Filmovanie fotoaparátom

V minulom čísle som sľúbil, že sa vám pokúsim vysvetliť výhody a nevýhody filmovania videa pomocou digitálnej zrkadlovky oproti klasickým videokamerám. Podobne si preberieme aspoň najdôležitejšie príslušenstvo, ktoré bude potrebné si zaobstarať, pokiaľ to s filmovaním (akýmkoľvek) myslíte seriózne.

Začnem teda výhodami, pretože ich je podľa mňa viac.
Ako som už spomenul v minulom článku, najpodstatnejšou výhodou DSLR oproti klasickým videokamerám je fakt, že digitálne zrkadlovky, či už ide o prístroje značky Nikon, Canon, prípadne ďalšie, sú vybavené otvorom so štandardizovaným uzáverom (tzv. bajonetom, prípadne závitom). Je to miesto, kde sa na telo fotoaparátu pripevňuje objektív. Na naprostej väčšine videokamier je objektív pevne zabudovaný. A hoci by bol akokoľvek kvalitný, nikdy nebude mať šancu pokryť to spektrum, ktoré poskytuje obrovská škála objektívov napríklad výrobcu značky Nikkor (od rybieho oka, cez tilt-shift po tele) a už vôbec nie pri tej ostrosti, kresbe či svetelnosti.
DSLR_Shoulder_Rig
Ďalšou veľkou výhodou je možnosť použit cez redukciu objektívy iných značiek. Mnohí z vás máte možno doma odložené staré kinofilmové zrkadlovky, napríklad ruskej, nemeckej, či japonskej výroby. A tým pádom asi aj v mnohých prípadoch staré kvalitné objektívy značiek ako napríklad Carl-Zeiss či Leica, atď. Napriek tomu, že ste ich už celé roky nepoužili, bolo vám ľúto ich predať či vyhodiť. A dobre ste spravili, pretože tieto objektívy teraz môžete cez redukčné krúžky použiť s vašou novou DSLR pri filmovaní.
Snímací chip DSLR je oproti chipu bežne predávaných videokamier podstatne väčší, pretože je navrhnutý na fotografovanie a v niektorých zrkadlovkách má rozlíšenie viac než 20Mpix. Rovnako sú na tom aj väčšie jednotlivé "bunky" snímača. Pri filmovaní síce nevyužijete všetky pixely, ale v praxi vám tento oveľa väčší snímač prinesie jednu obrovskú výhodu. Pri nízkej hladine osvetlenia snímanej scény dostanete krásny, čistý obraz bez typického zrnenia (šumu).
Na rozdiel od videokamier, šli chipy vo foťákoch svojou vlastnou cestou. Ich tvorcovia sa vždy snažili o to, aby sa digitálna fotografia čím viac podobala svojej predchodkyni, fotografii analógovej. Takej, ktorá bola zachytávaná pomocou svetlocitlivej chemickej emulzie na celuloidový pás. Preto má video produkované digitálnym fotoaparátom svojou charakteristikou (lookom) bližšie k obrazu, na ktorý sme boli zvyknutí pozerať v kinách, ako k obrazu, ktorý produkujú napríklad kamery večerného televízneho spravodajstva (betacam a iné). Jednoducho povedané- video zo zrkadlovky nevyzerá tak "lacno", ako záznam z videokamery.
Zrkadlovka vás bude stáť nepomerne menej, ako hociktorá z profesionálnych videokamier pri rovnakej kvalite, či dokonca ešte lepšom výslednom obraze. Moje slová potvrdzuje už aj fakt, že holywoodske filmové spoločnosti sa začínajú živo zaujímať o túto novú technológiu (napríklad spoločnost Lucasfilm či ďalšie). Deje sa tak z toho dôvodu, že zrkadlovku je možné pri jej nízkej hmotnosti umiestniť napríklad na hlavu kameramana, na rádiom riadenú helikoptéru, či na iné miesta, kde to doposiaľ možné nebolo, alebo to bolo veľmi obtiažne. Tak isto sa tieto štúdiá začínajú vďaka dslr púšťať do natáčania scén, pri ktorých dochádza ku zničeniu filmovacieho zariadenia (epicentrum výbuchu, pády z veľkých výšok, havárie áut, lietadiel atď.). Takéto scény boli aj pre vysokorozpočtové filmové spoločnosti donedávna akýmsi tabu, zničenie miliónových kamier predsa len neúmerne navyšovalo rozpočet a producenti ich neboli ochotní schvaľovať.
To, že je chip zrkadlovky schopný zaručiť kvalitný záznam aj pri nízkej hladine osvetlenia, bude pre vás znamenať aj podstatne nižší balík peňazí, ktoré miniete na zakúpenie osvetľovacích zariadení.
Tých výhod by sa našlo ešte určite viac, ale tento článok má tiež iba svoj obmedzený priestor, preto ich výpočet ukončím poslednou, ktorá ma takto z hlavy napadá. Jedná sa totiž aj o môj prípad. Pre tisícky profesionálnych, či profesionálnou technikou vybavených, amatérskych fotografov disponujúcich kvalitnými svetelnými objektívmi stačí vymeniť starú zrkadlovku za nový kus toho istého výrobcu a zrazu sa im otvára úplne nový svet filmovania, pri ktorom môžu pracovať dôverne známou technikou (takže odpadá nie celkom príjemné štúdium hrubých manuálov) a tak isto môžu zúročiť svoje mnohoročné skúsenosti z oblasti fotografie, týkajúce sa napríklad kompozície, hĺbky ostrosti, svetla, atď. A za seba vám môžem povedať, že je to naozaj úžasný pocit, ktorý (ako som už spomínal v prvej časti tohto článku) by som porovnal k pocitu, aký by mohol zažiť človek, ktorý chodí 40 rokov po zemi a jedného pekného dňa zrazu iba tak nájde krídla a okrem chodenia mu je umožnené aj lietať.
Aby ste tak ako bájny Ikaros neprepadali príliš veľkej eufórii a aby váš let za slnkom neskončil divokým a prudkým pádom vo forme rozčarovania, musím vás upozorniť na pár nevýhod, ktoré zrkadlovky oproti videokamerám majú a vy sa s nimi budete musieť vysporiadať.
Ergonómia. Predsa len fotoaparát je prístroj primárne určený na fotografovanie a na natáčanie nie je celkovo dobre prispôsobený. Iste, je to otázka dohľadnej doby, keď výrobcovia prídu na trh s prístrojmi, ktoré budú mať všetky výhody zrkadloviek aj kamier. Zatiaľ sa tak však nestalo.
Automatické ostrenie. Táto funkcia z titulu zrkadla nachádzajúceho sa v sklopenej polohe nie je možná buď vôbec, alebo len čiastočne, napríklad ostrením pomocou kontrastu snímanej scény (Nikon). Faktom ale zostáva, že veľa profesionálnych kameramanov dáva tak či tak prednosť manuálnemu ostreniu pre lepšiu kontrolu nad hĺbkou ostrosti a pod. Bude to chcieť určitý cvik, kým sa vám bude dariť ostriť ručne, ale myslím, že výsledok bude stáť za to. Iste by sa našlo ešte zopár ďalších slabostí pri využití DSLR ako nástroja na filmovanie videa. Osobne som však už na nič ďalšie (čo by mi znepríjemňovalo život) nenarazil.
V nasledujúcom odstavci preberiem aspoň to najnutnejšie príslušenstvo, bez ktorého sa iste nezaobídete, pokiaľ to s videom myslíte aspoň trochu vážne.
V prvom rade je potrebné eliminovať nevýhody, ktoré som spomínal vyššie. Na to, aby sme mohli manuálne ostriť či zoomovať, si budeme musieť zaobstarať buď externý LCD monitor s HD rozlíšením, napájaným litiovými batériami a s uhlopriečkou aspoň 7 palcov. LCD zabudované v tele fotoaparátu je príliš malé na to, aby sme na ňom bez digitálneho zväčšenia boli schopní okom zistiť, či je obraz skutočne ostrý.
Ďalšou možnosťou je umiestnenie zväčšovacieho skla pred LCD zabudované v tele fotoaparátu. Väčšinou sa to rieši externým hľadáčikom, ktorý sa magneticky pripevňuje na display. Hľadáčik sa skladá z mäkkej očnice, zväčšovacieho skla a tubusu, ktorý svojou konkrétnou dĺžkou zabezpečuje vhodnú vzdialenosť lupy od displaya fotoaparátu a tým aj kvalitné a ostré zväčšenie.
Na to, aby sme mohli pohodlne a plynulo manuálne zaostrovať, budeme potrebovať follow focus. Follow focus sa skladá z ozubeného pásu, ktorý sa upevní na zaostrovací prstenec objektívu. Ďalej z ozubeného prevodu a kolieska, ktorého pohybom cez prevod otáčame prstencom na objektíve. Niektoré follow focusy bývajú vybavené aj elektromotorčekom, ktorý ovládame pomocou vahadlového spínača tak, ako sme na to zvyknutí pri zoomovaní na kompaktných fotoaparátoch či videokamerách.
Všetky tieto zariadenia musíme mať pripevnené k fotoaparátu napevno. Väčšinou sa na to používa tzv. shoulder rig (ramenná opierka). Je to konštrukcia či rám, ktorý sa dá podľa potreby skladať, prispôsobovať a zariadenia naň pripevnené ľubovoľne a podľa potreby posúvať a prispôsobovať. Väčšinou jeho základ tvoria hliníkové trubky, rýchloupínacie svorky, ramenná opierka a držadlá. Shoulder rig je kostrou, na ktorú okrem samotného fotoaparátu upevňujeme podľa potreby všetko, čo nás napadne (LCD monitor, follow focus, matte box, nadstaviteľná slnečná clona, (ktorá eliminuje vstup nežiadúcich odrazov svetla do objektívu), externé batérie, led diodový osvetľovací panel, externý mikrofón, či externé záznamové zariadenie na nahrávanie obrazu a zvuku, wi-fivysielač, či mnohé iné zariadenia). Okrem funkcie kostry pre ďalšie zariadenia má Shoulder rig aj funkciu stabilizačnú.

Juraj Somolanyi - Darktechnology Productions


>> Prvá časť seriálu
>> Tretia časť seriálu