DIMAS

Štúdio Dimas je jedným z popredných zvukových postprodukčných štúdií na Slovensku. Od roku 2008 sídli v novopostavenej budove na Vajnorskej 105 v Bratislave, v priestoroch bez kompromisov pripravovaných pre optimálne riešenia – výrobu dabingu, postprodukčné video, filmové práce, atď. Otvorením po rekonštrukcii 30. septembra zahájil Dimas novú etapu prvého certifikovaného štúdia s licenciou Dolby Digital - SR 5.1, 6.1 a 7.1 aj pre kiná.

dimas1

Predchádzal tomu projekt, inštalácia potrebného technického vybavenia a úpravy interiérov. Na základe dlhoročnej spolupráce prizval riaditeľ štúdia, pán Martinák, k tvorbe a riešeniu (nie len) „akustiky“ človeka, ktorého považuje za najpovolanejšieho na Slovensku. V konzultáciách s Richardom Varkondom zo spoločnosti Centron dospeli k riešeniu, optimálnemu pre monitoring obrazu i zvuku.
Inštalácia do stien je bežná v lepších zvukových štúdiách vo svete, ale v postprodukčných štúdiách pracujúcich s obrazom je toto riešenie zatiaľ ojedinelé, a to nielen u nás. Ozvučenie je zabezpečené výhradne značkou Genelec. Adekvátna pozornosť bola venovaná presnému umiestneniu reproduktorov podľa doporučení a medzinárodných noriem, rovnako tak ich nadimenzovaniu. Veľké a výkonné reproduktory zabezpečia s rezervou potrebnú dynamiku. Pre mixovanie v surrounde je veľmi dôležitá presná lokalizácia, ktorú nesmú narúšať odrazy od stien. Zariadenia ako referenčný Dolby procesor sú uspôsobené na dekódovanie potrebného formátu, či sa jedná o 5.1, 6.1, alebo 7.1. Dimas je pravdepodobne jediné pracovisko, ktoré spĺňa požiadavky pre encoding na DVD a je pripravené aj na Blu-ray. Hardvérové riešenie umožňuje kontrolovať chyby prevodníkov, resp. chyby codererov a encoderov.

dimas2

Monitoring obrazu nie je v štúdiu Dimas považovaný za podružnú funkciu. Základom je zabezpečenie dobrej viditeľnosti – projekt bol pripravovaný v 3D CAD-e. Týka sa to obrazoviek inštalovaných v menších miestnostiach štúdia, ako aj plátna použitého v hlavnej mixovacej hale. Jedná sa o špičkové plátno doporučené podľa normy Dolby. Plátno nie je plastové – perforované, ale tkané, dvojvrstvé, zadná vrstva je čierna, aby neodrážala svetlo odzadu. Kvalite filmu musí zodpovedať aj HD projektor DLP technológie s vysokou svietivosťou a kvalitnou optikou.
Štúdio Dimas má ambície získať najvyššie licencie, čomu prispôsobujú aj technické vybavenie, v rámci ktorého sú začlenené tie najúspešnejšie systémy. Postprodukcia oskarových filmov za posledných desať rokov sa robí prakticky iba na troch druhoch mixážnych pultov – DFC, Harrison a Euphonix. Ako najvhodnejšie riešenie pre Dimas sa javil práve Euphonix, aj z toho dôvodu, že to nie je uzatvorený systém, ale vďaka protokolu EuCon je schopný spolupracovať so všetkými dobrými profesionálnymi pracovnými stanicami (workstation).
Hlavná hala Dimasu je zmenšená verzia (s identickým vybavením) štúdia Luca Bessona, ktoré je najväčšie v Európe.
Z referenčných projektov možno uviesť napríklad DVD Collegium Musicum, kde sa štúdio Dimas podpisuje pod výsledný zvuk, prípadne dabing a zvuk k animovanému filmu Luca Bessona Arthur a Minimojovia. V štúdiu Dimas bolo realizované aj prvé DVD audio na Slovensku a v Čechách, Dvořákova 9. symfónia a Slovanské tance Op. 47 a 72.

Martin Chrobák