Boss GT-100

Efektový procesor GT-100 je najnovším prírastkom v sérii multiefektov Boss využívajúcich modelingovú technológiu COSM. Podlahový multiefekt GT-100 je následníkom predchádzajúceho modelu GT-10, ktorého funkcionalitu aj zvukové možnosti posunul zas o kus napred.

bossgt100

Prístroj je typickým predstaviteľom kategórie „floor guitar processor“. Vzhľadovo je to tradičná „placka“ s prepínacími pedálmi a expression pedálom. V ľavom hornom rohu nájdeme dvojicu pedálov Bank Down/Bank Up, ktorú nie je nutné predstavovať. Dole je štvorica pedálov pre voľbu presetu v rámci banky a za nimi ďalšia dvojica pedálov Phrase Loop a Accel/Ctl, po ktorých nasleduje kontinuálny Expression Pedal. Že to je moderné zariadenie s hromadou možností, je jasné okamžite zo strednej časti efektu, kde sa nachádzajú dva veľké LCD displeje, osem potenciometrov a sekcia šiestich funkčných tlačidiel s potenciometrom celkovej hlasitosti. Profi dojem potvrdzuje aj farebné spracovanie, pomerne strohé a temné. Efekt je čierny a údaje zobrazené na displejoch s čiernym podkladom kontrastujú žltou farbou. Tak to má byť, profi efekt nemá vyzerať ako cirkusová atrakcia.
Zadná časť má rovnako bohatú výbavu. Nájdeme tu okrem vstupu a dvojice výstupov aj MIDI In a MIDI Out, Send a Return pre efektovú slučku, zdierky pre Aux In a externé ovládače a nechýba ani USB konektor. Možnosti zapojenia do rôznych druhov setupov budú teda bezproblémové a flexibilita použitia je tým pádom vysoká. Potvrdzuje to aj variabilita nastavenia výstupu, kde sa dá nastaviť vhodná kompenzácia frekvenčnej charakteristiky a dynamickej odozvy pre použitie s rôznymi zariadeniami - je možné nastaviť režimy pre aparáty rôznych druhov, pre PA, či direct recording. Drobná perlička: na začiatku testu som prežil dosť masívne sklamanie nad nechutne zablateným tupým zvukom bez dynamiky. Až dodatočne mi svitlo, že treba iba správne nastaviť vhodný typ výstupnej kompenzácie a bude to znieť dobre. Defaultne totiž bolo nastavené kombo Roland Jazz Chorus, ktoré (žiaľ) nevlastním.

Vnútorné usporiadanie
Štruktúra je na prvý pohľad obvyklá, taká ako na iných multiefektoch Boss. Digitálny modeling pomocou technológie COSM. Každý patch sa skladá z reťazca efektov, ktoré sa radia za sebou. Súhrn efektov je bohatý, nájdeme tu všetky bežné aj menej bežné efekty, od skresľovacích cez modulačné a dozvukové, nechýba ani bohatý výber simulácií aparátov, ktorý pokrýva celkom širokú škálu od vintage po ultramoderné hi-gain kreácie. Je tu dokonca aj frázový sampler pre improvizátorov obľubujúcich zvukové experimenty – a to už rozhodne nie je bežnou vecou, ktorú možno nájsť u takýchto procesorov. Ešte neobvyklejší je fakt, že nejde o jednu cestu, ale v routingu tohto efektu sú dve samostatné vetvy, logicky rozdelené cez bod v signálovej ceste zvaný Divider a spojené v bode Mixer! Pozíciu Dividera a Mixera v reťazci je možné editovať. Každý patch sa teda správa ako dvojkanálový aparát, čo umožní vytvoriť si pre každý patch variácie zvukov toho istého aparátu (napríklad ten istý Marshall nastavený pre doprovod aj pre sólo), či úspešne emulovať klasické dvojkanálové kombo s clean a lead kanálom. Toto je dosť málo obvyklý prvok a myslím si, že ako na začiatku môže neskúseným užívateľom trošku zamotať hlavu, po osvojení si filozofie tohto efektu sa dajú stvárať zaujímavé kúsky a je to (samozrejme, len po dobrom nastavení) veľmi praktické. Je tam skrátka veľa možností, ako sa „vyšantiť“ pri vytváraní zvuku.
Firma myslela aj na tých, ktorí nemajú radi „deep device programming“ a odmietajú sa pri tvorbe svojho vytúženého zvuku ponárať do manuálu a pripravila barličku v podobe tlačidla výstižne pomenovaného EZ Tone. Toto tlačidlo vyvolá sprievodcu, ktorý užívateľa rýchlo a bezpečne prevedie tvorbou nového zvuku a ponúkne mu na výber predpripravené šablóny zvukov vhodných do najčastejších štýlov hudby. To môže byť praktické hlavne pre čerstvých majiteľov, ktorým desiatky variácií parametrov poriadne zamotajú hlavy. Po čase ale asi každý skončí pri plnohodnotnej detailnej editácii, ktorá je vďaka dvom displejom a potenciometrom pod nimi veľmi prehľadnou a intuitívnou. Tu platí, že je lepšie raz vidieť ako písať o tom nekonečné litánie. Uvedomil si to aj výrobca a manuál od prístroja je v názornej grafickej forme, keďže z detailného textového popisu by asi nikto nevyšiel a strán by bolo fakt veľmi veľa.

Zvuk
zvukUkazka-icon-big
Tu by som chcel od začiatku zdôrazniť, že tento efekt rozhodne nie je z kategórie, ktorú by som doporučil všetkým, bez rozdielu hudobných preferencií. Má svoje typické vlastnosti, ktoré niekomu prídu dosť neprijateľné, kým pre iného užívateľa to môže predstavovať dlho vytúžený zvukový ideál. Tak predovšetkým, je to klasický predstaviteľ digitálov, ktorý nenahradí reálne analógové teplo a tak trochu postráda aj „svojhlavosť a vrtošivosť“ analógových efektov, ktoré pri určitej gitare vynesú zvuk do neba a pri inej ho zasa totálne zničia. Tu ani až tak strašne nezáleží na tom, akú gitaru zapojíme, vždy to bude hrať skoro rovnako a nejakých priepastných rozdielov v charaktere zvuku sa nedočkáme ani pri prepínaní snímačov. Zvuk je ale veľmi čisto znejúci bez rušivých artefaktov a typická analógová „špina“ tu chýba takmer úplne. To všetko môže byť ale aj výhoda pri integrovaní zvuku do kapely. Jednoducho – zvuk nie je z tých, ktoré posadia gitaristu na zadok, ale pri mixovaní s ostatnými nástrojmi je cítiť, že signál z GT-100 bez nejakého veľkého hrania sa s ekvalizérmi na pulte priam chirurgicky presne zapadne do celkového spektra, kde nezaniká, ale ani neprebíja iné nástroje. Doslova sa mieša sám a zvukár s ním nemá takmer nijakú starosť. Bohužiaľ, daňou za túto instantnú použiteľnosť je okrem miernej unifikovanosti rôznych druhov skreslených zvukov aj značne obmedzená dynamická odozva. Zvuk je akoby už predkomprimovaný, a preto pri hodnotení záleží na tom, čo človek očakáva. Zástancovia surového, neučesaného zvuku, by tu asi nezakotvili a šli by hľadať inde niečo viac „živé“. Sú však ľudia, ktorým práve vyhovuje hrať na zvuku „už úplne hotovom“. Ten stačí pustiť von 1:1 do PA či do nahrávacieho pultu, a je to tam. Muzikantom s takýmito preferenciami GT-100 určite splní sny o tóne pripravenom do najmenšieho detailu. Nakoniec, o tom digitálne procesory vlastne sú. Poteší aj možnosť použiť toto zariadenie ako externé zvukové rozhranie cez USB a nahrávať priamo do notebooku, ako to už býva zvykom pri väčšine dnešných multiefektov. Tak sa rozhodnite, či by bol GT-100 vhodnou voľbou práve pre vás, alebo nie, ale nezabudnite si ho vyskúšať sami, alebo vypočuť si aspoň ukážku.

Michal Kyseľ


Distribúcia: DAN Distribution • www.roland.sk • Cena: 499 €