Artec APW-3

Vintage Power Wah

APW7
APW-3 predstavuje základnú verziu wah-wah pedálu v prevedení firmy Artec. Úroveň pre základný model pritom nastavila latku kvality pomerne vysoko. Jedná sa skôr o jednoduchší model so základnou výbavou, ktorý poskytuje slušný zvukový štandard. Okrem on/off prepínača pod šľapkou je tu jediným ovládacím prvkom potenciometer Range (low/high). Masívna konštrukcia z ohýbaných plechov dáva prísľub dlhej životnosti, čo potvrdzuje aj použitá technológia „Magnetic Field Sensing System“, ktorá nahrádza použitie klasického potenciometra (obvykle prvej a často jedinej súčiastky, ktorú treba na efekte vymeniť). Znečistené potenciometre sú zdrojom ruchov a majú vplyv na kvalitu zvuku. Polohu pedála v tomto prípade určuje magnetický senzor, ktorý takto čistým, bezkontaktným spôsobom získanú informáciu posúva ďalej do obvyklého systému induktor-tranzistor, na báze ktorého pracujú tradičné wah-wah pedále. Možno i vďaka tomu sa pohyblivá časť pedálu kolíše hladko, s citeľne nižším odporom, než napríklad wah pedále Dunlop. Charakteristickou vlastnosťou tohto wah pedálu APW-3 je pomerne strmý prechod medzi „výškovým“ a „basovým“ spektrom. Pri pohybe šľapky v okrajových polohách sa chvíľu nič nedeje a potom sa frekvencia začne meniť na pomerne krátkom úseku okolo stredovej polohy. Túto vlastnosť si hráč uvedomí najskôr až pri porovnaní s iným kvákadlom. Pri nízkom odpore pri kolísaní, ktorý pedál kladie, sa niekedy zdá, že zmena sa deje až skokom. Aj na túto vlastnosť sa ale dá zvyknúť, zvlášť keď sa zoberú do úvahy ďalšie pozitívne vlastnosti efektu, ako je jeho ľudová cena a priezračný zvuk (o tom viac ďalej). Menej príjemnou stránkou veci je možnosť nekompatibility s niektorými systémami. Tá sa prejavila pri zapojení do citlivejšieho vstupu na kombe Fender Deluxe Reverb, keď pri určitých strmších prechodoch nahor dochádzalo k nepeknému skresleniu v špičke. Prejavilo sa to však len zriedkavo a v extrémnych situáciách. Pri použití s kombom Marshall Class5 sa už tieto neželané amplitúdy neprejavili. Možno to nebolo zapríčinené pedálom (aj keď pri iných kvákadlách sa tento problém nevyskytol), ale budúci majiteľ by určite nespravil chybu, keby si efekt vyskúšal v spolupráci s vlastným aparátom a efektovou zostavou.
Zmienená čistota zvuku sa prejavuje dvojako. Jednak pri vypnutom efekte v režime bypass, kedy sa neprejavil žiadny postrehnuteľný vplyv na signál, ale aj pri zapnutom efekte, keď si wah-wah robil svoju prácu bez toho, aby poprel pôvodný charakter gitary a prekryl ho vlastnou farbou.
Po zapnutí pedála do režimu „on“ sa prejaví istý nárast hlasitosti, čo je však vnímané, spolu so zmenou frekvencie v závislosti od polohy pedálu, dosť subjektívne. Priezračný zvuk efektu sa lepšie osvedčil pri použití s čistým zvukom. Istá absencia stredov a otvorené výšky v súčinnosti so zvukom skresleným neposkytli také spevavé tóny, ako napríklad Cry Baby sign. Kirk Hammet.
Na druhej strane APW-3 nie je zdrojom šumu a môže poskytnúť slušný štandard nielen začínajúcim elektrickým gitaristom, ale aj poloprofesionálom, pre ktorých wah-wah efekt predstavuje iba príležitostný doplnok ich výrazového slovníka, ktorý - keď sa práve nepoužíva - nemá negatívne ovplyvniť celkový zvuk. To, že APW-3 nezaťaží rozpočet, môže byť pre niekoho rozhodujúce, pre iného len malým bonusom, k vlastnostiam aké od svojho kvákadla vyžaduje.

Martin Chrobák