Artec Classic FuzzTown FZT-1 vs. BOSS Power Stack ST-2

artec_fzt1
Pri vzájomnom porovnaní dvoch rozdielnych svetov začneme podľa abecedy. Firma Artec radí svoj efekt FZT-1 do skupiny Distortion a prisudzuje mu zvukový charakter vhodný pre žánre heavy a rock. Slovíčko fuzz v názve napovedá, že pôjde skôr o skreslenie klasického, až vintage typu (skúste si v duchu pripomenúť, ako znie skreslená gitara v piesňach I Can’t Get No Satisfaction od Rolling Stones, alebo Želva od skupiny Olympic). Pedál je riešený netradične. V jednom balení ponúka dva druhy efektu - White Fuzz a Black Fuzz. Oba efekty majú vlastné ovládanie základných funkcií Volume a Gain. Ide o dva rôzne typy skreslenia, ktorých mieru a hlasitosť možno nastaviť nezávisle na sebe. White Fuzz ponúka klasickejší zvuk podobný Hendrixovmu, Black Fuzz je rozstrapkanejší, s menšou kompresiou, núka sa skôr na experimentálne použitie. Dá sa používať iba jeden typ skreslenia, alebo oba naraz zmiešané v určitom pomere. Efekty sa nedajú navzájom prepínať nohou. Footswitch slúži ba ako On/Off prepínač, pričom v polohe Off by mal byť pedál zapojený v móde True Bypass. FZT-1 nie je univerzálny pedál. Naopak, možnosti ktoré ponúka sú dosť špecifické. Charakter tónu ovplyvňuje nielen samotný pedál a pomer čierneho a bieleho fuzz-u, ale aj ako a do čoho je zapojený. FuzzTown sám osebe je frekvenčne sústredený skôr v oblasti vyšších stredov. Basy spôsobujúce trepotanie nohavíc hráča pred reprobedňou tu absentujú. Ak efekt zapojíme do zosilňovača s tvrdým čistým zvukom, skreslený tón pedálu môže byť na výškach až nepríjemne strapatý a nekonzistentný. Treba rátať s tým, že aktívny pedál FZT-1 mení charakter wah-wah efektu zapojeného v reťazci pred ním. Krivka „kváknutia“ je príliš strmá a mení sa neprirodzene. V dobrej konštelácii celého reťazca však môžeme vďaka FuzzTown-u získať veľmi emotívny a živý zvuk podobný tomu, ktorý na rockovej časti svojich koncertov používal Neil Young (nízkovýkonové elektrónkové kombá vybudené až k medzi únosnosti). FuzzTown poskytuje impozantný zvuk, hlavne pri rozklade akordov. Vibrácie jednotlivých strún sa krásne prelievajú, navzájom interferujú a vytvárajú tak napätie. Zaujímavý je priebeh dynamickej krivky, ktorá po brnknutí ešte chviľku stúpa a nadobúda silu a pri doznievaní sa mení. Zubatý charakter tónu zabezpečuje pomerne veľké zrno, čo si uvedomíme v porovnaní s medovejším zvukom ST-2. Pri porovnaní s inými pedálmi distortion, ako napríklad DS-1, alebo aj ST-2, má FuzzTown aj o čosi nižší šum.
BOSS PowerStack ST-2 má zase plnší zvuk, ktorý sa výborne hodí na spievajúce sóla s dlhým sustainom. Dynamika je tu odlišná, krivka hlasitosti zaznamenáva menej pohybu, zospodu je nalepená bližšie k 0 dB, ale jedným dychom treba povedať, že ST-2 dobre reaguje na dynamiku hráča, čo sa priaznivo prejaví aj na výslednom zvuku. Artec FuzzTown viac dýcha, skreslenie nie je také nasýtené, nemá až taký sustain, ale má charakter skreslenia koncových elektrónok. BOSS ST-2 emuluje skôr skreslenie elektrónok v predzosilňovači.
st-2
Power Stack ST-2 je novinkou firmy BOSS. V škále efektov tejto značky je jeho poslaním napodobniť zvuk elektrónkového skreslenia, údernosť a silu reprodukcie poschodového stacku. Jednoduchá krabička so štyrmi ovládacími prvkami je vyhotovená vo farbách pripomínajúcich hlavu Marshall. Nápisy nad potenciometrami Level (hlasitosť), Bass a Treble (EQ) nie je potrebné objasňovať, stačí skonštatovať, že robia čo majú. Potenciometer označený ako Sound nie je prepínací, ale kontinuálne prechádza cez tri zvukové zóny Crunch, Drive a Ultra. Tu treba pochváliť tvorcov pedálu hneď dvakrát. Nielen že je celá škála skreslenia zľava až doprava funkčná a použiteľná, ale okrem gainu sa kontinuálne mení aj charakter skreslenia a reprodukcie. Na rozdiel od Artec-u, s ktorého zaradením do reťazca nastavení treba trochu zápasiť, BOSS funguje dobre okamžite, bez ohľadu na nastavenie. Sú to vlastne tri rozdielne pedále v jednom a je len škoda, že šlapka nemá aspoň 2-3 pamäte, do ktorých by sa dali obľúbené nastavenia uložiť a dookola prepínať. Na rozdiel od Artec-u FZT-1 (ale aj od stajňového kolegu BOSS OD-3), nie je skreslený zvuk ST-3 taký prítomný, jasný a kontúrny. Nevyskočí vám z komba rovno do tváre. Vychádza akoby z hĺbky uzatvoreného kabinetu 4x12. Platí to hlavne u saturovaného zvuku v zóne Ultra. Čím miernejšie skreslenie, tým viac dynamiky a ostrosti, ale teplý charakter je kontinuálny. Ekvalizérom sa dá pohotovo doladiť s charakterom komba a/alebo požadovaného zvuku.
BOSS ponúka univerzalitu, jednoduchosť a spoľahlivosť, Artec zase vyžaduje spoluprácu, za ktorú sa dokáže odmeniť.

Martin Chrobák


Artec FZT-1 • Total Music • Cena 60 €
BOSS ST-2 • On Board • Cena 105 €