LAG Tramontane T100DCE

Gitary Tramontane prinášajú do našich muzikantských záhrad svieži vietor z Pyrenejského polostrova. Z dielne majstra Michela Chavarriu Laga sa mi dostal do rúk základný typ zo stajne Stage - Tramontane T100DCE Dreadnought Cutaway Acoustic/Electric. Môj prvotný zámer stroho a technokraticky otestovať tento nástroj sa rozplynul po prvom dotyku strún. O polhodinku už sedím doma a všetko je tak ako má byť. Nič nechýba. Cabernet Sauvignon, nakrájaný Camembert a Tramontane T100DCE! Môžeme začať.

LagTramontane
Dizajn
Nástroj sa hrdí vrchnou doskou z masívneho červeného cédra s jemnou kresbou v medovej farbe. Luby a zadná doska jemne predelená v strede svetlým pásikom sú z mahagónu, s oprávneným prívlastkom Old Port, majú nádhernú hlbokú farbu červeného portského vína. Telo mäkko lemuje z oboch strán svetlý mahagón s tenučkou krémovočiernou linkou. Ten je aj hlavným prvkom zdobiacim oválnu rozetu. Spolu so svetlým javorovým ornamentom v tvare okcitánskeho kríža v čiernom poli má nástroj takmer lutnový výraz a vysoký lesk celého tela mu dáva exkluzívny ráz. Telo má hrúbku od 120 mm v spodnej časti do 97 mm pri krku.
Subtílny „déčkový“ krk, tak isto z mahagónu, je dokonale vliaty do tela gitary. Zamatový hmatník z indického palisandra s rádiusom 400 mm neruší žiadna intarzia. Dvadsať striebro-niklových, dohladka začistených pražcov typu medium umožňuje komfortnú hru.
Hlava nástroja oproti telu pôsobí dosť futuristicky, celkový „glamour“ výraz gitary však dopĺňa elegantne.
Kobylka z tmavého mahagónu v matnej úprave, veľmi precízne a čisto pripevnená k vrchnej lesklej doske je osadená mostíkom z čiernej živice, špeciálne upraveným pre kompenzáciu ladenia. Dizajnové prvky uzatvára ladiaca mechanika v čiernej saténovej farbe s príjemným olejovitým chodom. Upevňovacie prvky na pás sú vyhotovené z čierneho grafitu. Napriek úpornej snahe nepôsobiť ako reklamný manažér firmy LAG, som ani po takmer gynekologickej prehliadke nástroja nenašiel dizajnovú chybu.

Zvuk
Prejdeme však ku strohosti. Akusticky má gitara pevný vyvážený zvuk. Ladenie je spoľahlivé (odkontrolované aj el. ladičkou) na všetkých strunách až do osemnástej polohy. Vyššie to už nemalo význam. V basoch je tón pevný, ani pri vyššej intenzite úderu palcom či brnkátkom ladenie nekolíše. Výšky znejú brilantne, dozvuk je skvelý pri prázdnych, aj pri držaných strunách. Zvuk je skôr stredobasovo prierazný. Nič neduní. Pri energickejšom hraní sa nástroj rozsvieti, ale tónovo ostáva vývážený. Všetky noty skrátka počuť. Pocit z hry je však iný ako pri klasickom dreadnought. Hráč má dojem, že drží menší nástroj, je to však subjektívny názor podporený veľmi nízkym dohmatom a „poddajnosťou“ celého nástroja.

Elektráreň
Systém ozvučenia Tramontany je úplne nová a unikátna kapitola. Nástroj je osadený elektronikou StudioLâg system a snímačom Nanoflex Piezo umiestneným v kobylke. Systém ponúka päť čisto analógových (žiadne simulácie) nastavení ekvalizéru. V praxi to znamená, že prostredníctvom tridsaťjeden pásmového profi-ekvalizéru bolo pripravených päť najpoužívanejších zvukových charakterov a tie boli následne implementované do systému StudioLâg. Hudobník tak môže bez nekonečných špekulácií okamžite použiť jedno z piatich nastavení a venovať sa hraniu. Každopádne je jednoduchšie vyberať z piatich možností pri zvukových skúškach na pódiu, ako laborovať v časovom strese s niekoľko pásmovým ekvalizérom, notch filtrom atd... Inžinieri z LAGu sa ale vyznamenali a nastavenia sú naozaj použiteľné. Pri zapojení v štúdiu a na slúchadlá sa mi najlepšie osvedčila poloha č.2, bossa mellow mids. Subjektívne mi ale bolo veľmi ľúto za prirodzeným zvukom dreva a nahrávku s Tramontanou som riešil kombináciou externého mikrofónu a StudioLâg systémom. To bolo to pravé, orechovo-mahagónové.

Hra
Nástroj je veľmi jemný, povrchové úpravy sú kvalitné aj v lesklých častiach aj v saténoch. Pri fingerstylingu si trochu treba zvyknúť na úzke rozostavenie strún, ale vďaka príjemne plochému hmatníku to po chvíľke nie je problém. Krk je napriek D profilu dosť pohodlný a rýchly, ale farba tónu ma nútila vychutnávať si skôr pomalšie skladby. Nebyť pevnosti strún (NANOWEB® Coating 011-052), hráč by mal pocit pri hraní s brnkátkom ako z elektrickej gitary. Vďaka veľmi nízkemu položeniu strún a skvele nastavenému krku som neodolal ani pár taktom od Michaela Hedgesa hraných tappingom.

Záver
Pri testovaní nástroja som sa v mysli točil v cenách okolo 1000 euro. Keď som však zistil, že cena je len niečo vyše tretinová, začal som hľadať v byte miesto, kde bude táto francúzska krásavica visieť. Gitara svojím zovňajškom, zvukovými kvalitami a elektronikou určite patrí medzi luxusnejšie a drahšie nástroje. Ponúka hudbe čistotu a drevitosť tónu, hudobníkovi pohodlie a zamatový pocit z hry a mne... peklo, keď doma zistia, že nebude dovolenka, ale zase gitara. Nuž, ako moja mama hovorí: „Keď do pekla, tak na peknom koni.“

Dodo Klimko



Poskytol: Muziker • www.muziker.skwww.muziker.cz • Cena: 380 € • 8772 Kč