Ľudová hudba a world music na Slovensku

Vývoj, súčasný stav a trendy

9. časť

Ako som minule sľúbil, nevynecháme ani slovenské divožienky a divomuzikantov.
Najznámejším mužským prírodným živlom slovenskej scény je samorast Žiarislav, vlastným menom Miro Švický. Tento pôvodne novinár z mesta je dnes liečiteľom, chovateľom domácich zvierat a pestovateľom plodín na kokavských lazoch, prírodným filozofom, básnikom, guru spoločenstva veriacich v slovanské božstvá, spevákom, hráčom na tradičné nástroje a vydavateľom vlastných knižiek a hudby. Žiarislav vydal neuveriteľných desať CD s popevkami inšpirovanými ľudovou hudbou v sprievode vlastnoručne vyrobených píšťaliek, fujariek, korýtkových husličiek a basičiek, na najnovšom CD Tá sila je v nás aj „prírodnej basgitary“, bubnov, bunkošov, hrkáliek a mnoho ďalších prírodných perkusií. Tradičná slovenská melodika sa niekedy až úsmevne priamočiaro strieda s poprockovým melodicko – rytmickým cítením. Texty týchto piesní samozrejme vyjadrujú duchovné smerovanie autora a okrem niektorých vtipných, prípadne krásou prírody inšpirovaných lyrických piesní sa tu najčastejšie stretneme s apelatívnymi, niekedy až násilne pôsobiacimi piesňami, plnými z rôznych slovanských základov slov vytvorených novotvarov, ktorým obsahu „neveriaci“ zväčša nerozumie.
Svoju hudbu, ktorú označuje termínom „novodrevná", nahráva najčastejšie sám. Na vystúpeniach ho niekedy sprevádzajú „Bytosti“ z jeho okruhu spoluveriacich. Žiarislav je na niektorých nástrojoch technicky vcelku zdatným interpretom s príjemným a zaujímavým hlasom a určite neprehliadnuteľným zjavom slovenskej etnickej hudby.
Zvláštnou a v medzinárodnom kontexte asi najúspešnejšou postavou slovenskej worldmusic je Sui Vesan (vlastným menom Jana Ondrejková), veľmi disponovaná speváčka, ale aj svojrázna gitaristka a hráčka na rôzne prírodné perkusie.
Vo svojich štyroch doterajších albumoch, z ktorých dva vydala v zahraničí, sa doslova vyžíva vo veľmi kontrastných náladových polohách. Od citovo exaltovaných, cez lyrické až k minimalisticky rytmizovaným. Vo svojich piesňach a popevkových útvaroch využíva rôzne vokálne techniky, najmä registrové prelamovanie hlasu, hrdelné, či nosové farebné skresľovanie, čím akoby vzdialene navodzuje írske, sibírske, africké, či orientálne inšpirácie. Na posledných albumoch spolupracuje s gitaristom Radom Vesan. Svojou, v týchto končinách nespornou originalitou, si dokázala vydobiť slušný ohlas v zahraničí. Svojím druhým albumom z roku 2005 bodovala aj vo world music hitparáde BBC. Koncertovala vo viacerých krajinách najmä západnej Európy. V súčasnosti, súdiac podľa internetu, prehodnotila svoje prírodné duchovné inšpirácie a priklonila sa ku kresťanstvu. Aký to bude mať vplyv na jej tvorbu, uvidíme.

Nabudúce historizujúci a mestský folklór.

Samo Smetana