Comp&neros - Connecting music zo Zvolena

companerosCB

Skupina Comp&Neros sa už pri svojom vzniku v roku 2005 zaradila medzi špičku mladých nezávislých kapiel. Je zaujímavé, že úrodnou pôdou pre ne je skôr „vidiek“, Prešov, Košice, Nitra, Zvolen. Mnoho z týchto amatérskych klubových kapiel už hrá svoju hudbu na profesionálnej úrovni. To si ale vyžaduje okrem skúšobne aj akúsenosti so živým hraním, preto je dobre, že im prajú aj miestni krčmári. Skúsenosti z krčmového hrania sa potom postupne pretavujú v koncertné vystúpenia na významnejších klubových pódiách a festivaloch. Jav pred pár rokmi nevídaný. A ako títo mladí hrajú! Neraz som počul po koncerte od starších muzikantov povzdych „keby sme my mali také podmienky...“ Áno, v dnešnej dobe internetu, počítačových hudobných škôl, možností samplovania, je dosiahnuť určitú úroveň jednoduhšie, ale bez talentu, cvičenia, nadšenia a času to aj tak nejde. Prečo to všetko píšem? Pretože mladí - hoci dnes už pomaly tridsiatnici - zo Zvolenskej kapely Comp&Neros všetko toto naplno využili a využívajú. Kapelu tvoria Martin Ryboš (progr, bass, gtr, fl, sax, voc), Ondřej Daniš (bass, keyb, voc), Katka Lahová (keyb, voc), Juraj Stieranka (vln), Robo Onderík (cng, handsonic, perc), Peter Kičák (drs), Kikso (cajon).
Ich hudba je žánrovo nezaraditeľná zmes štýlov funky, jungle, latina, drum&bass a jazzu. Ako sa sami charakterizujú, hrajú „Compromitujúci všežánrový multiinštrumentálny complot zo Zvolena, ktorý complicované beaty compenzuje priezračnými compozíciami a večne hľadá compromis medzi živým hraním a strojovou necompromisnosťou compu v prospech compactného celku. Jednoducho connecting.“ Z tejto charakteristiky vyplýva aj názov kapely, ktorý sa vyprofiloval na Comp&Neros.
Ich inštrumentárium je bohaté tak ako hudba. Hlavný skladateľ a nositeľ tém, Martin Ryboš, bravúrne zvláda basgitaru, gitaru, flautu, saxofóny, klarinet. Tak isto Onřej Daniš k basgitare pridá klávesy, trúbku, ba aj basklarinet. Vidno, že chlapci sú obdarení hudobným nadaním po rodičoch. Ryboš naviac zvládol aj comp(uter) a nahráva sample pre pódiovú produkciu. K zakladajúcim členom patrí aj Onderík a Kikso. Rytmika ako z partesu. Onderíkove kongá dávajú kompozíciám založeným hlavne na ostinátnych figúrach to pravé napätie a šťavu a ženú celé combo dopredu. Kiksova presná šestnástinková hra na bicie je priamočiara a úderná. Na druhej strane v lyrických, spievaných skladbách je umiernený, jemný. Pôsobí na mňa ako Lenny White v Return To Forewer. Svoju zručnosť dokazuje aj v hre na cajun, ktorý si sám navrhol aj vyrobil v rámci svojho pôsobenia na Technickej univerzite vo Zvolene.
V spievaných veciach zaznieva veľký odkaz na Deža Ursinyho ako v melodike, výstavbe skladieb, tak v speve. Nakoniec, členovia Comp&Neros sa k Dežovi otvorene hlásia. Skladby sú postavené na klavírnych akordoch, pod ktorými buble Danišova alebo Rybošova basa a nad tým všetkým šteboce saxofón, flauta, alebo Stierankove husle. Skladby nezriedka prekvapia náhlym rytmickým alebo melodickým zvratom. Výsledkom je atmosfericky silná a dynamická hudba. Elektronika v tomto prípade je na prospech a vnáša medzi divákov mnohokrát otáznik, kto to na tom nástroji hrá. Ich hudba je ako stvorená k filmovým obrázkom. Verím, že sa nájde nejaký režisér, ktorý si to všimne, aj keď na Slovensku sa filmov točí poskromne.
Comp&Neros je lokálne dobre známa kapela, má za sebou hádam vyše šesťdesiat vystúpení: Hodokvas 2007, predkapela Transglobal Underground 2007, Wilsonic, festival Download, festival Barbakan, festival Revište, klub Za Zrkadlom a mnohé ďalšie, väčšinou klubové akcie na Slovensku. V dohľadnej dobe má kapela v pláne nahrať a vydať prvé profilové CD. Materiál naň už majú. Osobne si neviem predstaviť lepšiu hudbu do auta, a to nie je málo.

Ján Graus