Bez atmosféry je zvuk ničím

Väčšinu hudobnej produkcie, ktorá je obsažná a stojí za posluch, vydávajú na Slovensku menšinové vydavateľstvá. Bratislavskému „lejblu“ Real Music House hudobníkov Róberta Pospiša a Martina Sillaya stačilo niečo vyše roka na to, aby sa začlenil medzi tieto „pramene s čistou hudbou“ a získal si dôveru renomovaných skupín a hudobníkov.

Existuje vo svete nejaké vydavateľstvo alebo producenti, ktorých výsledky práce by ste mohli považovať za svoj vzor?

Robo: Nemyslím, že by sme mali vyslovené vzory. Skôr sa snažíme učiť od tých najlepších. Pre mňa osobne sú to určite Daniel Lanois, Rick Rubin, alebo Brian Eno. Ale každú chvíľu sa objaví nejaké nové meno. Základom je preto počúvať veľa hudby. Neustále. Silných albumov je v hudobnej histórií veľmi veľa. Baví ma hľadať také, na ktoré sa už medzičasom zabudlo. Čo sa týka tých vydavateľstiev, tak tých by bolo viac. Blue Note, Sun Records, American Recording, Mute alebo Atlantic patria k mojim najobľúbenejším.
Martin: Osobne ma inšpirovali vydavateľstvá ako sú napr. SunRecords v Memphise legendárnym Sam Phillipsom, ktoré sa podieľali na špičkových nahrávkach od ich vzniku v štúdiu, cez produkciu, až po PR. V tej dobe tvorili dejiny modernej americkej hudby. Vydavateľstvá ako sú Columbia Records, Blue Note si dokázali udržať značku kvality do dnešnej doby a prispôsobiť sa trhu aj v súčasnej zložitej ekonomike.
Aké sú vaše kritériá na interpretov a hudbu, ktorá by mohla vyjsť pod značkou Real Music House?
Robo: Musia mať hĺbku a názor. Nahrávame a produkujeme iba to, čo sa nám páči. Nefungujeme ako továreň na nové albumy. Produkcia je pre nás tvorivou činnosťou. Musíme sa cítiť slobodní a v určitom zmysle slova spriaznení s daným interpretom. Dôležitý je výsledok. Neverím na hudobné hranice. Prežije iba to, čo má hĺbku a silu. Ostatné zapadne prachom. A my sa snažíme robiť nahrávky, ktoré by zapadnúť nemali.
Martin: Vydavateľstvo v našom ponímaní by malo niesť istú záruku za ponúkanú hudbu a jej kvalitu. Preto sa výhradne orientujeme na interpretov, ktorí sú podľa nás na slovenskom trhu výnimoční. Našim hlavným kritériom je dobrý dojem z každého nového projektu a snaha vidieť možnosti, ako by sme ho prípadne povýšili.
Robo: Ak nás niečo osloví nezáleží na žánri. Myslím si, že hudobné hranice sa stále viac stierajú. Žánre sa prelínajú a mne sa to páči. Stále dôležitejší je výraz hudobníka. Technická vyspelosť je samozrejmosťou, no výraz sa nedá naučiť. A ten nás zaujíma. Čo do svojej hudby daný interpret dáva a čo ňou chce povedať. Ak iba remeslo, alebo ambície je to málo.
Martin: V roku 2012 sme na trh uviedli nosiče, ktoré síce spadali žánrovo do kategórie Jazz a World Music, ale vydavateľstvo je otvorené projektom aj z iných žánrov.

klezmer-realmusichouse
Pressburger Klezmer Band

Aký servis umelcom poskytujete a ako máte pritom podelené kompetencie?

Robo: Nahrávame, mixujeme, produkujeme. O mastering sa starajú naši zahraniční spolupracovníci. Našou prioritou je mať, čo najväčšiu časť nahrávky pod vlastným dohľadom. Iba tak dosiahneme výraz, ktorý v nej počujeme. Po uzavretí hudobnej stránky pomáhame interpretovi s kompletnou finalizáciou albumu. Spolupracujeme s grafikmi, fotografmi aj režisérmi. Skrátka dohliadame na to, aby sa CD uzavrelo, čo najlepšie. Čo sa týka našich kompetencií, tak tie sa prelínajú. Produkcia je ucelená činnosť. Obaja do nej vkladáme samých seba a o každom kroku sa radíme. Nerobíme nič samostatne. To je základ dobrej produkcie. Chceme dať interpretovi maximálny pocit istoty a pokoja. Preto sa snažíme zaistiť všetko, čo k tomu potrebuje. Ponuka našich služieb sa preto neustále rozširuje a sme otvorení každej novej skúsenosti.
Martin: Výhodou vydavateľstva je vlastné nahrávacie štúdio pod našim producentským dohľadom. Interpret môže realizovať svoj album na jednom mieste a má absolútny prehľad od vzniku nahrávky až po PR a vyloženie nosiča „na pult“ v distribučnej sieti. Propagáciu realizujeme po dohode s interpretom a obsahuje niekoľko fáz, od tlačových správ až po rozhovory v médiách. Distribúciu zabezpečujeme s našimi partnermi a obchodmi s priamym dodaním nosičov. Rovnakú ponuku nosičov RMH môžete nájsť na našej internetovej stránke v sekcii obchod spolu s ukážkami a informáciách o interpretovi.
Robo: Dobrá propagácia je základom úspechu. Bez nej sa môže stratiť aj ten najlepší album. Máme dobré vzťahy s viacerými slovenskými médiami. Všetko potrebné nájdu interpreti na našej stránke www.realmusichouse.sk v sekcii O nás. Tam sú mediálne výstupy nášho vydavateľstva. Ku každému nahrávanému albumu sme napríklad nakrútili krátky dokument. Komunikácia cez sociálne siete je samozrejmosťou. V minulom roku sme ponúkli sampler skladieb z našich albumov na voľné stiahnutie. Poslucháči ho môžu nájsť na našej stránke v sekcii obchod.

Zasahujete interpretom pri vzniku nahrávky do ich tvorby - obsahu, formy, alebo spôsobu interpretácie? Dajú sa presvedčiť, že vaše nápady a pripomienky privedú ich dielo k lepšiemu?
Martin: Každý album je individuálny a vždy sa pripravujeme niekoľko týždňov vopred podľa obsahu a žánrového zaradenia diela. Produkcia je spletitý proces jednotlivých úkonov na dosiahnutie požadovaného výsledku. Veľa závisí od interpreta, v akom štádiu má svoj materiál pripravený keď príde do štúdia. Osobne nemám pocit, že sme museli niekoho presvedčovať, ak mu vysvetlíme spôsob, ktorý jeho dielu prospeje.
Robo: Súhlasím s Martinom. Produkcia nemá byť súboj s interpretom, ale spoločné snaženie o rovnakú vec. Hudobník, ktorý uverí vo vlastnú dokonalosť to nikdy nebude mať ľahké. Produkcia je o úprimnom názore. Ak sa nám niečo nepáči, povieme to. Interpreti, ktorí s nami spolupracujú dlhšie to vedia a možno práve preto si nás vyberajú na svoje nové albumy. Každý nosič je, ako už Martin povedal, iný, ale vždy ide o rovnakú vec. O dobrý album s výpoveďou a atmosférou. Tomu podriaďujeme všetko. Verím tomu, že na Slovensko konečne preniká zahraničný model nahrávania pod dohľadom producenta. Teší ma to, pretože si myslím, že to naša hudobná scéna potrebuje.

Dá sa hovoriť o určitom štýle, alebo rukopise vydavateľstva? Podľa čoho by mohli poslucháči identifikovať vaše nahrávky?
Robo: Myslím, že všetky naše nahrávky spája určitá naliehavosť. Odhodlanie interpretov a aj naše. Bez toho by to nefungovalo. Do každého albumu sa snažíme dať hĺbku a atmosféru. To by mohli byť znaky našich nosičov. Aspoň sa o to neustále snažíme. Nikdy si nevyberáme ľahšiu cestu. Z interpretov sa snažíme dostať maximum a ja dúfam, že to v tých albumoch cítiť. Každý z nich bol nahratý s odhodlanosťou a snahou niečo povedať.

Sú hudobníci, ako napríklad Nikolaj Nikitin alebo Peter Luha, ktorí na spolupráci s Real Music House oceňujú zvukovú stránku nahrávok. Aké sú vaša kritériá pre dosiahnutie kvalitného zvuku?
Martin: Náš rukopis sa nesie v nahrávkach rovnako, ako autorove kompozície, preto všetko diskutujeme vopred, ako by zvuk albumu mal vyznieť vo výsledku a akým spôsobom by bolo najlepšie zaznamenať jednotlivé skladby. V dnešnej dobe je nepreberné množstvo kvalitných záznamov v rôznych žánroch z ktorých sa dá čerpať množstvo nápadov. Hlavným kritériom stále ostáva atmosféra skladieb a pocit po dopočúvaní albumu a to je najdôležitejšie.
Robo: Presne tak. Bez atmosféry je zvuk ničím. Zvuk je preto pre nás iba prostriedok ako sa dostať do interpretovho sveta. Verím, že sa nám to zatiaľ darí.

Kde vznikajú vaše nahrávky? Kde ste nadobudli potrebné skúsenosti a aká je vaša kvalifikácia?
Martin: Máme vlastné postprodukčné štúdio, kde mixujeme a finalizujeme nahrávky. Pri väčšine albumov využívame externú nahrávaciu miestnosť, ktorá spĺňa najkritickejšie akustické podmienky a určite patrí medzi najlepšie čo tu máme. K dispozícii máme vybavenie renomovaných značiek Focusrite, Neumann, AKG, Blue, Yamaha, Shure atď. Softvér na záznam zvuku a mixáž využívame od nemeckého developera Ableton. Znalosti z technickej stránky a princípy fungovania lampových a tranzistorových zosilovačov, mikrofónov, reproduktorov atď. som získaval už na elektrotechnickej škole a neskôr som si zaobstaral vlastnú DAW. Posledné roky som mal možnosť absolvovať cestu po najlepších štúdiách v USA a načerpať tam skúsenosti a inšpiráciu pri nahrávaní. Inými slovami, pre mňa je každodenný proces zdokonaľovania a získavania nových informácii povinný, rovnako ako snaha aplikovať ich v našom prostredí.
Robo: Všetko robíme spoločne. Technické veci vymenoval Martin. Snažím sa počúvať, čo najviac hudby. Neviem vydržať v tichu, čiže počúvam takmer nepretržite. Cestujem za hudbou kam sa len dá. Zaujíma ma to stále viac. Ak chcete niečomu rozumieť, musíte sa za tým vybrať a nájsť to v sebe. Našou hlavnou skúsenosťou je podľa mňa fakt, že sme každý deň v štúdiu a v prakticky nepretržitom kontakte s hudbou. Stále nás to baví rovnako, možno dokonca viac. Aj po tých rokoch. A to podľa mňa hovorí za všetko.

Aký je váš vydavateľský plán na najbližšie obdobie? Máte už potvrdené ďalšie albumy, prípadne spoluprácu s novými hudobníkmi?
Robo: Áno, máme dohodnutých viacero spoluprác. Môžem spomenúť nový album Nikolaja Nikitina, opäť so zahraničným hosťom, trubkárom Michaelom „Patchesom“ Stewartom. Ďalej pripravujeme očakávanú dosku trombonistu Michala Motýľa s veľkou zostavou špičkových hudobníkov, debut talentovaného gitaristu Mariána Holbu, ktorý zostavil skutočne elitnú skupinu. Tešíme sa aj na pesničkárske duo Romanika a srbský klenot world music, Duo AS.

Martin Chrobák

sampler-CD-realmusichouse
Real Music House - Sampler Vol.I (2012) Vydavateľstvo Real Music House sa rozhodlo osláviť rok svojej existencie výberom toho najlepšieho, čo v minulom roku vyšlo pod jeho značkou. Na digitálnom albume nájdu fanúšikovia kvalitnej slovenskej hudby skladby od skupiny Pressburger Klezmer Band, Nikolaja Nikitina, Erika Rothensteina a Petra Luhu. Kompiláciu s názvom Real Music House – Sampler Vol. I ponúka vydavateľstvo na voľné stiahnutie na adrese: www.realmusichouse.sk/cd10.html