M-Audio Studiophile AV

Reproduktory k počítaču predstavujú spotrebiteľskú kategóriu, ktorá - hoci sa jedná o jeden a ten istý produkt - poskytuje z rôznych uhlov pohľadu rozličné informácie. V dnešnom teste si predstavíme dve riešenia reprodukcie počítačového audia, ktoré firma M-Audio ponúka v zóne medzi bežnými bedničkami k PC a serióznymi monitormi pre prácu v domácom štúdiu.

Dva vstupné modely série Studiophile majú spoločný princíp – zosilňovač v umiestnený jednej aktívnej bedničke prenáša signál audio káblom do druhej pasívnej. Bočnice sú v oboch prípadoch z pevného drevotrieskového, resp MDF materiálu, pričom vypuklý predný panel s prstencom po obvode woofrov je z plastov. Zadný panel s konektormi a basreflexom je kovový. Oba páry vďaka použitej technológii OptImage III poskytujú vylepšenú reprodukciu výšok a synchronizáciu momentu, v ktorom sa signál z výškového a stredobasového meniča dopraví k ušiam poslucháča. V praxi to napomáha hlavne presnejšiemu zobrazeniu zdroja zvuku v ľavo-pravej panoráme, ale treba uznať aj fakt, že výšky sú reprodukované čistejšie a bez náznakov agresivity. Spoločným dizajnovým prvkom je aj svietiaci modrý prstenec okolo ovládača hlasitosti signalizujúci zapnutý stav. Čo sa rozdielov týka, nie sú len kozmetické, ale majú vplyv aj na optimálne využitie bedničiek. Zatiaľ čo skladnejšie AV-20 sú vhodným riešením k notebooku a bez prehnaných nárokov na objem a zaťaženie batožiny poskytujú pomerne seriózny zvuk aj na cestách, výkonnejší model AV-30 reprezentuje zase „entry level“ serióznejšieho stolového riešenia. Tretím do páru je model AV-40, v teste neprítomná zväčšenina AV-30.

M-Audio Studiophile AV-20
M-Audio-Studiophile-20
Charakteristickou vlastnosťou dizajnu AV-20 je okrem ich štíhleho tela hlavne zošikmená predná stena. Meniče tak vyžarujú zvuk mierne nahor, smerom k ušiam poslucháča. Vo svojej jednoduchosti poskytujú AV-20 iba jeden spôsob pripojenia prostredníctvom páru RCA konektorov na zadnom panele aktívnej reprobedne. Hlavný vypínač je integrovaný do potenciometra Volume na prednej strane aktívnej bedne. Zvukový prejav AV-20 príjemne prekvapí svojou intenzitou, vyváženým spektrom, ale hlavne už spomenutým panoramatickým zobrazením. Azda jedinou chybou krásy je mierny brum transformátora aktívnej bedne. Pri teste sme dospeli k poznaniu, že brum nebol iba individuálny prejav jednej testovanej sústavy. Môže to byť na prekážku, pokiaľ máte tichý laptop v tichej izbe. V šume ventilátora a mierne hlučnejšom prostredí brum bedničiek splynie s okolím. U modelu AV-30 je hladina permanentne prítomného brumu výrazne nižšia, takmer zanedbateľná.

M-Audio Studiophile AV-30
M-Audio-Studiophile-30
Na pohľad objemnejšie, kvádrovité AV-30 disponujú okrem dvojnásobného výkonu zosilňovača aj väčším priemerom woofera a trochu bohatšou výbavou. Užívateľské možnosti rozširujú dva 3,2 mm konektory na prednom paneli (slúchadlá, aux), vzadu je to samostatný sieťový vypínač a miniprepínač funkcie Bass Boost. Bedničky produkujú frekvenčne bohatý a plný zvuk, takže táto funkcia pri použití v bežnej miestnosti ani nie je potrebná.
Maximálne zvukové možnosti vyťažíme z reprosústavy pri jej správnom umiestnení. Os vyžarovania zvuku by mala smerovať nahor k ušiam poslucháča, tzn. že bedničky treba podložiť. V posluchovom trojuholníku so stranou cca 1 meter je dobrá šanca rozlíšiť umiestnenie jednotlivých nástrojov v nahrávke (zobrazujú sa medzi reproduktormi). Pozor však na dostatočný priestor za bedničkami, kam je orientovaný basreflex. Ak sa vyfukovaný vzduch nemá kde rozptýliť, basy celok rozmažú a zakryjú ostatné detaily. Tie najlepšie vyznejú pri trochu vyšších hlasitostiach. V tichej prevádzke sa prejaví nerovnomerné pridávanie hlasitosti jednotlivých kanálov. Postupným otáčaním potenciometra hlasitosti doprava sa signál vyrovnáva. Vyššia hladina hlasitosti poskytuje väčšie množstvo detailov aj emotívnych podnetov, počúvanie na tejto úrovni ale môže pomerne rýchlo unaviť. Bedničky Studiophile AV-30 produkujú zvuk slušnej kvality aj výkonu, ale vyladenie meničov a zosilňovača v kombinácii s umelohmotnou prednou stenou stavia do popredia skôr sýtosť zvuku, než jeho neutrálnosť a farebnú čistotu.
Pre bežných užívateľov predstavujú AV-30 možno strop akceptovateľného pomeru cena/kvalita, no pre skúsenejších tvorcov je to skôr štartovacia úroveň zariadenia použiteľného pri práci so zvukom.

Martin Chrobák


Distribúcia: Sunteq • www.zvuk.sk • Cena AV-20: 89 € • AV-30: 119 €