RME Fireface UCX

Táto kompaktná zvuková karta poskytuje 18 vstupných a 18 výstupných kanálov na Windows a Mac OSX (8 analógových a 10 digitálnych), ako jediná na trhu umožňuje simultánne nahrávanie 8 kanálov na iPad, podporuje USB 2.0 aj Firewire 400, smerovanie signálu, mixovanie a DSP efekty priamo v zariadení s unikátnym softvérovým ovládačom, podporuje monitoring s ultra nízkou latenciou, ovládateľnosť cez MIDI a možnosť práce v stand-alone mode bez počítača s užívateľsky preddefinovanými nastaveniami. Má skvelý, prísne neutrálny zvuk a patrí medzi špičku v kategórii prenosných zariadení. Made in Germany.

products_fireface_ucx_4b

Najprv sa dostal na radu test zvuku analógových vstupov a výstupov a prevodníkov. S použitím krátkych kvalitných káblov sme zapojili postupne analógový výstup 1 do analógového vstupu 2, výstup 2 do vstupu 3 a tak ďalej, osem krát za sebou a boli sme zvedaví na osemnásobný efekt prechodu zvuku (nahrávky) z digitálneho zvuku na analógový a z neho späť na digitálny. V tomto brutálnom teste UCX obstál fantasticky pri 44,1 kHz; počuli sme len minimálne zastretie basov a rozostrenie vyšších stredov. Očakávateľne, pri frekvencii 96 kHz mal výsledok testu ešte priezračnejší zvuk.
Ďalej prišla na rad latencia, čiže oneskorenie signálu z audio vstupu cez počítač do slúchadlového audio výstupu. Test v Logic Pro s audio bufferom nastaveným na 64 pri frekvencii 44,1 kHz preniesol signál z mikrofónu cez Logic späť do slúchadiel výsledkom 4,49ms. Pri použití zabudovaných DSP efektov (viac o nich nižšie) bol výsledok testu 4,58 ms. Pri 96 kHz a bufferom 128 boli latencie 3,64 a 3,67 ms. Keďže zvuk sa šíri rýchlosťou 33 cm za milisekundu, gitarista vzdialený od komba viac než 1,5 m bude počuť zvuk snímaný mikrofónom zblízka v svojich slúchadlách skôr, než pri prirodzenom počúvaní v miestnosti. Ak by bola latencia 4 ms problém (napríklad u vokalistov, ktorých znepokojuje fázový posun v slúchadlách), TotalMix poskytuje možnosť takmer nulovej latencie v podobe „ASIO Direct Monitoring“ v aplikáciách ako Logic Pro, Cubase, Nuendo a pod. Toto je jedna z vlastností ktoré máme na RME zariadeniach radi.
Keď už bola reč o TotalMix, je otázne či vôbec existuje úplnejší a dôkladnejší softvérový interfejs ku zvukovým kartám od iného výrobcu. Pokiaľ nemáme predchádzajúce skúsenosti s týmto ovládačom ktorý nápadne pripomína softvérový mixpult, vyplatí sa povenovať niekoľko hodín všetkým funkciám a špecialitám ktoré poskytuje; nepoučení o jeho extrémnych možnostiach routovania (smerovania) signálu by sme si mohli uprostred nahrávania trhať vlasy. Vysvetliť podrobne všetko, čo TotalMix dokáže, by zdvojnásobilo dĺžku tohto článku. Jednoducho povedané, nenarazili sme na kombináciu presmerovania, spájania a mixovania fyzických a digitálnych kanálov, predstaviteľné prepojenie alebo nastavenie ktoré by sa nedalo v TotalMixe uskutočniť. Zhruba polovica funkcií je intuitívna, no ovládnuť RME prostredníctvom Total Mixu úplne je možné až po dôkladnom preštudovaní výborného manuálu, v ktorom sú asi dva suché vtipy.
Vráťme sa k efektom spomínaným vyššie. RME Fireface UCX má zabudované DSP efekty sprístupnené softvérovo cez TotalMix ktorý je súčasťou programového vybavenia karty. EQ je trojpásmový parametrický ekvalizér s priamočiarym zvukom. Dynamics je procesor obsluhujúci súčasne kompresiu a expanziu; úplná sada ovládacích prvkov a šikovné zobrazenie parametrov umožňuje komfortné nastavenie. Nie je to dynamický procesor s charakterom, ale s trochou expanzie a trochou kompresie je možné zredukovať šum a skrotiť prehnané prejavy speváka, basistu, či sólistu. Spoločná efektová cesta s individuálnymi sendmi na každom kanáli sprístupňuje Reverb a Echo. Echo je základný stereo delay s feedbackom, šírkou a ping­‑pong efektom. Reverb údajne pripomína slávny SPX-90, znie príjemne kovovo a má základnú sadu ovládačov. Vokalista nahrávajúci vo vytlmenej miestnosti sa poteší takémuto oživeniu hlasu, pričom efekty je možné aktivovať aj len v monitorovej či slúchadlovej ceste a paralelne nahrávať čistý vstupný signál. Pre zasvätených do Mid/Side snímania a spracovania signálu dobrá správa: voľba Mid/Side je k dispozícii na každom stereo páre TotalMixu.
TotalMix má zvláštne oddelenie Control Room venované funkciám potrebným v zvukovej réžii : ovládanie dvoch reproduktorových ciest, niekoľko slúchadlových mixov – všetky priraditeľné k akýmkoľvek I/O kanálom. Plus DIM, Mono a Talkback funkcie. Štandardnou výbavou UCX je novinka - sympatický externý kontroler Basic Remote Control, ktorý umožňuje ovládať hlasitosť aktuálneho fyzického výstupu a niektoré zo spomínaných funkcií Control Room. Pre účely testu sme použili sofistikovanejší Advanced Remote Control, ktorý má o niekoľko tlačidiel viac. Obidva externé kontrolery poskytujú prostredníctvom TotalMixu možnosť priradiť najpoužívanejšie funkcie na ovládacie tlačidla. Naviac, UCX je možné ovládať prostredníctvom MIDI a je kompatibilná s akýmkoľvek kontolerom ktorý podporuje Mackie protokol.
Možnosť uloženia všetkých nastavení TotalMixu do archívu scén na počítači je samozrejmosťou, no navyše je možné uložiť šesť scén s nastaveniami priamo na karte pre použitie karty bez počítača, v takzvanom stand­‑alone mode. Táto funkcionalita je unikátna a vytvára z karty RME univerzálne zvukové zariadenie obmedzené snáď len hranicami fantázie.
Dalo by sa ešte veľa písať o RME Fireface UCX a TotalMix, ale vyčerpali sme priestor. RME stránky poskytujú podrobné vysvetlenia funkcií UCX. K dispozícii na stiahnutie je aj výborne napísaný manuál a odporúčame navštíviť aj frekventované fórum, ak je treba radu od kolegov používateľov alebo aj predstaviteľov RME. Ak by ste aj vy mali pocit že UCX spĺňa Vaše predstavy na papieri, neváhajte do nej investovať. Po výborných a dlhoročných skúsenostiach s predchádzajúcou generáciou RME Fireface som teraz nadšený ešte lepším zvukom, špičkovým výkonom, profesionálnou kvalitou a obrovskými možnosťami tejto malej karty.

Daniel Salontay, www.longital.com


Distribúcia: Soundservice • www.soundservice.sk • Cena: 1190 €