Snímače do otvoru akustickej gitary

Shadow SH 141 a SH 145

Od čias čiernych bluesmanov z polovice minulého storočia, ktorí do svojich španielok svojpomocne lepili snímače z elektrických gitár, prešiel tento spôsob ozvučenia značnou evolúciou. Potom, ako sa magnetické snímače podpísali na zvuku folkrockovej éry z prelomu 60. a 70. rokov, tento spôsob amplifikácie odsunuli gitary Ovation načas do zabudnutia. V 90. rokoch sa už plastický twang spod kobyliek začínal pomaly zajedať a výrobcovia gitár prichádzali s novými alternatívami. Kombinovali sa rôzne zdroje signálu, k slovu sa dostali nové materiály a svoj návrat na vyššom vývojovom stupni zažili aj magnetické snímače do otvoru v ozvučnici. V segmente aktívnych magnetických snímačov má svoje dve želiezka v ohni aj firma Shadow.

Shadow SH 141 – The Variable
SH-141_wAG
Ide už o druhú, vylepšenú generáciu tohto jednocievkového aktívneho modelu. Vďaka zabudovanému preampu si snímač zachováva výhody univerzálnej použiteľnosti. Do ľubovoľného nástroja ho možno namontovať na dočasné/občasné použitie, alebo aj natrvalo. Užívateľ sa môže rozhodnúť, či použije 4-metrový kábel vedúci signál cez otvor až ku kombu alebo DI boxu, alebo či sa rozhodne pre kratší kábel vedúci vnútrom korpusu k zabudovanej samici, ktorá je i závesným gombíkom. V oboch prípadoch možno snímač odpojiť a z otvoru kedykoľvek vybrať a v oboch prípadoch si to vyžaduje pavúčie prsty a trochu šikovnosti, ako pri vyberaní ježka z klietky. Dobrou prevenciou pred zaťažením a hrozbou poškodenia prednej dosky je nízka váha singlecoil snímača. Ten sa nachádza v elegantnom plastovom puzdre bez viditeľných pólových nástavcov, a teda aj bez možnosti ich výškového nastavenia. Ako sa pri teste ukázalo, tvrdenie o vyváženom zvuku strún môže i nemusí byť pravda. Rozdiely sa prejavujú v závislosti od strún. Staršie D’Addario s vinutím fosfor/bronz hrali s citeľným deficitom na brilancii a hlasitosti vinutých strún. Ten istý snímač použitý na gitare s novou sadou Elixir však už prenášal signál jednotlivých strún vcelku vyvážene. Výrobca prízvukuje, že aj keď sa jedná o jednocievkový snímač, vďaka dokonalému tieneniu je nehlučný. Platí to však len v prostredí, ktoré nie je kontaminované elektromagnetickým smogom. Výstupný signál má, pri porovnaní s ostatnými magnetickými snímačmi na akustické gitary, úroveň „moderate“, no pri porovnaní so štatistickým priemerom u elektrických gitár je to skôr „low“. Najväčším tromfom snímača SH 141 je jeho zvuk. Je otvorený smerom nahor, nezaťažený basmi, ale zato s výrazným charakterom. Je viac kovový než akustický, ale SH 141 neznie surovo. Ľahký, priezračný a farebný zvuk singlecoil snímača môže, aj pri lokálnych obmedzeniach, mnohým hráčom konvenovať viac ako temnejší, relatívne komódnejší zvuk humbuckeru.

Shadow 145 – The Prestige
SH145PRESTIGE_2
V kategórii magnetických snímačov do otvoru akustickej gitary si tento model v ponuke značky Shadow zatiaľ drží priečku top-of-the-line. Jedná sa o vertikálny humbucker s individuálne nastaviteľnými pólovými nástavcami a potenciometrom hlasitosti, vyrábaný v dvoch farebných variantoch – čiernej a s povrchovou úpravou farby šampanského. Systém uchytenia do otvoru je podobný ako v predošlom prípade. Vzhľadom k relatívne vyššej hmotnosti tohto snímača sa pohyblivé spodné nožičky javia ako možný zdroj problémov. Aby bol snímač ako-tak stabilný, treba ho tuho utiahnuť a dobre umiestniť, čo v praxi nie je až také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Koliesko potenciometra je citlivé, hodí sa skôr na jemnú reguláciu, než na okamžité stiahnutie hlasitosti. Pri jeho umiestnení kolmo na vrchný panel (s pólovými nástavcami) sú istou prekážkou okamžitého prístupu struny gitary. Dôležitým prvkom sú individuálne nastaviteľné pólové nástavce, ktorými možno doladiť hlasitosť individuálnych strún. Výhradou je, že nastavenie kladie dosť veľký odpor a praktickejšia by bola možnosť použiť imbusový kľúč, než štvorcový skrutkovač. Pri nutnosti prekonať daný odpor sa kontakté plôšky na povrchu nástavca ľahko opotrebujú. Humbucker znie v porovnaní so singlom teplejšie, má väčší podiel basov a prakticky žiadny brum. Zvuk je opäť elektromagnetický, nie až tak charakteristický ako SH 141, zato ho možno definovať ako pokojnejší, solídnejší, viac jazzový atď. To, čo výrobca definuje ako „truly acoustic“, je rozdiel medzi surovým zvukom pasívneho snímača a rafinovanejším, jemne zaobleným zvukom upraveným v preampe tak, aby zachoval dynamiku akustickej gitary. Mierne kovové zafarbenie nie je to, čo by bolo treba tomuto typu snímača zazlievať.
Pri porovnaní s etalónom v tomto segmente možno za dve hlavné výhody snímačov Shadow označiť ich nižšiu váhu a nižšiu cenu. Poskytujú vysoko funkčnú alternatívu, ktorá sa v danom segmente medzi všetkými ostatnými značkami nenechá zahanbiť.

Martin Chrobák