Neumann TLM 102

Kondenzátorový mikrofón Neumann TLM 102 je určený pre profesionálov, ktorí vyžadujú jednoduchosť a rýchlosť nahrávania vokálov a hudobných nástrojov. V danej cenovej kategórii patrí jeho zvuk medzi svetovú špičku v oblasti štúdiových mikrofónov. Vynaložené náklady však zodpovedajú kvalite, ktorú zaručuje značka Neumann.

neumann
Mikrofóny Neumann používam vo svojom štúdiu už niekoľko rokov a vždy s profesionálnym výsledkom. Preto som sa veľmi potešil, keď som na test dostal novinku a to TLM 102. Označenie „TLM“ je zastúpené v slovách „TransformerLess Microphone“, teda – mikrofón bez transformátora. To znamená, že starostlivosť o signál na výstupe mikrofónu preberá elektronika. Vďaka tomuto kroku výrobca mohol prísť na trh so zatiaľ najmenším veľkomembránovým kondenzátorovým mikrofónom vo svojom portfóliu.
To, že je mikrofón naozaj „krátky“, vôbec nemení nič na jeho zvuku a kvalitnom vyhotovení. Mikrofón má integrovaný pop filter, takže medzi ústa speváka a mikrofón nemusíte vkladať ďalší prvok, čím zvuk nestratí na sile a farbe. Taktiež ho nemusíte upevňovať do odpruženého držiaka, ten má totiž takisto vnútri a jemné vibrácie ho naozaj „nerozhádžu“.

Balenie
Mikrofón dostanete v plastovej krabici s logom výrobcu na vrchnej strane. Až do rozbalenia netušíte, čo je v obale ukryté. Po otvorení nájdete v penovom kvádri vsadený mikrofón a držiak. Možno až vtedy si uvedomíte, aký je mikrofón skutočne malý a ľahko sa vám môže stať, že bude dlho aj najmenší z tejto rodiny. Súčasťou balenia je návod v nemčine a angičtine s popisom mikrofónu, príslušenstva a frekvenčnými grafmi.

Vyhotovenie
Môžete si vybrať z dvoch farieb – striebornej a čiernej. V oboch prípadoch získate kvalitné niklové telo mikrofónu, hustý kovový dvojitý kôš a robustný a pevný pozlátený konektor. Prednú stranu mikrofónu (keďže sa jedná o kardioid) zdobí červené logo výrobcu. Držiak je takisto z kvalitného kovu s inteligentne vyriešeným závitom. Tento je voľne uložený do držiaka, takže po pripevnení mikrofón môžete voľne otáčať.

Test
Na test a využitie profesionálnych mikrofónov používam osvedčený špičkový mikrofónny predzosilňovač Sonifex RB-MA1 a kompresor RB-ML2 od rovnakého výrobcu. Testoval som vokály pre rôzne typy spevu od jazzu cez pop, rock, operu až po metalové tlakové spievanie. Všetci profesionálni speváci si pochvaľovali čistotu vokálu a nízky vlastný šum mikrofónu (iba 12 dB). Vo väčšine prípadov som na ekvalizéri ani na korekciách mixpultu nemusel robiť väčšie zmeny oproti „nule“. Som rád, že Neumann nepresadzuje cestu čo najjasnejších výšok, aj keď je zdvih v oblasti okolo 6 kHz na grafe viditeľný. To však znamená len lepšiu zrozumiteľnosť slov, na ktorých pri nahrávaní vokálu záleží najviac. Keďže je mikrofón požičaný, predsa som umiestnil tenký bavlnený pop filter kvôli zachyteniu slín a nečistôt pri speve.
neumann2
Jazz – jemný spev alebo len ľahká improvizácia pôsobia vo všetkých detailoch a spevák má pocit, že mikrofón sám „vyťahuje“ hlas z jeho úst. Artikulácia a zrozumiteľnosť si s mikrofónom veľmi dobre rozumejú. Jazzoví speváci sú zvyknutí spievať do väčších košov, aký má napr. Neumann TLM 49. S týmto mikrofónom ale boli nakoniec ešte spokojnejší.
Blues – dlhé intenzívne tóny plné farby a nevyhnutnosť práce s hlasom - nič zložité pre TLM 102ku. Opäť jasná artikulácia aj pri tichých pasážach a integrovaný pop filter s jemným nárastom basov a čistoty šepotu pri dotyku pier na kôš. To je blues cez tento mikrofón.
Rock/Pop – veľa slov, väčšinou ustálená intenzita spevu – pre speváka, ktorý je zvyknutý kontrolovať dynamiku odstupom od mikrofónu je tento mikrofón ideálny. Zaberá rovnako dobre až na vzdialenosť 20-30 cm bez obavy o zachytenie odrazov miestnosti, aj keď nie ste práve v profesionálnej nahrávacej komore.
Opera – obrovské rozdiely v dynamike a akustický tlak porovnateľný s tlakom motora prúdového lietadla. Znova nič ťažké pre náš mikrofón. Keďže mikrofón zvláda tlak až 144 dB na svoju membránu, dlhé vibráta operných umelcov si môžu vďaka nemu vychutnať aj ďalší. Odporúčam vrchnú hranu mikrofónu umiestniť o trochu nižšie, ako sú spevákove ústa. Vtedy pomôžete integrovanému pop filtru pri silných tlakových vlnách.
Heavy Metal – tlakové spievanie kombinované s dlhými vibrátami v občasných melodických pasážach metalisti riešia použitím dynamického mikrofónu s vysokou odolnosťou proti skresleniu. Speváčky využívajú veľmi často „proximitty efect“ k vytvoreniu basovejšieho hlasu, kedy spievajú tesne do mikrofónu s pritisnutými perami o kôš. Pri metalovom spievaní odporúčam použiť aj externý pop filter, do ktorého môže spevák kľudne z plných pľúc kričať, spievať dlhé tóny a nezničí vám mikrofón silným prúdom vzduchu. Pri tomto type spevu som trochu pomohol odstráneniu tlaku pri hláske „b“ stiahnutím frekvencie okolo 200 Hz na ekvalizéri. Vtedy hláska „b“ nie je až taká basová a lepšie preznie podkladom.
Ako som napísal v úvode, s TLM 102 sa dajú nahrávať aj nástroje. Ja som ho konkrétne testoval na nahrávaní altového saxofónu. Nástroj znel vo všetkých tónoch čisto, tóny boli jasne rozpoznateľné, nezlievali sa do jedného celku, ale pritom boli vyrovnané a veľmi pekne zneli hlavne v sólových vyhrávkach, keď hráč trochu hlasnejšie tlačil.
Mikrofón takisto kvalitne zosníma celú biciu sústavu a perkusie ako overhead a je ho možné použiť aj pre nahrávanie skutočne hlasných nástrojov alebo gitarových/basgitarových aparátov.
Mikrofón nemá žiadne útlmové prvky a ani HPF (high pass filter). Totiž ani tých 144 dB len tak niekto v speve nezvládne a mikrofón sám o sebe zaberá „naplno“ až od 80 Hz. Na väčšinu aplikácií totiž menej nepotrebujete.

neumann3

Mikrofón sa v zostave správa veľmi prirodzene, nemá prehnane silný výstup, takže citlivosť na predzosilňovači nemusíte strážiť na príliš nízkych hodnotách a môžete jej kľudne pridať. Ak sa rozhodnete prehnať výstup cez efektový procesor, napr. reverb alebo delay, treba pamätať na jemný zdvih na 6 kHz, ktorý môže pri nesprávnom nastavení efektov pôsobiť rušivo. Lepšie potom na efektovej strane obmedziť pásmo zhora na približne 3 kHz. Dostaneme tak jemný a prirodzený reverb bez zbytočných vysokých frekvencií.

František Zuštin


Ozvučenie kultúrnych podujatí, konferencií, testy, recenzie zvukovej techniky - Aurora International, s.r.o. www.aurora-international.com

PLUSY

  • ultra-realistický zvuk
  • integrovaný pop filter a odpružená konštrukcia
  • kvalitné telo
  • vysoká odolnosť proti akustickému tlaku
MÍNUSY
  • trochu vyššia cena (590 €)

ŠPECIFIKÁCIA
Smerová charakteristika:
kardioid
Frekvenčný rozsah: 20 Hz – 20 kHz
Vlastný šum: 12 dBA
Maximálny akustický tlak: 144 dB
Elektronika: Class-A FET (bez transformátora)