AER • The Acoustic People

Značka AER má dobré meno medzi ľuďmi, ktorým záleží na neskreslenej a presnej reprodukcii zvuku ich akustických nástrojov. Strohý, funkcionalistický dizajn akustických komb vypovedá, že produkty tejto značky sa neuchádzajú o priazeň pravidelnou inováciou kozmetických prvkov, ani tým ako dokážu skrášliť surový tón či zamaskovať chyby hráča. „Ako sa do AER volá, tak sa z AER ozýva“, dalo by sa parafrázovať, čo o svojich zosilňovačoch povedal ich tvorca, riaditeľ spoločnosti AER, Udo Rösner. Stretli sme sa na výstave hudobných nástrojov Music Expo, kde nás zoznámil slovenský distribútor tejto značky Matúš Petrík zo žiarskej predajne Music-Mania. Napriek jasným konzervatívnym prioritám prebiehal rozhovor s týmto pánom v príjemnom, uvoľnenom duchu, v akom si skutočné autority dokážu získať prirodzený rešpekt aj sympatie svojich partnerov. „Mám rád ľudí“, povedal Udo a z kontextu bolo jasné, že nemyslí iba tých svojich „akustických“.

Udo_Roesner

Keď som sa prvýkrát stretol s vašimi zosilňovačmi, prekvapilo ma, aký veľký zvuk vychádza z tak malého komba.
Áno, jednou z našich priorít sú naozaj malé rozmery a zároveň nízka hmotnosť. Vždy som mal rád malé veci – tak malé, ako je to len možné, aby bola zachovaná ich funkčnosť. Z toho ako ďalšia charakteristická črta logicky vyplýva aj prenosnosť.

Aké iné malé veci ešte obľubujete, napríklad?
Napríklad malé šálky alebo šperky... všetko čo je „tiny“. Žijem v malom dome s nízkymi stropmi...

Naozaj? Cítite sa tam pohodlne?
Áno, pretože, ako vravím, mám rád malé veci. Myslím, že to je typicky európsky aspekt. Nežijeme v Kanade, Amerike, alebo Austrálii, kde o priestor nie je núdza. Môj pocit Európana, ktorý sa občas vyskytne v takomto otvorenom prostredí je, že sa cítim stratený v priestore. Európania sú zvyknutí, že ich životný priestor je pocitovo viac ohraničený, či už horami alebo architektúrou. Moja záľuba v malých veciach však spôsobuje to, že malé zosilňovače, ktoré majú zodpovedať aj mojim zvukovým kritériám, sú náročnejšie na výrobu. Pokiaľ majú byť tak silné a hlasné, všetko musí byť extrémne funkčné a spoľahlivé. Keby to bol veľký „box“, nebolo by to až tak náročné, ako keď má byť objem malý a hmotnosť nízka. Takže dôležitú rolu tu hrá aj použitý materiál. Pracujeme výhradne s „high grade“ materiálmi a netýka sa to len elektronických súčiastok, ale aj použitej preglejky.

Veľa tvorcov zosilňovačov sa spolieha hlavne na svoje technické znalosti. Vy sám ste aj gitarista. V čom vidíte hlavnú výhodu?
Ako každý hráč som rád, že sa mi časom podarilo vypracovať svoj vlastný tón. Mojím kritériom je navrhnúť zosilňovač tak, aby dokázal preniesť práve to, čo je na tomto mojom tóne osobité. Keďže mám svoj tón rád, robím to, čo sa mi páči. Ľudia sa ma často pýtajú „Ako je možné, že tvoje zosilňovače sa páčia každému? Ako to, že ten zvuk vyhovuje všetkým?“ V skutočnosti to však nie je tón, ktorý sa páči každému, ale tón, ktorý sa páči mne. Tak ako zosilňovač dokáže reprodukovať bezo zmeny môj tón, dokáže preniesť aj tón každého iného gitaristu a ak sa mu páči jeho vlastný tón, páči sa mu aj môj zosilňovač. Kto trochu rozumie zvuku, chce si byť istý, že môže hrať bez obmedzení od pianissima až po fortissimo, ak hovoríme o klasickej gitare. Hráči na kovové struny zas využívajú množstvo rôznych perkusívnych techník, príklepov a úderov na telo gitary ako na bicí nástroj, takže dobrý zosilňovač musí byť extrémne pevný v dynamickej odozve. Excelentná dynamika je, popri zachovaní pôvodnej farby zvuku a kompaktných rozmeroch, ďalšou charakteristickou črtou zosilňovačov AER.

V súčasnosti je trendy vyrábať rôzne technológie menšie, ľahšie a s nižšou spotrebou energie. Produkty vašej značky tento trend naznačili ešte pred masívnym nástupom digitálnych zosilňovačov a neodýmiových reproduktorov.
Na jednej strane máte úplnú pravdu v tom, že enviromentálny faktor zohráva v súčasnosti dôležitú rolu. V praxi ale všetci používame úžasné telefóny, ako aj ten do ktorého nahrávame tento rozhovor, a na výrobu ktorých sa používajú veľmi delikátne materiály a to do takej miery, ktorú ani nevieme posúdiť. Každý produkt spotrebnej elektroniky má funkciu stand-by, takže ohromné množstvo spotrebičov neustále konzumuje energiu. Všade dookola sú samé počítače a LED obrazovky. Hovoríme o tom, že treba šetriť, ale v skutočnosti spotrebúvame stále viac a viac. Ale to sme trochu odbočili od hudby. Keď sa pozrieme na stradivárky, je to starý materiál a stará technika, ktoré dohromady fungujú dodnes rovnako dobre. Ani technológia výroby reproduktorov sa príliš nezmenila. Máte pravdu, že v tejto dobe sú populárne neodýmiové magnety, pretože celý trh s neodýmiom je v čínskych rukách, preto sú neodýmiové reproduktory tak populárne (smiech). Ale vážne, použitie neodýmia určite šetrí váhu, nezaobíde sa to ale bez zmeny tónu. Systém fungovania reproduktorov je veľmi komplexný, je to súhra mnohých mechanických elementov, ktoré musia spolupracovať vo vzájomnej harmónii – podobne ako drevené nástroje. Ak pozmeníte pár elementov v reťazci, bude to iná harmónia, ktorá sa nám môže, ale aj nemusí páčiť. Takže my sme pri výbere reproduktorov veľmi opatrní a úzko spolupracujeme s ich výrobcami. Sú to veľmi kompetentní mechanici, ale nie sú to muzikanti, takže im pomáhame vyladiť reproduktory tak, aby reprodukovaný zvuk bol čo najbližší tomu, čo v tóne nástroja chceme počuť a aby bol pritom stabilný aj pri vyššej hlasitosti. Než sa dopracujeme do tohto štádia, je to dlhý proces. Na tento vývoj sme hrdí, ale okrem takto vyvinutých reproduktorov používame aj štandardné sériové meniče s neodýmiovými magnetmi, ktorými osádzame produkty kategórie pro audio. Použitie správneho reproduktoru pre uplatnenie v PA systémoch je jednoduchšie, než pre reprodukciu zvuku akustického nástroja.

aer-chassis
Čím sa vaše zosilňovače líšia od podobných produktov iných značiek?
Predovšetkým tým, že sú vyrobené v Nemecku. Nepreskakujeme pri výrobe z jednej fabriky do druhej, aby sme našli niekoho, kto to dokáže skompletizovať niekde vo východnej Ázii. Okrem toho, my sme zameraní na profesionálnych hráčov, nie na početnejšiu mainstreamovú skupinu muzikantov. Šecializujeme sa na pódiové aplikácie. Väčšina podobných produktov je vyrobená s ohľadom na to, aby hrali dobre v obchode, teda tam, kde si ich ľudia majú možnosť vypočuť. Keď ste v obchode a čosi skúšate, viete si pritom predstaviť, ako sa to bude správať na pódiu? Nie, to je nemožné. Stojíte pri akomsi zariadení a počúvate, ako pekne hrá zbízka. Je to stávka, ktorú potom na pódiu môžete vyhrať alebo prehrať. Zoberte si ale niektoré z našich najpredávanejších komb, zapojte do neho dlhý kábel na gitaru a na mikrofón, intenzívne hrajte a spievajte a počúvajte z odstupu desiatich metrov. Potom urobte to isté nejakým iným produktom a budete asi prekvapení, čo počujete.

Čo by ste povedali o svojich snímačoch a ozvučovacích systémoch AER? (Na Slovensku ich môžeme poznať napríklad z gitár Herda.)
Kvalitne zosnímať zvuk nástroja akým je akustická gitara je zložitá vec a znovu, tak ako v prípade reproduktorov, aj tu platí, že technológia sa časom príliš nezmenila. Ťažko by ste tu našli niečo, čo bolo vyvinuté a navrhnuté priamo pre hudobné nástroje. Všetko pochádza z iných odvetví. Ja som aj v oblasti snímačov veľmi konzervatívny a som pevne presvedčený, že čisté piezokryštáliky sú ten najvhodnejší materiál, ktorý môže pri snímaní podporiť realistickú dynamiku, na ktorej mi tak záleží aj pri mojich zosilňovačoch. Vo väčšine nástrojov, ktoré hrajú dobre do linky, nájdete práve piezo elementy. Ale pre naozaj dobrý zvuk treba ešte jeden zdroj, ktorý by do holého piezo signálu primiešal trochu ambientu. To je dôvod, prečo používam piezo materiál v kombinácii s mikrofónmi. Osobne si myslím, že je to najlepšie a najautentickejšie riešenie. Máme to aj vedecky overené. Istú dobu sme sa zaoberali projektom, v rámci ktorého sme porovnávali množstvo rôznych systémov snímania a tieto pozorovania sme vyhodnocovali v spolupráci s Inštitútom pre akustiku. Zistili sme elementy, ktoré spôsobovali to, že jednotlivé systémy zneli rozdielne, pričom cieľom bolo nájsť zvuk, ktorý by bol čo najbližšie prirodzenému prejavu nástroja. Tu sa nedalo nič zamaskovať ani sfalšovať. Akokoľvek vedecky sa ale pristupuje k výberu snímača, sedemdesiat percent zvuku aj tak pochádza z rúk hráča. Takže gitaristi, ktorým záleží na čo najlepších výsledkoch, by mali cvičiť a venovať pozornosť tvorbe tónu. Ten sa začína formovať na ich strane, pretože ten zvyšok – struny, snímače, predzosilňovače, zosilňovače, reproduktory, to všetko sa podieľa na výslednom zvuku iba tridsiatimi percentami.

My muzikanti ale k svojmu šťastiu potrebujeme nejaké rozprávky, o ktorých by sme mohli snívať. Vždy znova a znova si chceme kúpiť niečo nové, o čom si myslíme, že to z nás urobí lepších hráčov, nejako vylepší náš zvuk, alebo aspoň imidž.
To je presný postreh, ale nad tým všetkým je ešte jeden aspekt, ktorý by som chcel zdôrazniť – vždy je to celé o šťastí. Pretože vždy musíme hrať na nástroj tak, aby sme cítili, že nás to mení a robí šťastnejšími. Ak ste ešte šťastnejší preto, že ste si kúpili niečo nové do svojho zvukového reťazca a ak sa vám páči ako to znie, to je fantastické! Ale umenie vždy začína vo vašich rukách a, ako všetci vieme, trvá to roky, kým sa to tak dá nazvať.

Čo robí šťastným vás, ak neberieme do úvahy hudbu alebo hru na nástroj?
Mám rád ľudské bytosti, milujem ľudí. Existuje taká útla knižočka, ktorá sa volá Fish. Nie je to žiadny manuál na trénovanie osobného blaha takým tým masovým štýlom v duchu multimarketingových seáns. Fish je skromný príbeh, v ktorom je ukryté celé tajomstvo života. Je to pritom celkom jednoduché: rob to, čo máš rád; rob to tak, aby to čo robíš prinášalo potešenie aj iným a využi príležitosť, ktorú ti prináša každý nový deň. Tieto veci sú veľmi dôležité pre každého z nás, ak ich máte v sebe, ste šťastný človek. Nie je to len o úspechu, pretože napríklad ja sám sa teraz nachádzam v jednej z najťažších etáp svojho života a stále som pritom šťastný človek.

Ľudí, ktorí sa tak správajú intuitívne, takto zhrnuté pravidlá iste potešia a uistia v tom, že sú šťastní... Vy sám ste asi nemuseli čakať, kým si návod na šťastie prečítate v knižke, akokoľvek sympatickej.
My všetci máme už toto dedičstvo zakódované v sebe. Všetci sme mali matky, ktoré nás držali v náručí a spievali nám. Všetci v podvedomí vieme, aké je to byť chránený a cítiť sa bezpečne. Nanešťastie proces individuálneho vývoja, socializácie a vnášania pochybností nás vzďaľuje od toho, čo sme všetci kedysi vedeli a čo nám bolo vlastné. Stávame sa tak postupne niekým celkom iným. Niekým, kto môže byť manipulovaný, zneužívaný, ekonomicky vyťažovaný a myslí si, že tak to má byť. To všetko z nás to šťastie vysáva. Sedemsto ľudí čaká na jednu a tú istú kariérnu šancu, čo nakoniec urobí šesťsto z nich nešťastnými. To sa mi vôbec nepáči. Obávam sa, že životný štýl, ktorého sme súčasťou, ľudí frustruje a prináša im sklamanie. Ak si nesplníme očakávania, akými nás infikoval systém profitujúci z určitého spôsobu našej existencie a nanútenej hierarchie hodnôt, nie sme šťastní. Máme stále pocit, že sme v niečom slabší, alebo že nejako zaostávame. To však nie je reálny život. Ak sa dokážeme vrátiť a byť takí ako na začiatku, alebo ak sa aspoň správame podľa tých pár pravidiel, ktoré som spomenul, nemusí to byť vôbec tak zlé. Všetci máme v sebe ukrytý zdroj šťastia, len ho musíme v sebe znovu objaviť a uvoľniť. Súčasťou toho je aj schopnosť mať rád ľudí a rešpektovať ich, bez ohľadu na to, kto sú a čo sú.

Martin Chrobák
www.aer-amps.com