Riffy desaťročia

zvukUkazka-icon
Sedemdesiate roky priniesli svetu veľa gitarových riffov a úvodov. Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd, Black Sabbath. Zároveň to bolo obdobie, kedy sa tancovalo disco, chodilo sa do kina na Pomádu, Horúčku sobotňajšej noci, mladí počúvali Bee Gees, či skupinu ABBA.

III. 70 roky • Normálne odkazy bigbítu...

Napriek politickej normalizácii prinášali bigbítové šesťdesiate v ďalšej dekáde svoje ovocie. Okrem vargovsko-hammelovskej tvorby aj v tvorbe strednoprúdovej generácie, o tom ale nabudúce. Zvláštnym fenoménom bola gitarová inštrumentálna tvorba. Z dnešného pohľadu Fermáta a Gattch neboli jediní. Fermáta (od roku 1991 Fermata) mala to šťastie, že hrávala koncerty a nahrávala albumy. Skupina Gattch symbolizuje tvorbu tých kapiel, ktoré to šťastie nemali a ich tvorba by zapadla prachom, nebyť českých a slovenských TV návratov a spomienok k bigbítovej ére. O význame Fermáty a vplyve Griglákovej gitary na slovenskú hudbu sa netreba rozpisovať, Gattch objavuje čoraz viac mladých gitaristov s údivom na hmatníku. Rovnako ako Grigláka počuť na nahrávkach iných interpretov, aj Rédey, gitarista Gattch, bol vyhľadávaným štúdiovým hráčom.
Z tvorby Gattch sme vybrali čarovnú skladbu Narodenie. Jej hlavný motív prechádza medzi dvoma molovými stupnicami. Od Fermáty uvádzame dva jednoduché riffy. Oba majú rovnakú funkciu - skvelo otvárajú skladby neúnavným opakovaním a postupným hlasným vygradovaním.

gattch-cover

Narodenie
Gattch, 1971
interpret: Gattch, gitara: Tomáš Rédey

„História skupiny Gattch (1969) je pomerne krátka a výrazne ju poznačila politicko-spoločenská situácia na prelome 60. a 70. rokov. Zhodou okolností v tom čase čerstvo vytvorené vydavateľstvo Opus potrebovalo nových interpretov, keďže väčšina tých známejších bola ešte zmluvne viazaná u dovtedy monopolného Supraphonu. Tak sa stalo, že Gattch nahrali z dnešného pohľadu pozoruhodný album, v ktorom badať vplyvy art či jazz rocku a popri klasických rockových nástrojoch tu môžete počuť aj čembalo, husle či celestu. A keďže textárska schvaľovacia komisia vyniesla svoj zamietavý verdikt až po nahratí albumu, spevová linka bola v niektorých skladbách zámerne „znezrozumiteľnená“. Rok po vydaní albumu sa skupina Gattch z existenčných dôvodov rozpadla a jej členovia zamierili do sprievodných kapiel spevákov tolerovaného stredného prúdu.“
Zdroj: booklet 2CD Gattch - Gattch / M Efekt - Svitanie (Opus/Forza 2012, edícia 100 základných albumov a interpretov)

1971-gattch-narodenie


fermata-cover

Perpetuum II.
Fermata, 1975
interpret: Fermata, gitara: František Griglák

„V skladbe Perpetuum II tvorí prvú časť ostinátny model, potom nasledujú improvizované sóla bicích nástrojov a syntezátora a až v strednej časti zaznie melódia, ktorú hrá gitara pomocou playbackového unisona. Zvuk skupiny je dômyselne elektrifikovaný (elektrofonická gitara, syntezátor a elektreofonický klavír). Narozdiel od väčšiny rockových skupín s obdobným inštrumentálnym zložením pracuje Fermáta citlivo s dynamickými odtieňmi a nesnaží sa lacno šokovať publikum prívalmi decibelov. Hudobné tektonické zložky: rytmus (vo väčšine skladieb sa striedajú rôzne metrické pásma (harmónia) melodický pohyb často prebieha nad totálnym centrom (melodika) a celkový zvuk slúžia k vyjadreniu širokého spektra nálad.“ V dobovom sleevenote na obale debutového albumu slovenskej jazz-rockovej skupiny muzikológ Igor Wasserberger ďalej píše: „Fermáta vznikla v r. 1973 a tvoria ju mladí hudobníci (v čase nahrávania tejto platne 20-26 rokov). Najskúsenejší z nich je gitarista Fero Griglák, bývalý člen skupín Prúdy a Collegium musicum. Ostatní hudobníci pôsobili do založenia Fermáty v rôznych rockových skupinách a tieto nahrávky sú ich debutom na gramafónovej platni. Veríme, že prvá gramafónová platňa Fermáty vzbudí záujem o túto perspektívnu skupinu a podporí jej členov v hľadaní adekvátneho hudobného výrazu dneška.“
Zdroj: booklet 2CD Fermata: Fermáta/Piesne z hôľ (Opus 2009, „Digitally remastered edition“)

1975-Perpetum-II


fermata-huascaran-cover

80 000
Huascarn, 1977
interpret: Fermata, gitara: František Griglák

„Tragické udalosti sa už neraz stali inšpiráciou pri vzniku hudobného diela. ... Udalosti, ktoré sa nedávno odohrali v peruánskych horách, sme si nezvolili iba pre exotickosť názvu, ale aj preto, že obsahujú obidve polohy – tragickú a víťaznú.“ Tak popisujú členovia skupiny Fermata ideový leitmotív svojej tretej platne. V texte na obale sa zaoberajú aj formu monotematického diela: „ Ide o skrátenú podobu koncertu hraného bez prestávky ako jednoliatu kompozíciu. Na platni sme ju rozdelili na štyri časti, ktoré slúžia iba ako základný ukazovateľ pre orientáciu poslucháča. Je to v podstate forma prevzatá z oblasti vážnej hudby pri ktorej záleží veľa na poslucháčovej obrazotvornosti. Jednotlivé podtituly súvisia s historickými udalosťami okolo výstupu na horský masív Huascaran.“
Témou skladby 80 000 je: „Tragický koniec expedície, keď sa následkom silného otrasu pôdy oddelil kus horského masívu a pochoval dve 40tisícové mestá pod niekoľko kilometrovú vrstvu kameňa a ľadu. Práve v tejto katastrofe prišli o život i všetci členovia čs. expedície.“
O inštrumentálnej stránke: „Použili sme všetky pre nás dostupné elektrifikované nástroje používané v súčasnej džez - rockovej hudbe a pre oživenie i klasické akustické nástroje – klavír a violončelo. Našou nahrávkou chceme vzdať poctu pevnej vôli, solidarite a humánnosti.“
Zdroj: booklet 2CD Fermata: Huascaran/Dunajská legenda (Opus 2009, „Digitally remastered edition“)

1977-fermata-80-000


Riffy desaťročia • Úvod
Riffy desaťročia • I. - 60-te
Riffy desaťročia • II - 60 - 70 roky • Gitary z Prúdov