Rozkvitanie podľa Lukáša

Sled udalostí vedúcich k vzniku skupiny Bloom začal odchodom gitaristu zo skupiny Balance, v ktorej vtedy spievala Barbora Drahovská. Nasledoval inzerát a konkurz na miesto predchodcu, ktorý s prehľadom vyhral Lukáš Kyška. Lukášov príchod a muzikantský svetonázor síce urýchlil rozpad tejto prevažne dievčenskej kapely, ale inicioval aj ďalší vývoj, ktorý viedol cez rocovú skupinu Soundrise až k založeniu akustického dua Bloom, ktoré v zložení gitara, spev začalo pôsobiť od roku 2009. V repertoári mali (a majú) popri vlastných veciach i niekoľko coververzií, všetko v angličtine. V oboch prípadoch duo čerpá z odkazu alternatívneho rockového pesničkárstva, ktoré si pretvára k vlastnému odkazu.

bloom-foto

Bloom príležitostne hrávali aj s ďalšími hudobníkmi, ale až po nahratí prvého akustického EP v marci 2011 sa Lukáš s Barborou rozhodli, že rozšíria zostavu o ďalších hudobníkov, ktorí by už iba nehosťovali, ale stali sa plnohodnotnými členmi skupiny. Pridali sa k nim basgitarista Jozef „Yogi“ Graus a známy bubeník Igor „Ajdži“ Sabo. Popri Barborinom temnom alte s charakteristickým zafarbením a výrazom, pre aký sa u nás len ťažko hľadá prirovnanie, je poznávacím znamením skupiny Lukášov sofistikovaný hráčsky štýl hry na akustickej gitare – jedinom nástroji, ktorý v kapele používa. V spojení s groovy rytmikou si Bloom aj vďaka tomu zachováva svoj priezračný, farebný, ale ľahko čitateľný zvuk.

Tovaryš
Lukášova cesta k hudbe a jej ovládnutiu nezačala nácvikom stupníc v hudobnej škole, ale intenzívnym počúvaním. Otec mal zbierku hardrockových platní, čo jeho synovi učarovalo, až kým nevstúpil do svojho krátkeho dancefloorového obdobia. Po ňom už nasledoval záujem o aktuálnu gitarovú hudbu a pomerne neskoro (v šestnástich) aj o gitaru ako nástroj. Už vtedy sa prejavila jeho schopnosť vyhľadať a spracovať informácie, pretože hrať na nej sa naučil sám. Namiesto klasického hudobného vzdelania, ktoré by sa dalo predpokladať u človeka, ktorý sa výukou hudby živí, máme do činenia s magistrom filozofie. Školu a titul však Lukáš nepovažuje za niečo, na základe čoho by bol kompetentný robiť hudbu a porozumieť jej. A že toto tvrdenie nie je iba postranným produktom lenivosti, to najlepšie potvrdzuje návšteva koncertu, alebo nahrávky skupiny Bloom. S odovzdávaním svojho know-how začal ešte na vysokej škole, keď ako brigádnik prijal miesto učiteľa na hudobnej akadémii Muzika. Tam zostal nejakú dobu aj po dosiahnutí magisterského titulu v odbore filozofia. Učenie ho bavilo, ale chcel to robiť po svojom, a tak sa osamostatnil. Svojich žiakov nechcel učiť iba teoretické informácie a mechanické zručnosti, ale v procese výuky hry na nástroj by ich rád priviedol k podstate hudby. Ide o nastavenie mysle - aj s tromi akordmi sa dá vyhrať svet, pokiaľ tú hudbu hráči cítia a prežívajú. Ak majú plnú hlavu myšlienok a majú čo povedať, bude to cítiť na ich prejave. Hudba nie je o predvádzaní sa, ale o komunikácii a schopnosti niečo odovzdať a preniesť na publikum.

Gitara v kapele
Akustická gitara, na ktorej Lukáš momentálen hráva, je Maton BG 808 TE od austrálskeho výrobcu, na ktorého nástroje hráva aj Lukášov obľúbenec Tommy Emmanuel. Tommyho bravúrny fingerpicking bol inšpiráciou aj pre Lukáša, ktorý teraz v praxi preveruje začlenenie, možnosti a mantinely použitia akustického zvuku v kapele. Pri deľbe práce s ostatnými nástrojmi nemusí gitara v duchu Tommyho exhibícií suplovať všetky ostatné nástroje, Lukáš sa však svoje party snaží aranžovať tak, aby sa jeho nástroj dal počúvať aj keď sa na mixpulte vypnú všetky ostatné stopy. Keďže sám nespieva, môže sa sústrediť aj na komplikovanejšie postupy, než je pre pesničkárov s gitarou obvyklé. Jeho hru dopĺňajú rôzne perkusívne prvky, často používa prázdne preznievajúce struny a vymyslené akordy neobvyklých tvarov. Spolu s kapelou dbajú na rytmickú precíznosť a tvarujú aranžmány do finálnej podoby. Ako skúsený radca sa pritom prejaví hlavne Ajdži Sabo, ktorý má za sebou bohatú prax z alternatívnej aj popovej sféry. Ajdži je okrem svojich bubeníckych zručností aj zaujímavý spevák a je pravdepodobné, že i táto jeho schopnosť bude v kapele Bloom perspektívne využitá.

Interiér pesničky
Pri skladaní Lukáš s Barborou praktikujú deľbu práce. Ich pesničky sa rodia od gitary. Najprv vznikne harmonicko-rytmický podklad, do ktorého Barbora dodatočne dotvorí melódiu a slová, čo podľa Lukáša vždy posunie celok o stupeň vyššie. Barbora dáva pri počúvaní gitarového partu voľný priechod fantázii, vstupuje do imaginárneho sveta pesničky a nechá sa tak doviesť až k melódii a k námetu na tému textu. Do slov piesne často zachytáva svoje pocity, o ktorých bežne nerozpráva. Snaží sa zaznamenať kostru textu hneď, aby ju ten-ktorý pocit neopustil skôr, než pesnička nadobudne svoje jasné kontúry. Obsahom jej slová nie sú zamerané na aktuálne spoločenské témy, s ktorými by sa poslucháči identifikovali ako za čias protestsongov. Barbora nie je hovorcom davu, ale v textoch rieši skôr svoj vlastný vnútorný mikrosvet.

Pre pocit slobody
Napriek tomu, že Lukáš ani Barbora nemajú tendencie zmeniť k lepšiemu celý svet (či už vo svojich textoch alebo v realite), robia všetko pre to, aby viedli slobodný spôsob života a robili iba to, čo ich baví – robiť hudbu, ktorá môže prinášať radosť aj iným, učiť podľa svojho presvedčenia, písať články, ktoré môžu priniesť iným inšpiráciu, nezanedbávať pri tom ani fyzickú kondíciu a konzumovať, resp. nekonzumovať veci podľa svojej chuti a presvedčenia. Chcú svojich žiakov a nepriamo aj poslucháčov motivovať v tom, že je možné dosiahnuť to, po čom túžia. Ak chcú robiť hudbu, nepotrebujú na to nijaké extra hudobné vzdelanie, ani hudobné zázemie v rodine. Stačí chcieť, tvrdohlavo na tom pracovať a vtedy sa môže podariť všetko. Všetko je o myslení. Ak ste vegetarián, je to o tom, že to tak chcete. Ak nepijete alkohol, je to preto, lebo to tak chcete. Ak chcete dosiahnuť v živote to, po čom túžite, kľúčom je odhodlanie.

Pramene
Pre Barboru je najlepším zdrojom informácií a podnetov Lukáš, ktorý veľa číta a trávi množstvo času na internete. Z kvánt neprehľadných stránok a informačného smogu dokáže vytriediť veľa zaujímavého. S profesiou učiteľa gitary je spojená jeho webová stránka www.lekciegitary.com. Poskytuje tu základné informácie, vysvetľuje filozofiu výuky atď. Prednedávnom založil svoju druhú, anglicky písanú stránku „Ašpirujúci gitarista“, zameranú viac filozoficky. Cieľovou skupinou sú gitaristi, ktorí majú chuť na sebe pracovať a byť výnimoční. Neznamená to extra brilantnú techniku, ale skôr schopnosť vyjadriť sa cez hudbu. V hudbe sa podľa Lukáša zrkadlí ako človek rozmýšľa, aj čo chce v živote dosiahnuť. Aj preto na stránke theaspiringguitarist.net nepíše o tom, akú stupnicu zahrať do ktorého akordu, ale venuje sa skôr motivačným témam v najrôznejších podobách.

Perspektíva
Kvarteto Bloom v tomto období popri koncertovaní finalizuje repertoár na svoj prvý „dlhohrajúci“ album. Niekoľko skladieb už je nahratých, na ďalších sa pracuje. Do štúdia plánujú prizvať aj hostí na husle alebo kontrabas. Z najbližších koncertných príležitostí stojí iste za zmienku ich vystúpenie na sobotnom B pódiu tohtoročných Bratislavských jazzových dní.
Kvetina Bloom je v rozpuku. Lukáš s Barborou vedia, že to najlepšie ešte len príde, ale už dnes robia to, čo ich baví. Komunikujú prostredníctvom hudby, majú možnosť robiť ľuďom život ľahším a lepším, alebo aspoň krajším.

Martin Chrobák