Čo všetko sa dá dosiahnuť hlasmi

Kapelník Braňo Kostka hovorí o pripravovanom jesennom turné skupiny Fragile s Richardom Müllerom, na ktorom zaznejú známe Richardove pesničky v nových, čisto vokálnych aranžmánoch.

fragile-hlasy-np3-2013

Z čoho sa bude skladať váš spoločný repertoár a ako ste pristupovali k výberu?
Repertoár sme museli veľmi starostlivo vyberať tak, aby každá pieseň vyznela čo najlepšie aj bez hudobných nástrojov, teda a cappella. Zo začiatku nás lákalo veľa Richardových skladieb, ktoré nie sú veľmi známe a boli by perfektné pre takéto obsadenie, no vzhľadom k tomu, že fanúšikovia v konečnom dôsledku očakávajú na koncerte známe skladby, tak by sme veľmi neradi pri takomto vzácnom spojení interpretov obišli Richardove najkrajšie hity. Budú však v úplne novom šate a musím už v tomto štádiu prípravy povedať, že im to veľmi sluší.

Čo vzniklo týmto spojením, nastala nejaká nečakaná „chémia“?
Zatiaľ našu spoluprácu sprevádza vzájomný rešpekt a uvedomovanie si prirodzenosti tohto spojenia. Zároveň spoznávame sami seba, naše možnosti a flexibilitu a verím, že posunieme naše limity. Neviem si predstaviť podobné spojenie Fragile a iného slovenského sólového interpreta, ktoré by bolo hudobne tak prirodzené a som rád, že ho sprevádza i výnimočná ľudská kompatibilita. Spoločný hudobný vkus i spoločný zmysel pre humor bude určite zárukou prijemnej atmosféry na koncertoch, na ktoré sa už teraz veľmi tešíme.

Údajne vzniká z tohto repertoáru aj nový album. Čo o ňom môžete prezradiť?
Áno, nahrávame všetky pripravované skladby i štúdiovo, navyše ich chceme aj obohatiť o ďalšie hlasy. Vždy chceme ponúknuť našim fanúšikom CD-čka kde si môžu vypočuť niečo viac, ako na koncerte, prosto chceme ľuďom odprezentovať na tomto albume, čo všetko sa dá dosiahnuť hlasmi. Je to v tomto kontexte výborné, že si všetky skladby máme možnosť overiť ešte v štúdiu, no zároveň je to veľmi časovo náročné. Chceme to však stihnúť tak, aby už na prvom koncerte mali naši fanúšikovia možnosť si kúpiť toto určite jedinečné CD.

Nahrávali ste na mikrofóny Lewitt. Ako by ste charakterizovali ich zvuk a čím vás zaujali?
Lewitt je mladá ambiciózna firma, ktorá prináša nový vietor na tento trh. Orientujú sa na flexibilitu, ktorú každý v štúdiu ocení. Používam ich vlajkovú loď – mikrofón Lewitt LCT 940, (potom, ako som bol veľmi spokojný s LCT 640-tkou), ktorý v sebe obsahuje ako keby dva mikrofóny, lampový a tranzistorový, navyše z možnosťou meniť pomer týchto dvoch technológii prenosu zvuku z membrány mikrofónu. Je to revolučný mikrofón, ktorý má farbu takú, akú v danej situácii potrebujete a môžete ju ovplyvňovať priamo z réžie. Prosto je to najflexibilnejší mikrofón na trhu, ktorý je navyše veľmi kvalitný, vo všetkých svojich parametroch.

Vaše nahrávky majú aj audiofilskú hodnotu. Ako sa to dá docieliť pri nahrávaní a cappella? Aké zásady sú pritom najdôležitejšie?
Musíte mať čo najlepšiu akustiku, mikrofón, predzosilňovač a prevodník. Ja mám tento reťazec v najšpičkovejšej kvalite, aby som sa vlastne nemal na čo vyhovárať. No najdôležitejší je zdroj zvuku, teda speváci. Potom musí človek už len počúvať, počúvať a počúvať.

Martin Chrobák