YAMAHA BB2025X

Keď vám za chrbtom zaburáca traktor

Všetci rockoví basisti majú v pamäti klincom doškriabanú basu Michaela Anthonyho z Van Hallen a prvú ružovú Yamahu Billyho Sheehena. Boli to prvé modely BB, s ktorými Yamaha pred viac než dvadsiatimi rokmi spravila malú rockovú revolúciu. Odvtedy sme niektorí trošku sfajnoveli a prestali sme si hľadať nástroje medzi štandardom, pretože mainstreamovým značkám trošku ušiel vlak a začali sme loviť vo vodách butikových amerických firiem a výrobcov zameraných na malosériovú produkciu. Pomaly sme aj prestávali veriť, že by nás ešte mohol zaujať nejaký sériový nástroj klasickej značky.

BB2025X_Violin-SunBurst
Avšak prišiel rok 2010 a Yamaha predviedla zmŕtvychvstanie svojej rockovej beštie, štvorstrunovej BB2024X a päťstrunovej BB2025X, nástrojov na tej najvyššej úrovni, nielen technickej, remeselnej, ale hlavne zvukovej. Tieto basgitary kategórie Yamaha Hand Made sa vyrábajú v Japonskom meste Hamamatsu, v centrále majstrovských remeselníkov Yamaha Music Craft. Tu vznikali aj prototypy v Yamaha Artist Services Hollywood USA, vytvorené v kooperácii so špičkovými svetovými hráčmi.
Dnes vám tu ponúknem pár postrehov a dojmov z päťstrunovej basgitary BB2025X, čím vlastne zabijem dve muchy jednou ranou - všetci basisti, ktorí sa trošku moceme aj okolo technológie výroby nástrojov vieme, že vyrobiť dobrú „päťku“ je oveľa ťažšie ako dobrú štvorku... to len pre prípad, keby si niekto položil otázku, ako asi hrá štvorka BB2024X.

Konštrukcia
Konštrukcia basy na prvý pohľad vyzerá klasická, no je tu pár vylepšení. Telo je vyrobené z troch kusov jaseňa, ale tie sú spojené cez javorovú drážku, ktorá mu dodá väčšiu rezonanciu. Tiež uchytenie kobylky v centrálnom bloku zdokonaľuje prenos vibrácií strún do tela. Kobylka štýlu vintage umožňuje ukotvenie strún cez kobylku zhora, alebo cez telo pod uhlom 45° bez ďalšieho zalomenia struny, aby sa rezonancia strún do tela nástroja prenášala ešte efektívnejšie.
Pri spracovaní dreva pre tento nástroj boli použité nové postupy vyvinuté Yamahou. Technológia A.R.E. (Acoustic Resonance Enhancement) využíva presne kontrolovanú vlhkosť a teplotu na manipuláciu molekulárnych vlastností dreva tak, aby sa vlastnosti materiálu priblížili akusticky ideálnemu stavu, podobnému vintage hudobným nástrojom, na ktorých sa dlhé roky a pravidelne hralo. Každý skúsenejší výrobca a hráč vie, že zvuk tkvie v dreve a žiadne vylepšenia typu zmien snímačov a elektroník z ho..a bič neupletú, teda zvuk basy nespravia.
Krk je päťvrstvový. Javorový základ je preložený dvomi mahagónovými pruhmi, aby sa ostrosť javora dopĺňala s vrelým témbrom mahagónu. Uchytenie krku k telu štyrmi skrutkami (bolt-on neck) dodáva zvuku basy ostrý atak a rýchlu odozvu. Hmatník je palisandrový, nultý pražec zase kovový. Zliatina nickel - silver, teda klasický pražcový materiál, zjednocuje zvuk otvorených strún s hrou v pražcových polohách. Kovový nultý pražec má efektívnejší prenos vibrácií do hmatníka, čo má všeobecne veľmi veľký podiel na celkovom zvuku basy - akejkoľvek.

Hardvér a elektronika
Ladiaca mechanika je F-style s presným chodom.
Snímače a elektronika sú víťazstvom všetkých puristov a vyznávačov starej školy, ktorí vedia a sú presvedčení, že ak je basa dobrá, najlepšie hrá pasívne. Použitá kombinácia snímačov je na prvý pohľad klasická, tzn. krkový P-Split coil a kobylkový J-Single coil. Ale pozor, predný snímač je vyrobený z materiálu Alnico V produkujúceho vrelý hlboký tón a magnet na kobylkovom snímači je keramický, pre excelentnú prieraznosť.
Snímače s otvoreným čepeľovým dizajnom bez zahltenia tónu hravo prenesú aj agresívny štýl hry pravej ruky, či už prstami, alebo trsátkom. To je pre rockového basistu veľmi dôležité, lebo pri dynamickejšom spôsobe hry sa výsledok, pre neschopnosť snímača prijať taký frekvenčne dynamický nášup, nesmie správať ako vykastrovaný komár.
Potenciometre sú dva, Volume a Tone. Konfigurácia snímačov sa volí trojpolohovým prepínačom. Stráca sa tu síce možnosť detailnejšieho mixovania snímačov, avšak celkovú hlasitosť basy stiahnete jedným pohybom.
Dizajn basy nebudem popisovať, nie ste predsa nesvojprávni. Každý si spraví názor a vie, čo je pekné a čo nie. Čo je dôležité, všetko je tu vysoko funkčné a nič tu nie je navyše a zbytočné. Basa je vyvážená, aj keď si ju spustíte nižšie, nepreväzuje sa na hlavu.
Nástroj sa vyrába v dvoch prevedeniach s označením BB2025 a BB2025X. Rozdiel spočíva v tom, že verzia X má na tele platový pickguard a pod gombíkmi chrómový plate. Je skôr na hráčovi, či bude kryty považovať za ochranné prvky, alebo iba detail kozmetického významu. Jednoduchšia verzia BB2025 má snímače osadené v kovových rámikoch.

Punc výnimočnosti
Už pri prvom kontakte s týmito modelmi na Frankfurt MESSE 2010 mi bolo jasné, že sa jedná o niečo jedinečné. Konečne basa pre rockového basistu. Potom som trošku surfoval a čumel na to, v čích rukách ju vidím - opäť Michael Anhony (Van Hallen), James Lomenzo (Megadeth, David Lee Roth, Ozzy Osbourne, White Lion, Zakk Wylde), Duff McKagan (Guns N' Roses, Velvet Revolver), Glenn Hughes (exDeep Purple),Tony Kanal (No Doubt), Geezer Butler (Black Sabbath), ale aby sme neupreli aj fussion hráčom, hrajú na nej aj bohovia Nathan East, Lee Sklar a nech mi odpustia všetci ostatní, ktorých som nespomenul. Spojenie hráča, jeho mena a nástroja dáva ten správny výsledok celku. A preto keď sa muzikanti rozprávajú (a iba sem tam ohovárajú) rieši sa, kto vo svete na akom nástroji hrá a prečo. Každopádne svetová špička si nezavesí na krk blbosť len preto, že mu to niekto daruje, prípadne mu za to zaplatí. Ak by to nehralo, dehonestuje si tým spätne svoje meno. Všetko toto sú však iba kecy, kým ten nástroj skutočne neoživíte svojou hrou.
Kto už vie, ako má basa rezonovať v rukách nasucho - bez zapojenia, prebrnkne si ju a vie koľká bije, alebo aj nebije. Započúval som sa, aká je vyrovnanosť tónov a farby jednotlivých strún, otvorených a v polohách. Ideálne je to vtedy, ak žiadna zo strún nehrá ako z iného nástroja. Pri päťke, Achillova päta býva struna H, tu je krásne čitateľná plná, tučná, ale zároveň konkrétna, akoby frekvenčne pokračovala a vypadla z lona E struny. Krásne sa farebne vyrovnáva s ostatnými strunami, žiadne také, že hrá o polovicu silnejšie, alebo „dekovo“ hlucho. Problém býva aj so slabším zvukom struny A. Ale aj keby tu bol, čo nie je, pri použití lomeného P-snímača nie je problém zdvihom jeho krajov jemne dorovnať dynamickú vyrovnanosť strún. Ako to ten Leo dobre vymyslel.

V praxi
Basu som si doma prešiel viac - menej iba akusticky a zobral som si ju rovno na živé hranie. Aj keď je basa pasívna, jej výstupný signál je ale brutálne silný! Tak pozor, ak nemáte aparáty s reguláciou vstupného gainu, budete sa možno pýtať, prečo mám zvuk ako Lemmy?!
Asi už viete, že tento náš štýl sa nehrá veľmi potichu a veľký zvuk rovná sa veľký basový aparát. Nechcem si predstaviť basistu nesúc si na javisko BB2025X a v druhej ruke svoj hrdý aparát, 60 wattové kombo s 10“ reproduktorom, tváriac sa, že dnes to tu idem zbúrať. Bohužiaľ, alebo bohu ďakujem, k takémuto nástroju patrí aj rovnocenný aparát s kľudným svedomím 500 – 1000 wattov a 8x10´´ale táto bedňa je v našich podmienkach nereálna, tak aspoň 4x10“ + 1x15“. Že prečo také veľké, veď do PA nám ten zvuk zvukári spravia obrovský, nie?! V praxi nám ho ale väčšinou obrovsky sku...ia. Tak ja razím teóriu, že treba mať za sebou taký zvuk, ktorý je nekompromisne kvalitný a keď ho už tam ďalej niekto poserie, nemôžem z toho obviňovať seba.
Basa má nečakane veľa nižších stredov, brutálne basy a jasné výšky, to všetko pri nastavení zosillňovača „flat“ - na stred. Spodky sa snúbia s konkrétnosťou, basy priam dokonalé. Ak máte aparát s lampou na vstupe a dokážete nastaviť jemný kompromis na zlome čistého a jemne chlpatého tónu, jej zvuk vyplní všetky hluché miesta v kapele aj v zostave bicie, jedna gitara, spev, basa, bez klávesistu a jeho teplovzdušnej zvukovej výplne.
Aj táto basa ma presvedčila, že extra profi trieda basgitár vám bude v ruke hrať tak, ako vy chcete a že jej zvuk viete ovládať priamo hrou - prstami. Teraz mám na mysli rôznorodosť jej zvukov, bez preštelovania EQ, ale tak ako na ňu svojimi prstami hráte, tlačíte a spätne reagujete na jej rezonanciu a dynamickú odozvu.
Áno, je to rockový ťažný kôň, extra svetovej triedy vo zvuku, remeselnom spracovaní, použitých materiáloch a sily svojho imidžu.
 Na cenu sa nepýtajte, nie je lacná, ale to už my muzikanti vieme, že nikto nič dobré lacno neponúka. Všetci tí, ktorí by si ju chceli osobne vyskúšať, môžu prísť do kamenného obchodu Big Music v Banskej Bystrici, kde hrdo visí na stene. Pri svojom jedinom workshope na Slovensku ju použil Marco Mendoza a predviedol na nej svoju úžasnú hru a veľkú charizmu ako nepostrádateľnú súčasť hudobného zážitku, ktorý nám v Banskej Bystrici po sebe zanechal.
Takže veľa dobrého zvuku, (kľudne hlasného) a nech vám na chrbte naskočí husia koža tak ako mne, keď som Yamahu BB2025X prvýkrát zapol do aparátu, zavesil na nej prvé tóny a mal som pocit, že mi za chrbtom zaburácal traktor.

Feďo Gašparík

Distribúcia: Yamaha Europe • www.yamaha.comwww.bigmusic.sk • Cena: 2749 €