Vermona VSR-3 Vintage Spring Reverb

Vintage Spring Reverb je tohtoročnou novinkou nemeckej firmy Vermona. Zámerom bolo dosiahnuť kvalitný pružinový dozvuk pri použití čo najjednoduchších prostriedkov. VSR-3 nevyužíva elektrónkové obvody, a tak celé zariadenie váži iba 2,6 kg.

vsr3_front

Do vnútra 1U racku hlbokého 19 cm sa výrobcovi podarilo vtesnať 17“ dlhý pružinový tank Accutronics, konkrétne jeho juhokórejskú verziu Belton, model 9AB2C1B so stredne dlhým dozvukom a tromi pružinami (každá 42,54 cm).
Kvalita a charakter pružinovej simulácie priestoru vyplýva z konštrukcie konkrétneho pružinového tanku. Podľa požadovaného typu simulácie sa preto používajú rôzne počty rôzne dlhých pružín, ktoré sa navzájom spájajú a ukladajú vedľa seba. Na oboch koncoch sú uchytené na drobných magnetických valčekoch v dvoch cievkach - vstupnej a výstupnej, ktoré majú špecifickú impedanciu. Tank 9AB2C1B sa odporúča pre klávesové nástroje, zvukárske účely, alebo pedal steel gitary. Oproti tomu kombá Fender, ktoré sa stali synonymom pre kvalitný gitarový reverb, boli tradične osádzané 17“ tankom 4AB3C1B s dvomi pružinami a dlhším dozvukom. V rámci testu sme porovnali zvukové rozdiely medzi Vermonou VSR-3 a starým kombom Fender Twin Reverb. Výsledky môžete posúdiť sami prostredníctvom zvukových ukážok na našom webe. Konštruktér a gitarista Jozef Dieška, u ktorého sme reverby porovnávali, to počul takto: „Môj prvý dojem z Vermony - výstupný signál je prebasovaný. V lepšom prípade to môže byť zámer výrobcu, ale rovnako aj nedoladenosť ekvalizačných obvodov. Výstupné frekvenčné spektrum už ovládacími prvkami na paneli nebolo možné dodatočne upraviť. Pri zapojení gitary priamo do VSR-3 vstupné obvody pomerne výrazne orezali výšky a zvuk strún pod prstami sa pocitovo zúžil smerom do pásma stredy-basy, čím sa stratila typická cinkavosť Fendra Stratocastra. Vstupný obvod nie je ideálne vyriešený pre spracovanie signálu snímaného snímačom nástroja. Bez medzistupňa v podobe preampu žerie signál, preto uplatnenie tohto analógového pružinového reverbu ocenia skôr experimentátori alebo zvukári/hudobníci  používajúci  efektovú slučku. Pružiny, ktoré použil výrobca vo Vermone, mi charakterom pripomínali skôr hall než klasický reverb, na ktorý som zvyknutý z môjho starého komba Fender. Ak by som mal Vermonu porovnať so samostatnou jednotkou Fender ´63 Reverb, tak rozdiel bol naozaj veľký “. Jožka Diežku ako používateľa klasiky Fender Twin Reverb teda zvuk Vermony VSR-3 príliš neoslovil, no môj osobný dojem nebol až tak kritický. Vyskúšal som Vermonu ešte v spojení s kombom Fender Deluxe Reverb, pričom rack VSR-3 bol zapojený medzi kombo a pedalboard. Výsledný dojem bol slušný. Dozvuk nebol až tak vzdušný ako v prípade fendráckej klasiky, ale tón gitary zostal zachovaný a charakter reverbu bol teplý a typicky pružinový. Zvuk reverbu bol kultivovanejší, než aký kedysi s obľubou používali surfoví gitaristi (maximálne „wet“ s množstvom parazitných ruchov). Náznaky „žblnkania“ bolo počuť až pri vyšších hodnotách a racková jednotka bola omnoho odolnejšia voči otrasom, než tank v kombe. Štandardne použiteľný rozsah parametra Mix pre gitaru bol pomerne úzky (medzi 12:00 – 2:30, viac pri experimentoch, menej len na nenápadné dofarbenie). Dôležitú úlohu mal potenciometer Gain, ktorý treba nastaviť vždy primerane aktuálnej intenzite prichádzajúceho signálu a dynamike hry, inak v racku vzniká nepríjemné skreslenie. Pomocou LED diódy na prednom paneli sa to dá odhadnúť aj s rezervou. Celkovo je prístroj riešený jednoducho a prehľadne. Okrem úpravy signálu na vstupe (Gain) a výstupe (Output Level), celkovej intenzity reverbového dozvuku (Mix) a tónu (Tone) nebolo vlastne ani čo nastavovať. Väčšina štandardných pružinových tankov má parametre ako dĺžka a charakter dozvuku pevne dané, a aj preto sú pri zariadeniach tohto typu ďalšie možnosti nastavenia obmedzené. Bolo treba venovať pozornosť dobrému umiestneniu a prepojeniu zariadenia. Zadný panel ponúka dva páry In/Out, jeden 0 dBu, druhý – 20 dBu. Pri osadení VSR-3 do rackovej zostavy hneď pod preamp Rocktron Piranha, ktorý obsahuje pomerne výkonné napájacie zdroje, došlo k vzájomnej interferencii a vznikol brum, no zmenou polohy sa tento problém eliminoval. Reverb zapojený do efektovej slučky predzosilňovača znel dobre a možnosť nastavenia pomeru suchého signálu k procesovanému sa výrazne zlepšila. Zvuk analógového reverbu sa veľmi dobre znáša a spája s digitálnymi efektmi. Prinajmenšom s tými, ktoré pri teste obsahoval prítomný multiefekt Rocktron Multivalve.
Zhrnutie na záver
Očakávať od VSR-3 vopred určitý, jasne definovaný typ dozvuku, nemusí viesť k spokojnosti, zato veľmi motivačne pôsobí nechať sa jeho možnosťami inšpirovať. Napríklad pri aplikovaní dozvuku VSR-3 na rôzne ďalšie nástroje a hlasy, či už naživo, alebo v mixe (elektronické aj akustické bicie, klávesy, spev). Vintage Spring Reverb má univerzálne využitie. Dá sa dobre použiť aj pre gitaru, ale nie je pre ňu určený primárne, tak ako nepredstavuje kópiu zvuku vintage Fender. Tento reverb od Vermony nie je určený ani pre tých hudobníkov, ktorí hľadajú cestu najmenších komplikácií a jednoduchých riešení, i keď jeho obsluha je veľmi intuitívna. VSR-3 ocenia hlavne fajnšmekri, ktorí radi kombinujú staré s novým, hráči na klávesové nástroje, producenti a zvukoví experimentátori.

Martin Chrobák a Jozef Dieška

Distribúcia: Vermona • www.vermona.com • Cena: 268 €

zvukUkazka-icon-big