahuje dva nezávislé kanály. Kanál 1 – Clean, alebo Crunch. Kanál 2 – Blues, alebo Burn. Usporiadanie potenciometrov je nasledovné: Gain, výšky, stredy, basy, reverb, master a contour pre každý kanál zvlášť. Zadná strana obsahuje konektory pre externé reproduktory, výkonový prepínač na 5 Watt Class A , alebo Dyna Watt 30. Smerom doľava sú konektory pre celolampovú efektovú cestu a konektory pre ovládanie footswitchom.
Každý kanál môže pracovať v dvoch režimoch. Prvý Clean ponúka čistý zvuk so škálou od zamatového jazzu až po zvonivý krištáľový tón. Tento zvuk sa mi páčil, ale viac až potom, keď som aparát prepol z 5 wattového výkonu do režimu Dyna-Watt 30. Aparát sa choval skvelo a na moje prekvapenie aj dosť silno. Celkovo mi zvuk Clean pripomínal zvuky starých Fendrov. Pozor na ovládanie korekcií - naozaj silná zvuková variabilita. Keď k tomuto čistému tónu primiešame tak akurát aj reverb, je to paráda. Po prepnutí na režim Crunch tón mierne zachrípol. Môžete dať gain úplne doprava a čuduj sa svete, ozval sa normálne ťahavý lead tone.
Kanál 2 režim Blues. Neviem, či je to iba moje ucho, ale tón sa mi zdal menej čitateľnejší ako pri prvom kanále, ale veď blues môže byť trochu špinavší, nie? Trocha sa treba pohrať s výškami, stredmi a zvuk sa vyčistí. Mne sa fakt chcelo hrať dvanástku donekonečna.
Posledný režim Burn by mal byť známy tučný „mesa“ tón. Zvuk je dostatočne skreslený, ale osobne mám pocit, že Express nemá ten preslávený gain starších príbuzných Markov. O to výrobcom ani zrejme nešlo.
Tak či tak je to aparát, ktorý sa naozaj hodí do všetkých štýlov. Variabilita komba umožňuje nastavenie hrania v Prešovskej Zlatej bráne až po hranie brutál heavy metalu na Transylvánskom cintoríne. Farebná škála možno nie je tak široká ako u starších Markov, ale zaujali ma potenciometre Contour, s ktorými sa oplatí pohrať, pretože zvuk získava niečo také ako poznáme z nastavenia 5 pásmového EQ „do véčka“. Nemal som možnosť aparát vyskúšať pri hraní s kapelou, som ale presvedčený, že Express obstojí aj pri bubeníkovi-drevorubačovi.

Marcel Majba

PS: Kombo bolo skúšobne prevetrané aj na terase u Henryho Tótha. Obaja páni gitaristi sa nezávisle na sebe zhodli v sympatiách k čistému kanálu a istých výhradách k skreslenému zvuku. Ten bol na Henryho rockový vkus až príliš kultivovaný, čo až tak nemotivovalo jeho vrodenú expresivitu. Z pozitívnych vlastností zopakujem širokú škálu ľahko prepínateľných a dostupných zvukov. Vzhľadom na 10“ prevedenie malo kombo aj slušný basový základ a relatívne nízku váhu.

Martin Chrobák

Distribúcia: Praha Music Slovensko • www.prahamusic.sk • Cena: 1 551 €