Yamaha S70 XS

V poslednej dobe sa venujem prakticky iba vážnej hudbe a hre na klavíri. Napriek tomu som neodolal ponuke vyskúšať si tento nástroj. Univerzálny syntetizér S70 XS som si odviezol domov s o to väčšou zvedavosťou, že v minulosti som vlastnil Yamahy SY 77, SY 99 a potom Motif 8.

yamahas70

Prvý dojem
Nástroj má po dlhom čase (u Yamahy) opäť grafitovo čiernu farbu, s bočnými časťami imitujúcimi tmavohnedé drevo. Tlačidlá a tiahla sú vymyslené čisto funkčne, žiadne „diskotékové“ efekty, blikajúce farebné svetielka, atď. Ich rozmiestnenie naväzuje na predošlé nástroje. V strede ovládacieho panela je malý, modro-podsvietený displej. Kto však pozná Motif, ľahko sa zorientuje i tu. Nástroj váži okolo 20 kíl, čo je pri kladivkovom mechanizme a 76 klávesoch normálne.

Klaviatúra
Je to prvá 76-ka klaviatúra u Yamahy, ktorá má kladivkový mechanizmus, aj keď nie celkom totožný s tým, na čo sme zvyknutí pri „analógových“ drevených klavíroch. Klaviatúra Yamahy je oproti kladivkovej jemne nadľahčená. Yamaha to robí pri týchto nástrojoch vedome, nakoľko okrem klavírnych, je tu aj veľké množstvo iných zvukov, kde by bola ťažšie chodiaca mechanika dosť nelogická. V tomto prípade, podobne ako aj u Motif 8, sa jedná o akýsi optimálny kompromis.

Ovládací panel
Na pravej strane od displeja sú ovládacie tlačidlá hlavne na vyberanie zvukov a na ich editáciu. Na hranie máme k dispozícii tri možnosti: Voice, Performance a Master. Všetko pri 128 polyfónii s aftertouch. V režime Voice je to to najjednoduchšie ovládanie. Tu je prístup ku všetkým základným zvukom. Je ich 1024 plus 64 sád bicích, plus jedna banka General Midi plus 4x 128 User bank, z ktorých prvé tri banky sú čistou kópiou Presetových zvukov a štvrtá je prázdna.
Najprv som mal obavy, ako sa rýchlo orientovať v tomto množstve, no sú tu dve možnosti dostať sa k želanému zvuku. Prvou sú tzv. Categories, ako napr. Piano, Keyboard, Strings, Bass, atď. Tu si už môžeme vybrať zo všetkých zvukov istej kategórie, ale keď chceme, môžeme ísť ešte nižšie, do podskupín, kde potom máme ešte také rozdelenie, ako u keyboardov: EP, Clavi, FM, Synth. Tou druhou možnosťou sú tzv. Favorits. Je jasné, že nikto nebude používať 1024 zvukov. Každý bude mať svoje obľúbené piana, sólové zvuky, „koberce“, percussie, atď. Tie môžeme pekne ukladať do našej „Favorit“ banky. Tu sú samozrejme takisto kategórie. To urýchli výber zvukov na možné minimum.
V režime Performance máme možnosť kombinovať štyri zvuky dohromady podľa potreby. Buď rozdeliť klaviatúru na rôzne zvuky (max.štyri) s rôznymi rozsahmi, a tak získať možnosť hrať naraz (ľavá, pravá ruka) rôzne farby, zvuky (Split), alebo ich skombinovať do jedného zloženého, bohatšieho zvuku (Layer).
Performance má dostatok (4x128) užívateľských miest na ukladanie vytvorených kombinácií.
Master je istou kombináciou predošlých spôsobov hrania. Sem môžeme ukladať aj Voice, tzn. jednoduché zvuky, takisto aj Performance. To je veľmi praktické na živé hranie, kde potrebné nastavenia, zvuky môžeme poukladať rad radom za sebou a ešte môžeme týmto zvukom priradiť rôzne master funkcie na prípadné ovládanie ďalšieho externého zdroja (zvukový modul, ďalší nástroj).
Režim Multi Mode sa použije v prípade ovládania nástroja softvérom. V Multi Mode môžeme použiť 16 stôp pre 16 rôznych zvukov, ktoré budú ovládané cez MIDI v 16 kanáloch.

Voice
Keď som nástroj zapol prvýkrát, prekvapil ma veľmi príjemný charakter zvukov. Je to prakticky to isté, čo je v poslednom Motif, len u S70 XS je zväčšený klavír – až na 142 MB, a tak celková pamäť obsahuje 456 MB samplov. Niektoré akustické nástroje zneli naozaj realisticky a kvalita efektov je už bez komentára.
Takže prvý dojem na jedničku aj s hviezdičkou. Asi po treťom dni skúšania nástroja som zapol môj starý Motif 8 z roku 2000 a to ma trošku prekvapilo. Ten rozdiel nebol „desaťročný“. Niektoré zvuky, sample dokonca k nerozonaniu totožné. A pár slákov a niektoré e-piana sa mi páčili viac v mojom Motife, než v S70 XS...
A potom je tu ten klavír. Yamaha sa chváli, že tam dal 142 megabajtový klavír, no v roku 2010 z toho nepadám na zadok. O mesiac vyjde jedno digitálne piano od istej značky (mám informáciu od výrobcu, ale zatiaľ to nebolo publikované, preto bez modelového označenia), kde bude 40 gigabajtový klavír. Samozrejme, v inej cenovej relácií. Tým som chcel len poukázať na dnešné technické možnosti a aj na to, že mať 70 či 140 megabajtový klavír, nie je až taký počuteľný rozdiel. Ale teraz bez mojich vŕtaní - zvuky sú krásne, príjemné, realistické a je ich tam toľko, že možno na niektoré nepríde nikdy rad. V porovnaní s konkurentmi je v tomto ohľade Yamaha určite o krok napred.
Naľavo od displeja máme ovládače na priame ovládanie rôznych funkcií. Tento nástroj je jasne vyvinutý hlavne na živé hranie. Preto je nevyhnutné, aby tu bolo čo najviac možností k priamemu vstupu do zvuku, do režimu Performance alebo do funkcií Arpeggio.

Arpeggio
Ako je známe, táto funkcia je určená na to, aby istý zvuk zaznel v určitej, vopred naprogramovanej rytmicko harmonickej podobe. Napr. harfové laufy, gitarové doprovody, glissandá, rôzne rytmy bicie, synťáky, atď. Niektoré sú kratšie, niektoré až niekoľko taktové, tzv. patterny. Natlačili ich tam 6779. Nevypočul som si všetky. Keby som sa im venoval len po dve sekundy, trvalo by to štyri hodiny. A keby to niekomu stále nestačilo, samozrejme môže uložiť svoj vymyslený pattern. Na „live“ ovládanie týchto patternov máme dostatočné množstvo ovládačov. Dohromady 12 tlačidiel plus Tap tlačidlo na zmenu tempa umiestnené na pravej strane nástroja.
Napr. v Performance – kde môžeme mať k dispozícii až štyri zvuky naraz – je možné priradiť ku každému zvuku až päť rôznych arpeggií a s jedným stlačením tlačidla prepnúť na iné arpeggio. V tomto prípade to znamená, že pri hraní jedného performance máme k dispozícií 4x5, tzn. 20 arpeggií. Pekná zábava.
Ďalej sú tu ešte ovládače na vypínanie a zapínanie Partov v režime Performance - otočné ovládače pre priame ovládanie filtrov, efektov, funkcií Sustain, Delay, Attack, Volume, Panorama, plus dva programovateľné ovládače. A máme tu ešte 4 ťahové ovládače, ktoré sú aktívne v Performance Mode a je možné nimi ovládať opäť rôzne funkcie. Jediná ale veľká škoda, že tieto ovládače nie sú aktívne vo Voice Mode, a preto pri organových zvukoch nemáme možnosť na reguláciu registrov, tak ako je to pri elektrických ale i akustických organoch a ako to má vyriešné aj Motif.

DAW
Pomocou tejto funkcie sa z nástroja sa stáva kontrolér na diaľkové ovládanie softvéov ako Logic, Cubase, Sonar, Digital Performer. K dispozícii sú základné funkcie na ovládanie sequenzera, panorámy a efektov. Do istej miery praktická vec, na tie základné funkcie nepotrebujeme myš alebo klávesnicu, ale je to skôr len na jednoduché funkcie.
Nakoľko Yamaha a Cubase už niekoľko rokov úzko spolupracujú, tak v Cubase je možné použiť S 70XS ako DSP plug in. Funguje to však len pod Steinberg VST3.

Displej
Tak na tom asi ušetrili veľký balík: 6 x 2,5 cm displej na cca 2300 eurový nástroj! Nechápem. I keď do niektorého editačného okienka natlačili až šesť riadkov – na to už treba lupu.Väčšina mobilných telefónov má dnes displej väčší. Škoda.

Line In
Nástroj má aj jeden analógový combi vstup (XLR a jack v jednom), čo je použiteľné na dynamický mikrofón, alebo na pripojenie gitary, atď. s možnosťou ovládania vstupnej intenzity. Je tu i Vocoder, ktorý možno nepatrí medzi tie najlepšie, ale tie známe, základné efekty s ním určite spravíme. Takže vstup je možné využiť aj na to. Samozrejme máme tu ešte ovládače na transponovanie v poltónoch alebo v oktávach a Master Volume.
Ďalšou zaujímavosťou je možnosť nahrať si vo formáte Wave všetko, čo by išlo von cez Output. Tzn. keď nástroj znie pomocou externého sekvencera v Multi Mode, a prípadne ešte k tomu aj spievame cez Line In Input, to všetko je možné nahrať cez USB Port na USB kľúč ako Wave.

Vstupy, Výstupy
Okrem štandardných konektorov, ako je MIDI trio, 2x2 výstup, slúchadlá, sustain a dva pedálové kontrolery, sú tu aj dva USB konektory. Jeden - ako MIDI - na prepojenie s počítačom (funguje bez akýchkoľvek nastavení) a druhý na zálohovanie na akékoľvek USB pamäťové médium – kľúč, harddisk. Chýbal mi ale digitálny optický výstup, ktorý na pôvodnom Motife bol (ja ho stále využívam na prepojenie so zvukovou kartou).

Software Editor (PC/Mac)
Súčasťou výbavy je aj softvérový editor a tak možno editovať všetko aj cez veľkú obrazovku. Ovládanie je potom oveľa prehľadnejšie, jednoduchšie, čo je pri spomenutom displeji dosť dôležité.

Zhrnutie
S70 XS je profesionálny, univerzálny klávesový nástroj, ktorý spĺňa všetky požiadavky pre živé alebo štúdiové hranie. Je vybavený kladivkovou mechanikou, tj. hranie je na ňom príjemnejšie a istejšie, než pri bežných synťákových klaviatúrach. Má veľký výber zvukov, funkčné ovládače, arpeggiator, vocoder, atď. Škoda, že ich používanie v praxi trošku obmedzuje malý displej. Kto si plánuje kúpiť dobrý nástroj bez sekvenceru, mal by vyskúšať tento model. Určite to stojí za to.

Miki Skuta



PLUSY
hardvér
veľký výber zvukov
kvalita zvukov
softvérový editor
možnosť VST3 plugin v Cubase
jednoduchý a logický návod
priama Wave nahrávka

MÍNUSY
malý displej
slidery nie sú funkčné
vo Voice Mode

Distribúcia: Yamaha • www.yamahasynth.com • Cena: 2299 € (Big Music)