XMETOV

Bez ladu a skladu
Benkovič, Kaščák, Dajča, Kaščáková
(OPUS, 1990)

„My sme vedeli, že určite nechceme spievať o láske a mieri. My sme mali zadefinované, že toto sú dve témy, o ktorých nikdy spievať nebudeme, lebo vtedy spievali o mieri a láske všetci.“

Michal Kaščák

xmetov

Piesňový text znesie veľa, ak nie všetko. Neraz sa stane, že text iný ako ten klasický, s vybrúsenou formou rádiového hitu, pri zhodení hudobných šiat ostáva krásny a bez hanby. Nik nekričí, že kráľ je nahý. Pretože tie „iné“ texty nechcú byť kráľmi, neštylizujú sa, nevnucujú sa. Zaznejú svojou úprimnosťou a jednoduchosťou a, čuduj sa svete, zaujmú natoľko, že ich kvality preverí čas.
Pre texty BLAS je charakteristická piesňová nevyumelkovanosť. Žiadne dlhé slabiky na konci veršov typu „mám, sám, rád, vám, dám“, na aké je zvyknuté ucho masového poslucháča. Ich piesňový jazyk je hovorový, jednoduchý, priam až jednoducho detský. Detskosť, nie detinskosť, sa s BLAS vliekla vďaka ich mladému veku. Mišo Kaščák začínal ako siedmak, chalani boli na strednej. Keď „vyrástli“, detský jazyk dospel k trefnej recesistickej výpovedi. Kontrastne voči „detskému“ vyjadrovaniu stojí použitie oficiálneho, až administratívneho jazyka na zapamätateľných miestach piesní. Sociologický prieskum, devízový deficit, organizovanosť, legitimácia, právo, mozog, geniálny. Nezvyčajný okruh slovnej zásoby pre piesňové texty. Dominantnou je tvorba Ľuba Benkoviča (7), tretina textov je od Miša Kaščáka (4) a svojou výraznou trochou prispeli Stano Dajča (2) a Renáta Kaščáková (1).

Čím chceš byť,
čím chceš byť

Rukopis BLAS stojí na hutnej basovej linke, minimalistickej dychovej sekcii, plechovom zvuku polointerpretačnej gitary, bicích štandardoch a textových prekvapeniach. Akokoľvek nám ich hudba znie temne a texty dadaisticky, mladí chalani to tak nevnímali. Hrali a spievali ako vedeli, ako ich to bavilo. Nemali pocit, že hrajú „proti režimu“. Mišo doniesol text a kapela ho hrala. Pointa v jeho textoch je postavená na zvrate. Pieseň Udavač brala kapela ako dobrú zábavu. Úprimne a po svojom si „nič nerobili“ z nesmiernej starostlivosti spoločnosti o budúce povolanie. Na udavačskú prácu v predrevolučnej dobe bolo háklivé verejne poukazovať. S radosťou sa k nej priznať detským rýmom „...to je môj koníček / ...to bude môj chlebíček“, si vyžiadalo svoju daň. Silný text neospravedlnila ani pointa – udávanie rytmu. Nešlo o špehovanie, oznamovanie úradom, ale o dirigovanie.
Nadčasovou je aj Prišiel k nám film z USA – veselá paródia na cenzúru zahraničnej produkcie. V dnešnej dobe, keď, naopak, sú možnosti sledovať bonusy k filmom a režisérske zostrihy, je zaujímavé počúvať záverečnú časť: „...skúsme si filmy predstaviť / keby sa scény pridávali.“ Svoju vlastnú históriu má aj text piesne Masy, ktorý ponúka širokú paletu viacvýznamovosti slova. Posledným Kaščákovým textom je Ach jaj Bože ľudia moji, s frazeologizmom o lenivosti: „Keby si nemusel, tak ani nedýchaš.“

Píšte všetci
modrým perom

Kratučký text vo veľkej hudobnej ploche. Niekedy stačí, že zaznie raz, dvakrát (napr. známa Child in Time). Silný text Stana Dajču je druhým variantom. Opakovanie textu prejde z pomalej a magickej polohy do rýchlej a agitačnej. Niekoľkoveršová záležitosť naberie na seba kúzlo zaklínadla. Kaščák hovorí o tejto piesni ako o „silnej definícii doby“. Text je nerýmovateľný a dá sa rozdeliť na pár samostatných sloganov. Podobne je spracovaná aj Ponorková nemoc. Solitérka albumu – Kaščáková má na svedomí text Ruky visia. Ponáškou na detské veršovanky trefne zapadá do repertoáru skupiny.

Tusiexetoxmetovmucuesaojax

Čo znamená Xmetov? Čo je zakódované a či vôbec je niečo zakódované vo veselej replike záverečnej skladby, vie hádam iba textár Benkovič. Kaščák v jednom z rozhovorov prezradil, že úvodný text ako taký neznamená nič. Benkovičov podiel začína Génovým inžinierom s mierne nezrozumiteľne zaspievaným refrénom. Stačí vojsť pod kožu textu a obľúbiť si prácu s rýmom: „..bez bolestí a v pohode / stačí ho namočiť vo vode.“ Opis stádovitého správania, skrývanie sa za kolektívnu vinu, pohľad s klapkami na očiach. Aj o tom sú fantastické texty ako Odtnite mu hlavu, Sociologický prieskum, či nonsensová Netvrďte. Stierať rozdiely medzi textármi na albume je zbytočné. Oný detský a dospelácky svet, svet Kaščáka a Benkoviča, sa zlial do spoluautorskej Arab Muhamad Abdul Ali.
Blúzové skladby sú vraj o tom, že máte ženu alebo nemáte ženu, alebo nemáte za čo piť. S menšou obmenou to platí v každom žánri. Piesne BLAS, predovšetkým Xmetov, textovo vybočujú z podobných zákonitostí. Štylistických, formálnych, interpretačných. Im a ostatným podobným „zjavom“ patrí tých pár percent pre výnimky potvrdzujúce pravidlá. A hoci BLAS fungujú už iba ako príležitostná kapela, je kúzlom zažiť ich na koncerte, v dave spievajúcom všetky ich texty. Aj Masy, aj Píšte všetci modrým perom.

Juraj Gonšor