Vstupenka do Sanylandu

Sanyho hudba má dar - zúčastnených muzikantov motivuje aby komunikovali, neschovávali sa jeden za druhého, ale ponúkali jej prostredníctvom na trh vlastnú kožu. Nápady, noty, slová, farby a rytmy sa na štartovej čiare skúšobne a štúdia sformujú do prehľadných útvarov, aby sa oddelili od svojich stvoriteľov a vyrazili k poslucháčom už ako nezávislé organizmy s vlastným životom a vlastným zdrojom energie. Sany, okrem toho, že je to veľmi decentný a citlivý človek s pozitívnym vzťahom k prírode, je aj excelentný muzikant a ako taký dokáže okolo seba sústrediť prvoligových kolegov. Tvárou a hlasom súčasného Sanylandu je speváčka Zuzana Mikulcová. Zuzanu odporučil do Sanylandu bubeník Majo Slávka, ktorý sa s ňou spoznal v skupine IMT Smile. Ešte že prvá improvizovaná skúška prebehla za prítomnosti mikrofónu, pretože až zo záznamu si Sany naplno uvedomil, akú devízu s ňou kapela získa. Aj ostatní muzikanti v kapele cítia, že práve so Zuzanou dostáva ich snaženie tú správnu korunu a možno aj perspektívu. V tejto konštelácii Sanyland práve vydáva svoje druhé CD, čo po sedemnástich rokoch od vzniku nie je práve vysoká frekvencia, ale dobrého veľa nebýva.

sanyland


História

Hudobné začiatky Slava Gréka zvaného Sany siahajú do bluegrassovej kapely, kde pôsobil ako hráč na päťstrunové banjo. Nástroju sa venoval aj osem hodín denne a hrával veci od virtuóznych hráčov ako Béla Fleck, alebo Tony Trischka. Postupne zistil, že väčšiu radosť než hodiny cvičenia mu prináša vymýšľanie pesničiek, kde dobrý výsledok nie je závislý ani tak od intenzity cvičenia, ako od schopnosti vyloviť zo seba silný nápad. Prvá zostava jeho Sanylandu vznikla roku 1994 v zložení Silvia Josifoska spev, Maťo Zajko gitary, Ajdži Sabo bicie, Ivan Polák basgitara. Skupina hrala spolu päť rokov. So skupinou hosťoval aj Marian Jaslovský na saxofón a na bicie zaskakoval Majo Slávka. Keď sa po čase dostavila únava, Maťko s Ajdžim a Silviou sa postupne preliali do skupiny Mr. Band, kde hral aj Dano Salontay na gitare a Roman Krajc na base. Sanyland sa potom na 10 rokov odmlčal. Sany sa začal venovať podnikaniu, zamestnal sa vo firme Hilti (kde je dodnes), oženil sa (a rozviedol sa), hudba v ňom ale neprestala tlieť. Roku 2005 zvesil gitaru z klinca a začal rozdúchavať stále ešte teplú pahrebu. Výsledkom bolo prvé, trochu oneskorené CD Sanylandu – Trochu korenia (Slnko records 2008). Nachádzali sa na ňom staršie veci z pôvodného repertoáru skupiny doplnené niekoľkými novinkami. Silviin spev tu nahradila Katka Habbiel Fečová a zvuk nového Sanylandu výrazne ovplyvnil aj gitarista Andrej Hruška (spolu s Majom Slávkom momentálne vo formácii Žena s ovocím).

„Najväčšiu radosť mám z pesničiek, ktoré sa uchytia hneď na prvej skúške.“

Sany


Súčasnosť
Zostavu dnešného Sanylandu tvoria gitarista Peter Binder, bubeník Rolo Uškovits, basgitarista Juraj Griglák, speváčka Zuzana Mikulcová a Sany. Popri nemennom jadre, ktoré tvoria Sany so Zuzanou, však môžeme na koncertoch vidieť aj alternatívnych hudobníkov. Vzhľadom k vyťaženosti profesionálov ako Griglák a Binder je to takmer nevyhnutné. Na otázku, ako sa Sanymu podarilo k spolupráci nahovoriť takých muzikantov, odpovedá že hneď na prvej skúške, kde ich spojila hudba, nie slovné argumenty. Istú spriaznenosť s gitaristom Petrom Binderom Sany vycítil ešte v dobách okolo vzniku prvého Sanylandu a jeho platonická intuícia sa po rokoch potvrdila obojstranne. Peter vložil do hudby Sanylandu gitarové pradivá, ktoré Sanyho pesničky ešte viac prevzdušnili, zároveň rytmizovali a zvýraznili ich éterické pozadie.
Muzikantský rejting skupine svojou účasťou povýšil aj Juraj Griglák. Jeden z najlepších basgitaristov na Slovensku inovoval zvuk skupiny pre zmenu kontrabasovými linkami a emotívnymi vyhrávkami. V štúdiu na ňom hral takmer vo všetkých skladbách a podľa výsledku sa zdá, že práve v hudbe Sanylandu zanechal viac seba samého, než v iných profesionálnych nahrávkach.
Hudba nového Sanylandu je bohatá harmonicky aj množstvom ornamentov a inštrumentálnych ozdôb. Nachádzajú sa tu odkazy na brazílske rytmy, jazzové harmónie, alebo basové vyhrávky v štýle Jaca Pastoria, základ ale tvorí sofistikovaný pesničkársky folk-pop-rock, ktorý je – napriek množstvu podnetov – prehľadný a dobre čitateľný.

Dvojjazyčnosť, hlas a texty
Pôvodný Sanyland spieval prevažne anglicky, ale už od CD Trochu korenia zaznamenali texty trend postupného približovania k slovenčine. Na oboch CD sú po tri anglické texty, zvyšok je slovenský. Odlišný charakter slovenčiny a spievanej angličtiny, ktorý speváčku vedie k rôznym výrazovým polohám, vzbudzuje dojem akoby sa jednalo o dve kapely. Aspoň pri pohľade zvonka, pretože Zuzana ako interpretka textov ten pocit nezdieľa. „V slovenských textoch je čistota a lyričnosť, je to pre ľudí prístupnejšie, ale aj angličtina má niečo do seba a aj tie texty sú pekné. Samozrejme inak sa spieva v angličtine a inak v slovenčine, to platí asi pre všetky kepely, ktoré spievajú oboma jazykmi.“ Samotný Sany má ako textár má tendenciu písať slovensky (autormi anglických textov boli externisti - Johny Gratz, Habbiel, Maroš Hečko), ale angličtina z repertoáru Sanylandu nevymizla, pretože „Zuzke ten jazyk veľmi pristane“. „Doteraz som skoro vždy spievala anglicky, skôr som mala problém dostať sa do slovenčiny“ odtušuje Zuzana a kto počul album, možno sám vníma jej výraz v kombinácii so slovenskými textami skôr ako charakteristický a intenzívny, než civilný a prirodzený. Túto polohu reprezentuje ako spevák Sany, hoci len okrajovo. Na CD spieva iba jednu pesničku a necháva priestor Zuzane, ktorá vie spievať ako málokto. Jej osobitosť je pre skupinu výrazným plusom a pre poslucháčov otázkou okamžitého prijatia, alebo zvyku.
Zuzka študuje piatym rokom spev na pražskom konzervatóriu. Odbor populárna huba tu navštevujú iba skladatelia, aranžéri a speváci, všetko ostatné sa v rámci tejto štátnej školy s dvestoročnou tradíciou zameriava na klasickú hudbu. Do Prahy sa Zuzana dostala z rodnej Rimavskej Soboty. Múzické gény pravdepodobne podedila z rovnakého koreňa, ako jej nevlastná sestra, herečka Viki Ráková, ktorá je zároveň krstnou mamou nového albumu Sanylandu. Zuzanin poslucháčsky vkus už v detstve naplnila hudba skupiny Queen, ale najbližší jej bol štýl interpretov ako Ray Charles alebo Aretha Franklin. Poučila sa z nich, ale nekopírovala. V Zuzaninom hlase možno počuť výraznú farbu i frázovanie, ktoré vyvolávajú povedomý pocit, no ťažko sa im nachádza konkrétne prirovnanie. Sany si po prvej skúšobnej nahrávke uvedomil, že jej hlas pôsobí staršie a skúsenejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Tento „čierny“ element v speve vyznieva naplno a prirodzene v spojení s angličtinou. Schopnosť preniesť na jednej „tácke“ k poslucháčovi aj obsah slovenského textu sa pre takto obdarených spevákov stáva skúšobným kameňom ich vkusu a pokory. „Často to závisí od toho, či spevák neuletí od obsahu pesničky k hudobnému cifrovaniu...“ hodnotí Sany a jedným dychom dodáva, že tá Zuzkina miera mu vyhovuje.
Čo sa týka Sanyho textov, Zuzana má rada skôr tie „poetické, lyrické alebo prírodné“, aj keď priznáva, že než im prišla na chuť, musela trochu lepšie spoznať ich autora. S úsmevom dodáva, že jej doteraz robí trochu problém spievať slová ako „rožky, kožky“ alebo „štrúdľa“, ale pokiaľ to zapadne do kontextu a text ako celok je v súlade so Sanyho životom, nenamieta. V textoch na novom albume sa totiž prejavili aj úniky od snivých poetických tém (ktorých je tu stále ešte väčšina) k veselším pesničkám ako Tescobolos, alebo Slovenské vibrácie. Práve vďaka nim je celok pestrejší, členitejší a nepôsobí nadmieru hypnoticky.

Martin Chrobák



sanyland-divne-videnie
Clown Conscidence
Anglický text napísal Johny Gratz. Pesnička staršieho dáta, nový rozmer jej dodáva podanie kapely, špeciálne kontrabas Juraja Grigláka.

Jablone / Divné videnie
Táto hudobná téma existovala už dávno, ale text sa dostavil až tesne pred nahrávaním. Vznikal asi tri dni, čo nie je veľa, ale ani najmenej. Najspontánnejšie vznikol text Divné videnie. Prišla prvá veta a ostatné nasledovali hneď po nej.

Poď, utečme
To je asi najmladšia pesnička z celej kolekcie. Keď som ju priniesol na skúšku, vyplynulo nám z toho nejaké country, na čom sme sa všetci bavili. Neskôr v nej ale urobil Rolo nejaký nečakaný brejk na bicie, vďaka ktorému som si uvedomil, že by to šlo aj rockovejšie - s takou ostinátnou basou, ako sme to nakoniec aj nahrali.

V rieke spí
K tejto hudbe si urobila text aj Shina s Danom (Longital), ktorí ju nahrali pod názvom Už len raz (úvodná skladba z CD Gloria), aj keď bez upozornenia by si asi málokto uvedomil, že ide o tú istú pesničku. Charakteristická pre verziu Sanylandu je úvodná gitara Petra Bindera. Pesnička získala svoju podobu tesne pred nahrávaním. Našla si ju ako voda koryto.

Vietor sa dvíha
Ďalší z textov, ktoré Sany dokončil pred nahrávaním, pričom téma nebola čistá abstrakcia, ale pesnička bola šitá na mieru priamo Zuzane. Patrí k tým veselším z CD.

Tescobolos
„Keď som si raz zapol telku a hrali tam nejaké brazílske rytmy, napadlo ma, že v tomto rytme pesničku ešte nemáme“, hovorí Sany, ktorého doplníme tým, že pesnička má vtipný, trochu smutno-smiešny príbeh, ktorý ju trochu vyčleňuje z doterajšej produkcie Sanylandu, zato však patrí k tým komunikatívnejším.

Eviol
(predtým Črepy) Sany má v niekoľkých textoch použité vymyslené mená. Jednou z nich je aj tajomná Eviol, ktorá tu vystupuje. Príbeh textu si zachoval isté tajomstvo aj pred autorom, ktorý v ňom síce po čase nachádza zmysel, ale brána k tajomstvu je len lákavo pootvorená. Možno aj vďaka tomu sa na ňu Sany teší vždy, keď ju majú hrať.

Slovenské vibrácie
Svižnejšia téma s divným rytmom pojednáva o bryndzových haluškách a schopnosti Slováka asimilovať sa.

Blue Periscope
Hudba pesničky vznikla ľahko aj vďaka tomu, že bola motivovaná citovým vzplanutím. Pôvodný Sanyho text bol v slovenčine, ale nakoniec zvíťazil variant s anglickými slovami od Katky Habbiel Fečovej.

Meliem mak
Svižnejšia pesnička postavená na jednoduchom rytmickom vzorci, pre niekoho možno veselá, v inom môže opakovaná figúra, ilustrujúca otáčanie kľuky mlynčeka, vyvolať aj temnejšie nálady.

Yellow Bird
Anglický text od Maroša Hečka. Pod výslednú podobu hudby sa podpísala celá kapela. Vyšla na záver ako vhodné vydýchnutie. Jej poslaním je naviesť poslucháča do kuchyne, kde skontroluje obsah chladničky, aby sa následne vrátil do obývačky a pustil si CD znovu od začiatku.