TC Electronic Tone print

Nová séria podlahových efektov TC Electronic zastrešuje pod spoločným názvom TonePrint sedem monofunkčných krabičiek - chorus, reverb, flanger, delay, vibrato, overdrive a distortion. K siedmim statočným trpaslíkom sa perfektne hodí nám už dobre známa biela Snehulienka v podobe polytonálnej ladičky PolyTune. Celá suita charakterizuje kroky, ktorými sa táto dnes už tradičná dánska firma uberá v 21. storočí.

tc-electronic

TonePrint
Jednoduché krabičky boli až doteraz riešením pre gitaristov, ktorí si nechceli komplikovať život a dokázali maľovať svoje zvukové plátna s minimom vybraných a vhodne skombinovaných farieb. Séria TonePrint ale ponúka viac. Päť zo siedmich efektov funguje na digitálnej báze. Tieto krabičky sú vybavené USB rozhraním, cez ktoré sa z počítača stiahne aktuálny firmware a následne si užívateľ môže vybrať jedno z množstva prednastavení, tzv. toneprint. Sú to zvuky, ktoré v spolupráci s vývojármi TC Electronic vymodelovali známi hráči. Dajú sa bezplatne stiahnuť zo stránky výrobcu a uložiť do pamäte krabičky. Krabička má iba jednu pamäťovú banku, ale užívateľ môže prepínať medzi tromi režimami, z ktorých dva sú pevné a jeden slúži pre toneprinty. Tie možno nahrádzať novými verziami, ktoré priebežne pribúdajú, prípadne sa dá vrátiť k tej verzii, ktorá sa najviac osvedčila. V každom z troch prepínateľných režimov sa pomocou potenciometrov dajú priamo modifikovať parametre ako Speed, Depth...
Séria TonePrint je určená hudobníkom otvoreným komunikácii s technikou. Nie všetci gitaristi sú ochotní krížiť svoje efekty s počítačom a zapodievať sa neustále sa rozširujúcimi zvukovými možnosťami, ale vieme aj to, že takmer každý pedalboard prechádza nikdy nekončiacim procesom výmien a kombinácií rôznych krabičiek. Je to draho vykúpená sloboda voľby. Systém TonePrint sprístuňuje hráčom ďalšie zvukové možnosti bez toho, aby museli stále kupovať nový hardvér. Ak im ide len o zvuk, stačí pár krabičiek od TC a softvérové vzorky budú k nim prúdiť spolu so správami o novinkách (dobrý marketing!). Po ekonomickej a praktickej stránke je to fajn, priznajme si ale, že nie vždy stačí výmena softvéru. Ide aj o potešenie z novej, krajšej, či aspoň inej hračky (počuli ste asi tiež ten vtip o novej softvérovej verzii manželky/manžela...) a z jemných zvukových odtieňov, ktorými sa od seba líšia odlišné zariadenia. Akokoľvek, možnosti nových kombinácií vždy prinášajú aj nečakané prekvapenia. Pedálmi TonePrint sa môžete vyzbrojiť kompletne, alebo niektorými z nich doplniť svoju jestvujúcu zostavu. V prvej časti testu sa budeme podrobnejšie venovať trojčlennej podskupine modulačných efektov, ktorú tvorí chorus Corona, flanger Vortex a vibrato Shaker. Zvuk digitálnych efektov sme v teste porovnali s analógovými efektmi Artec. Hi-tech vs. vintage.
Kovové telo efektových krabičiek má rozmery 72 x 122 x 50 mm. Pod spodným vekom sa nachádza šachta 9V batérie a dva miniprepínače pre voľbu medzi True Bypass (nezmenený signál), Buffered Bypass (mierne zosilnený signál, používa sa na vstupnom a/alebo výstupnom efekte reťazca, ak hrozí pokles hlasitosti, šum, alebo strata výšok pri dlhých kábloch; optimálnene použitie vyžaduje experimentovanie a individuálny prístup), Kill-Dry – off/on (iba upravený signál bez podielu „suchého“ zvuku, používa sa pri zapojení efektu do paralelnej slučky). Flanger aj Chorus od TC Electronic umožňujú stereo konektivitu na vstupe aj výstupe, ako aj kombinácie mono > mono, prípadne mono > stereo. Vibrato Shaker je monofónny efekt.

Corona Chorus
Ponúka tri samostatné zvukové režimy voliteľné miniprepínačom:
Chorus – bohato znejúci, veľmi „vlhký“ chorus. Možno nedosahuje iskrivosť klasického chorusu Boss, zato znie čistejšie a teplejšie.
Toneprint – z daných predprogramovaných možností sme do pedálu stiahli toneprint WarmChorus. Rozladenie okolitých hlasov je ešte výraznejšie než v mode Chorus a pri väčšej rýchlosti (Speed) toneprint WarmChorus pripomína charakteristický zvuk Johna Scofielda.
Tricho – v tomto režime znie chorus decentnejšie, s menším rozptylom rozladenia, možno i s menším počtom hlasov. Tento mód umožňuje lepšie spojenie s ďalšími efektmi ako delay a/alebo distortion.
Extrémnejšie nastavenia Depth v režime Chorus aj Tricho vytvárajú radikálne upravený zvuk, ktorý pripomína hru slákom na kmitajúcej píle. Oba parametre môžu operovať v širokej škále od chorusu až po leslie efekt. Corona je pestrofarebný efekt vychádzajúci z tradície klasického chorusu TC Electronic z pedalboardu Erica Johnsona. Tým, že má široké pole možností, treba s ním narábať o to citlivejšie. Na čistom zvuku vie byť veľmi účinný. Silnejšie skreslenému tónu dodáva celkom prirodzeným spôsobom bohatosť a kompaktnosť, je však lepšie nastaviť menší pomer modulovaného zvuku k direct signálu.

TC Electronic Vortex Flanger
Vrchnú plochu fialovej krabičky zdobia štyri potenciometre Speed (rýchlosť), Depth (intenzita rozladenia, pri max. nastavení až o +/- jeden tón), Feedback (pozitívny feedback od 12hod doprava vytvára klasický štúdiový efekt, negatívny feedback od 12hod doľava je teritóriom pre extrémnejšie, „elektrónkové“ zvuky) a Delay Time (doľava od 12hod sa nachádzajú intenzívne „letecké“ zvuky s množstvom výšok, doprava znie efekt teplejšie).
Aj Vortex Flanger má tri voliteľné režimy, ktoré celkovo menia charakter efektu, ako aj spôsob, akým potenciometre ovplyvňujú jeho zvuk. Miniprepínač umiestnený medzi ovládačmi parametrov Speed a Depth má tri polohy. Zhora nadol sú to Flange, TonePrint a Tape. Na Mix už nezostalo miesto, a tak Vortex znie akoby bol stále naplno. Trblietavým zvukom a predĺžením tónu sa blíži k tomu, čo bolo pekné na klasickom choruse Boss viac než Corona. Efekt je sýty, ale pokiaľ nastavenia parametrov neprivedú zvuk do tohto flangera extrémnejších polôh, na prvý posluch nemusí byť ani hráčovi jasné, či sa jedná o flanger, alebo chorus. Charakteristické je nastavenie potenciometra Delay Time (čím dlhší delay, tým viac sa blíži k chorusu).
Vortex je modulačný efekt, ktorý okrem toho, že pokryje širokú škálu flange efektov, dá sa používať aj ako čiastočná náhrada, resp. simulácia iných efektov ako je chorus, vibrato... S istou nadsázkou by sa o ňom dalo hovoriť ako o „multiefekte“, pretože sa s ním dá dosiahnuť naozaj široká škála zvukov. Pozor, malý rozdiel v nastavení potenciometrov už môže vytvoriť celkom iný zvuk. Preto je praktické mať svoje nastavenia zdokumentované, či už v nákrese pozícií, alebo aspoň fotkou v mobile. Použitie flangeru v kontexte hudby je trochu citlivejšie ako jednoduché skrášlenie zvuku chorusom. Flanger môže celku pomôcť, alebo mu aj poškodiť.

TC Electronic Shaker Vibrato
Termíny vibrato a tremolo sa často zamieňajú. V prípade efektu Shaker sa nejedná o imitáciu tradičného vibráta, ako ho poznáme z elektrónkových zosilňovačov Fender alebo Vox. Shaker Vibrato neovplyvňuje premenlivú hlasitosť tónu, ale rovnako sínusovým spôsobom ovplyvňuje intonáciu. Môžeme to považovať za imitáciu vibrata, ktoré sa na strunách tvorí bežne pákou, alebo prstami ľavej ruky.
Efekt ponúka taktiež tri prepínateľné režimy, štandardný Vibrato, voliteľný TonePrint a Latch. V mode Latch je efekt aktívny iba keď je pedál zošliapnutý, tak sa dá dosiahnuť (a opustiť) vibrato počas hry, napríklad na konci tónu, ale ak je to vhodné aj uprostred frázy. Shaker je podstatne jednotvárnejší modulačný efekt než predošlé dva, vhodný skôr pre špecifické použitie. Imitácia reálneho vibráta znie umelo a v porovnaní s rozlaďovaním, ktoré ako pridanú hodnotu ponúkajú niektoré staršie delaye Ibanez, alebo Line6, má tento efekt od TC aj menej šteklivý účinok. Nikoho však nemožno odhovoriť od možného experimentovania s TC Shakerom, napríklad aj na klávesových nástrojoch (Lucy In The Sky...).

Martin Chrobák



TC Electronic Corona Chorus vs. Artec Vintage Chorus SE-VCH
Pri rovnakom nastavení oboch krabičiek, tj. Mix (ef. level) na maximum, Speed na 10hod, Depth na 2hod, vyznieva Corona o čosi bohatšie, viac „wet“. Celkový zvuk chorusu Artec je ostrejší, alebo tvrdší, menej obohatený pridanými hlasmi. Ak ale neporovnávame priamo, znie aj jednoduchší, a hlavne lacnejší Artec, prijateľne. Sú dokonca situácie, keď použitie tohto efektu vnáša do hudby väčší pokoj a pohodu než Corona. Menší počet ovládacích prvkov a zvukových možností u Artecu je na druhej strane kompenzovaný radikálnejšími zmenami nastaviteľnými na stupnici ovládačov Depth a Rate. Ľahko tu možno dosiahnuť onen kovový efekt, aký poznáme z niektorých skladieb skupiny Nirvana. Artec ale ponúka iba zlomok možností z potenciálu Corony.

artec

TC Electronic Vortex Flanger vs. Artec Vintage Flanger SE-FLG
V porovnaní s Vintage Flangerom Artec je Vortex od TC viac navýškovaný, znie menej teplo, v režime Flange trochu ostrejšie, no celkovo intenzívnejšie bez ohľadu na parciálne nastavenia. Analógový Vintage Flanger Artec má zvuk teplejší. Má bohatšie možnosti nastavenia ako Vintage Chorus - prepínače Normal/High (v mode High sa signál skôr sprítomní, než nabrúsi), Normal/Bold, potenciometre Rate, Depth a Regen. Vintage Flanger Artec je jednoduchý efekt s obmedzenejšou zvukovou škálou, ktorá síce neumožní také zvukové experimenty ako Vortex, ale zároveň znižuje pravdepodobnosť chybného, zvukovo agresívneho nastavenia pri použití naživo (kdekoľvek potenciometre sú, hrá to príjemne). Vhodný je pre konzervatívnejšie založených gitaristov, ktorí pred experimentovaním uprednostnia spoľahlivosť, jednoduchosť ovládania, overené zvuky a priaznivý pomer cena/kvalita.

TC Electronic Shaker Vibrato vs. Artec Vintage Tremolo SE-VTM
Za proťajšok Shakera v ponuke značky Artec by mohlo byť považované Vintage Tremolo. Vzhľadom k tomu, že SE-VTM sme už testovali (viď. www.novypopular.eu/archiv), môžeme na tomto prípade len zopakovať, že vibrato a tremolo sú dva rôzne efekty a netreba si ich zamieňať.
Do budúceho čísla Nového Populáru chystáme aj test zvyšnej štvorice efektov série TonePrint od TC electronic, do ktorej patrí overdrive Mojo Mojo, distortion Dark Matter, delay Flashback a reverb Hall of Fame.