Na pravé poludnie alebo 3x Bayger

bayger-handmade-icon
Tri krabičky moravského výrobcu gitarových efektov (a zosilňovačov), Aleša Bajgera, ktoré som dostal k testom sú Bayger Booster, Bayger Overdrive a Bayger Distortion. Očakával som, že to budú opäť len pedále butikovej „domácej“ kvality v príznačnej tmavožltej farbe taxíkov US cabs - a nemýlil som sa.

Prvý z trojice, booster, je založený na klasických prednostiach germániových diód, ktoré produkujú príjemné, mäkké skreslenie s harmonicky bohatou farbou zvuku a jedinečnou dynamikou. Druhý, overdrive, ponúka všetky prednosti LED diód, kým distortion využíva osvedčenú rezolútnosť stálej a spoľahlivej silikónovej diódy. K testom som použil pomerne transparentnú zostavu: aparát VOX AC15H1TV, jasanový Fender Deluxe Super Strat so snímačmi ´57/´62 a Gibson ES335 Vintage DOT Reissue s humbuckermi ´57 Classic P.A.F. Mnohí výrobcovia kladú pri testoch dôraz (a právom) aj na kvalitné káble. Tak som použil to jediné, čo som mal k dispozícii, Planet Waves Circuit Breaker, s rekordnou priepustnosťou 16pF/ft (53pf/m).
Bolo by zbytočné rozoberať konštrukčné vypracovanie krabičiek ako aj kvalitu použitých súčiastok - tu niet čo dodať. Ide o úroveň, na ktorú sa môžete spoľahnúť. Čo sa týka ovládačov, vo všetkých troch prípadoch je použitá jednotná trojgombíková kombinácia Gain, Cut, Volume. Čiže nastavenie úrovne efektu, nastavenie tónovej clony a celkovej hlasitosti. Takisto, k nemalej spokojnosti hráčov s pedalboardami okolo 20 efektov a viac: každá z krabičiek pracuje v režime True Bypass s možnosťou napájania 9V batériou ako aj adaptérom. Za zmienku stojí snáď, že v prípade Cut (tónovej clony, orezávania výšok) sa potenciometer chová ako zvukový filter reverzne - tak, ako to už mnohí iste poznáte z efektov ProCo Rat - čiže otočením doprava sa treble znižuje a otočením doľava je ponechaný voľný priebeh výšok.

Bayger-Booster
Bayger Booster
Ako už sám názov napovedá, v prípade boostra ide o zvýrazňovač signálu, ktorý slabším singlom dodáva chýbajúce svaly a humbuckerom napomáha k ešte hutnejšej údernosti. Na rozdiel od niektorých dnes populárnych „bústrov“ - ako sú napr. Xotic RC Booster, Seymour Duncan Pickup Booster, či T. C. Electronic Spark Booster, nie je Bayger Booster až tak puristicky transparentný ako menované, má však svoj vlastný, veľmi príjemný, organický drive, ktorý z neho robí zároveň krabičku pre oveľa širšie použitie než obyčajný, sterilný nakopávač. Túto jeho vlastnosť akiste ocenia najmä početní majitelia nervóznejšie skresľujúcich tranzistorov, či hybridov, u ktorých by priezračne čistý boost efekt nemal veľký význam.
Pri nastavení Volume na maximum a Gain v polohách od 9 do 10hod. na čistom kanáli znie efekt krásne čisto a nemáte šancu vo zvuku spozorovať nič cudzieho, či umelého. Pri zvýšení Gain-u nastupuje samozrejme zhutnenie signálu ako aj vlastné, interné skreslenie - ktoré však, práve vďaka germániovým diódam - je na nerozpoznanie od toho lampového. Skreslenie, ktoré krabička vyvoláva v lampovom aparáte je evidentne z kuchyne blues-rock-vintage: s jasne definovaným zrnom a bez okázalého prizvukovania tubescreameráckych stredov. Po stránke dynamiky mi Bayger Booster pripomínal správanie sa inteligentne používaného fuzz-u, ako jemného budiča starého lampového aparátu. Stratocaster znel s touto krabičkou veľmi prirodzene, oblo, s mäkkými basmi, nedotknutými stredmi a sladkými výškami. No a humbuckre, ako iste tušíte, naštartovali tam, kde už single boli v koncoch: v modernom, dnes tak žiadanom blues-rockovom sounde Bonamassu, Haynesa, Gibbonsa...
Celkom iná je situácia nastáva, ak booster použijeme na vybudenom, už nakreslenom aparáte. Zvuk sa obohatí o nový rozmer, Strat sa začne chovať ako Les Paul, či SG a dvojcievkové snímače už prekračujú hranice medzi overdrive-om a distortion-om. Všetko však záleží od nastavenia a v tomto prípade dôležitú úlohu zohráva aj to, na akom aparáte vybudíme koncový stupeň, či to bude 5-wattový tweedový pudlík alebo 100-wattový poschodový rottweiler. Bayger Booster je univerzálne použiteľná krabička pre tých, ktorí sú spokojní so zvukom svojej gitary ale radi by občas zdvihli prst a zvýšili svoj hlas.

Bayger-Overdrive
Bayger Overdrive
Táto krabička bola ďalším príjemným prekvapením. Je známe, že LED diódy orezávajú signál oveľa šetrnejším spôsobom než diódy kremíkové a súčasne produkujú výrazne sviežejšiu, pohotovejšiu odozvu dotyku strún (tzv. attack) než diódy germániové. Napriek tomu sa v poslednom čase medzi výrobcami pomerne zriedkavo využívajú - a ak, tak často len ako jedna z volieb medzi prepínaním na Si, či Ge diódy. Krabička je po zvukovej stránke veľmi príjemná, kompaktne znejúca a z tejto trojice najširokospektrálnejšia, najotvorenejšia. Je taktiež ako booster, ladená do sladších, organicky znejúcich polôh. Na rozdiel od boostra Bayger Overdrive dodáva tónom stabilitu a konkrétnosť a to vkusným, nevtieravým umocnením stredových frekvencií. Nejde však o nič tak extrémne ako dnes už legendárny „hrb“ TS-9-ky, ktorá bola, je a zostane u gitaristov asi už navždy v kategórii vášnivo milovať / zo srdca nenávidieť. A rozhodne tu nehrozí ani o to, že by sa niekto mohol sťažovať na slabý gain, nedostatok basov, či nepríjemne ostré výšky - tri donedávna najčastejšie choroby overdrive-ov (..a pripomínam, že aj tri najvďačnejšie zdroje príjmov rôznych internetových modifikátorov a spasiteľov gitarových efektov).
Podobne ako Bayger Booster ani ovedrive napatrí do kategórie efektov s obmedzeným, či špecifickým použitím - veď do istej miery aj booster sa dokáže chovať ako overdrive a opačne a obe krabičky sú schopné prispôsobiť sa najrôznejším herným štýlom v závislosti od toho za akú gitaru a pred aký aparát ich zapojíte. Bayger Overdrive, vďaka spomenutým stredom, dokáže ešte výraznejšie nadupať slabé single než booster, o humbuckeroch už ani nehovoriac. Kombinácia mäkšieho rozhrania Cut, čiže tónovej clony, postačujúce navýšenie stredov a dostatok basov tu má ešte jednu nezanedbateľnú výhodu: blahodarne prospieva hre cez kobylkový snímač. Najmä u pôvodných Stratocastrov, bez možnosti tónovej regulácie kobylkového snímača, pôsobí veľmi účinne a prakticky. Nič nedodáva však viac na autorite tohto efektu než to, že je skvele použiteľný aj na elektroakustické nástroje - a podotýkam, aj na basovú gitaru! Dôkazom slúžili Godin Acousticaster resp. postarší Fender Precision Bass.

Bayger-Distortion
Bayger Distortion
Posledný z trojice, distortion, je vďaka vlastnostiam kremíkových diód najzubatejší z testovaných efektov a je preto vhodnou voľbou aj v agresívnejším hudobných žánroch, nevynímajúc postpunk a ani tvrdšie mutácie rocku. Je pochopiteľné, že sa od efektu nazvaného distortion nedá očakávať aby neskresľoval ním prechádzajúci tón. Distortion má dokonca za úlohu aby robil práve toto, a to čo najúčinnejším spôsobom. Podobne ako booster a ovedrive, aj distortion zaujme vyváženým nastavením ekvalizácie obvodu, kde dominujú razantné ale nerušivé výšky a bohaté zastúpenie basov. Aj táto krabička obohacuje lampové aparáty o charakteristické harmonické s výraznou spätnou väzbou, pričom je rovnako funkčná aj na dokonale čistom kanáli. Tým je vlastne povedané i to, že sa môže zapojiť aj pred tranzistorové zosilňovače. V kombinácii so skresleným kanálom lampového aparátu je však nebezpečnejšou zbraňou než by ste mohli očakávať a je úplne jedno, či máte gitaru vybavenú singlami alebo humbuckermi.

Záverom len pár slov o veciach, ktoré rovnako platia pre všetky tri efekty. Majú vynikajúcu dynamiku a sú viac-menej univerzálne použiteľné, čiže ani najväčší snobi by nemohli o nich tvrdiť, že sú tzv. „one trick pony“ - efekty na jedno jediné špecifické použitie a nič iné. Krabičky Bayger sú okrem toho vynikajúco kombinovateľné v sériovom zapojení, pričom jedna podporuje a rozvíja druhú. Pre tých, ktorí by sa nevedeli rozhodnúť, ktorú si zaobstarať, nech poslúži skutočnosť, že ani v jednom prípade nepochodíte zle - ak teda netrpíte ambíciami realizovať sa práve v oblasti odpadových, smrteľných či ťažkých kovov (myslím tým trash-, death- a heavy-metal).
Tieto krabičky nie sú ladené do takej brilantnej čistoty a transparentnosti ako napr. Fulltone OCD, Timmy overdrive, či MXR Custom Badass ´78 Distortion čo sa prejavuje hlavne pri tichšom hraní, kde je dobré ponechať tónovú clonu otvorenejšiu. Pripomínam len, že prevažná väčšina tých najkvalitnejších overdrive-ov, boostrov a fuzzov sa majiteľom za vynaložené financie odvďačia (žiaľ) iba pri vyšších hlasitostiach. Pri tzv. spálňovej hlasitosti (bedroom level), nemáte najmenšiu šancu spoznať čo za efekt ste si to kúpili. Aj v prípade Bayger krabičiek je najlepšie pustiť ventil minimálne na hlasitosť živého klubového hrania a vtedy bude platiť aj výrobcom odporúčané nastavenie: všetky gombíky nastaviť na pravé poludnie. Garymu Cooperovi to zaručilo nesmrteľnosť - vám ostatným nesľubujem to isté ale za pokus to iste stojí.

František Ptáček


Distribúcia: Bayger • www.baygereffects.com • 2 710Kč / 108€ (Booster, Overdrive, Distortion)