Lewitt LCT-940

Ako sa hovorí, nielen vojna, ale aj prázdne miesto na trhu, sú živiteľmi nápadov a zakladania stále nových firiem prichádzajúcich s prevratnými objavmi a novinkami. Vývoj mikrofónov a všeobecne vývoj zvukovej techniky každým rokom napreduje míľovými krokmi. Nové technológie, nové možnosti snímania, kombinácie - to sú riešenia, ktoré prinášajú pestrosť a farebnosť tónov hudby a zvuku ako takého. Firma Lewitt, pred troma rokmi založená v Rakúsku, sa rozhodla priniesť kvalitnú technológiu do štúdií, ktoré si zakladajú na dobrom zvuku, ale sú zároveň ochotné vyskúšať aj niečo nové. Lewitt, zatiaľ ako jediná na svete, skombinovala elektrónkový mikrofón a mikrofón s klasickou FET technológiou. A to rovno do jedného tela. Nielenže vznikol mikrofón s príťažlivým vzhľadom, ale mikrofón, ktorý poskytuje tak obrovskú variabilitu a univerzálnosť použitia, akú si len ťažko môžeme predstaviť u klasických mikrofónov o niekoľko tried drahších. Privítajte hybridný mikrofón Lewitt LCT-940.

Lewitt-LCT940-gradient-hirez-02
V čom je taký úžasný?
Okrem kvalitného zvuku plného dynamiky, hlavne v jeho variabilnosti nastavení. Ako jediný totiž umožňuje plynulo meniť využívanie tranzistorovej verzus lampovej elektroniky a to všetko jedným potenciometrom na zdroji, ku ktorému je mikrofón zapojený 8 metrov dlhým, 11 pinovým káblom. To preto, aby ste z pohodlia zvukovej réžie dokázali ovládať celý mikrofón a nemuseli behať hore­‑dole. Samozrejme - tým, ako meníte pomer týchto dvoch členov, meníte kompletnú tonálnu charakteristiku mikrofónu.
Pri plne lampovom člene má mikrofón teplú farbu vychádzajúcu z dvojitej triódy 12AX7. Zvuk plný harmonických a tepla môže vyhovovať akustickým strunovým/sláčikovým nástrojom, zastretým hlasom v jazze, blues ale napríklad aj pri načítavaní hovorených textov.
Pri naplno využívanom FET člene mikrofón získava čistotu, detaily v pásme okolo 5-7 kHz. Takto je možné nahrávať perkusie, rockové vokály, kopák a iné zdroje zvuku, ktoré potrebujú čistotu vo svojom prejave a ktoré sa chcú predrať cez všetky nástroje vo vašom mixe.
Akékoľvek nastavenie pomeru medzi týmito dvoma extrémnymi stavmi je už len na vás. Či potrebujete nasnímať detailnú sólovú španielku s farbou zvuku, z ktorej vám stoja všetky chlpy na tele, alebo skôr indické tabla, ktoré potrebujú mať extrémnu zrozumiteľnosť blán a zároveň vám ich hĺbka vyrazí dych. Žiadna dodatočná ekvalizácia nie je nutná.
Dve jednopalcové membrány vám umožňujú využívať charakteristiky mikrofónu z guľovej, cez širokú, klasickú, až úzku ľadvinu (super­‑cardioid), až do osmičkovej charakteristiky - samozrejme, to všetko s medzistupňami. Ak ste narátali až 9 možností, počítali ste správne. No a k tomu si pripočítajte na každom jednom stupni plynule regulovateľný pomer FET/elektrónka. Toľko možností použitia jediného mikrofónu ste ešte asi nezažili.

V praxi
Teórií a predstáv možností použitia už bolo predstavených dosť. Mikrofón som teda zapojil do štúdia cez mikrofónny predzosilňovač Chandler Limited TG Channel mkII do RME Fireface 800. Prvou skúškou bolo nahrávanie kontrabasu. Tón bol hutný, plný farieb, príjemne zasaturovaný. Bol to čas na otočenie pomerovým potenciometrom. Vo zvuku sa začal prejavovať nástroj tak, ako ho počujú uši naživo. Detaily na prstoch, strunách, ťahu sláčika. V jednom momente, keď som si povedal „dosť“, bol zvuk presne taký, aký som ho potreboval mať na nahrávke. Takisto som si to povedal pri nahrávaní španielky, perkusií a jazzového vokálu.
Zaujímajú vás ekvalizácia alebo pomery na pulte? Všetko na nule. Celú prácu zvládol jediný mikrofón v rôznych nastaveniach charakteristík a pomeru FET/elektrónky. Vďaka jeho veľmi vysokému SPL dosahujúcemu až 161 dB pri použití -18 dB útlmu (nastavovanie elektronicky na zdroji) som bol schopný nahrať akýkoľvek nástroj, ktorý som mal v dosahu. Ak by mal zvuk trpieť prebytkom nízkych frekvencií, napríklad pri nahrávaní koncertného krídla, na zdroji si dokážete takisto odfiltrovať aj tie, až do 300 Hz.

Porovnanie
Keďže vlastním aj iné mikrofóny, porovnával som zvuk napríklad s legendou Neumann U87 (elektrónková aj FET verzia) alebo s Audio­‑Technica AT4050, takže som mal aj elektrónkový model aj čisto FET.
Oproti Neumannu bol Lewitt v elektrónkovej časti o trošku stabilnejší na harmonických a čistejší v pásme okolo 5-10 kHz. Ako som pridal FET zložku, mikrofón začal lepšie interpretovať detaily na čistote spevu. Schopnosť reagovať na dynamické zmeny majú oba mikrofóny veľmi podobnú.
Čistota prejavu cez Audio­‑Technicu AT4050 je počuteľná, hlas nahrávaný týmto mikrofónom je veľmi dobre lokalizovateľný v mixe. Takisto je to aj pri LCT-940. S tým rozdielom, že máte možnosť doplniť elektrónkový člen do spektra a tým zmeniť farbu zvuku na presne takú, akú ju potrebujete mať. Porovnávanie s ostatnými mikrofónmi, napr. Neumann TLM-103 dopadli veľmi podobne z hľadiska jednoduchosti spracovania zdroju zvuku a jeho presnej lokalizácie v stereo obraze. Je to tým, že elektrónka dodá plnosť v ploche a FET zase čistotu a detaily veľmi ľahko usaditeľné presne tam, kam ich potrebujete dostať.
Niekedy som mal pocit, ako by LCT 940-ka neznela ako kondenzátorový, ale skôr ako páskový mikrofón. Porovnal som ho teda aj s SE Electronics RNR1, ktorý považujem za prémiový páskač za prijateľnú cenu. Pri „blind“ teste som nevedel určiť, ktorý mikrofón počúvam. Tak dokonale zvládnuté mixovanie členov pri LCT dáva oveľa viac možností, ako nahrať jeden a ten istý zvuk tak, aby ste s ním boli spokojní v akomkoľvek hudobnom štýle alebo mixe.

Zhrnutie na záver
Vďaka variabilite, ktorú poskytuje Lewitt LCT-940, ako aj kvalite jeho snímania, si tento mikrofón určite nájde miesto v štúdiách akéhokoľvek druhu a zamerania. Ak si ho kúpite, počítajte s tým, že je to poctivý kus železa vážiaci viac ako pol kila. Pripravte si poriadny stojan s protizávažím, kvalitné nástroje, ešte lepších muzikantov a vaše uši. Nielen vo svete fantázie, ale aj vo vašom štúdiu môže platiť pravidlo: „Jeden mikrofón vládne všetkým.“

František Zuštin


Distribúcia: Iryson • www.iryson.sk • Cena: 1 899 €