Riffy a úvody

zvukUkazka-icon
Správny gitarový riff alebo úvod je pre pieseň rovnako silnou zbraňou ako jej refrén, či názov. Poznáme to hádam všetci z vlastnej skúsenosti, či z počúvania „živákov“. Keď zaznejú prvé tóny skvelej, obľúbenej či hitovej skladby, publikum je v ošiali. Charakteristických gitarových úvodov a riffov sa v osemdesiatych rokoch urodilo neúrekom aj na Slovensku.

V. 80 roky • L.L. v delte Modusu

LL_foto-Martin-Levinne
Laco Lučenič bol pre ôsmu dekádu to, čo Fero Griglák pre sedemdesiate roky. Prvý rozpad skupiny Modus bol potvrdením sólových ambícií a počiatkom vlastnej kariéry dvoch výrazných interpretov. Miroslav Žbirka a Marika Gombitová jednoznačne vládnu popu na federálnej úrovni. Napriek nezávislej hudobnej ceste mali nielen rovnakého dvorného textára, ale spájala ich aj vplyvná osobnosť multiinštrumentalistu Laca Lučeniča. Kým u Mariky sa jeho štúdiová spolupráca datuje hlavne do skoršieho obdobia (neskôr jej gitary nahrávali napr. H. Tóth či Juraj Burian), so Žbirkom „Double L“ spolupracoval na partnerskej báze prakticky až kým slovenský slávik neuletel za hlasom svojho srdca do Prahy.
Žbirkova sólová tvorba, spočiatku motivovaná Hammelom, ale hlavne Beatles, inklinovala prirodzene k pesničkárstvu v rockovom šate. Bezprostredne po odchode z Modusu bol jeho doprovodný Limit avizovaný ako priamočiara rocková skupina a medzi inšpiráciami sa hovorilo aj o Rolling Stones. Neskôr - v súlade s dobovým trendom - kormidelník Lučeneč zaviedol Mekyho čln aj do synthpopových vôd a ten sa neskôr stabilizoval v eticky aj invenčne akceptovateľnom pope. I keď pretextovávanie zahraničných hitov bolo už minulosťou, v 80-tych rokoch nebolo zriedkavé hudobné „vypožičiavanie si“ od zahraničných idolov, ktoré, viac než k inšpirácii, malo blízko k neskoršiemu samplovaniu. Citáciám v pesničkách sa nevyhol ani Žbirka. Porovnajte si napríklad úvod jeho pesničky Ako obrázok (Najkrajšia si...) a I´m lookin through you od Beatles. Tak či onak, Mekyho melodické a jednoduché piesne boli často hity so silným refrénom, ktorým v rozličných aranžmánoch vždy dominoval jeho rezonujúci hlas. Nás však na tejto pôde zaujímajú hlavne gitarové úvody a riffy. V nich je badateľný vklad Lučeničovej hudobnej dravosti, ale tiež zberateľskej obsesie (vinylové platne) a tým pádom aj prehľadu o britskej gitarovej scéne predošlých desaťročí.
Do dnešného výberu sme zaradili i úvod piesne od Mariky Gombitovej. Ak je pre Žbirkovu tvorbu charakteristická gitara, tak pre piesne Gombitovej to je jednoznačne syntezátor a klavírne party. Napriek tomu nachádzame na jednom z jej najlepších albumoch zaujímavý gitarový úvod, ktorý si tu môžeme spoločne prehrať.

Jurai Gonšor


Ako obrázok
Doktor sen • 1980

(Miroslav Žbirka / Kamil Peteraj)
interpret: Miroslav Žbirka
gitara: Miroslav Žbirka

1980-ako-obrazok

Biely kvet
Sezónne lásky • 1982

(Miroslav Žbirka / Kamil Peteraj)
interpret: Miroslav Žbirka & Limit
gitara: Laco Lučenič

1982-Biely-kvet

22 dní
Nemoderný chalan • 1984
(Miroslav Žbirka)
interpret: Miroslav Žbirka & Limit
gitara: Laco Lučenič

1984-zbirka-22-dni

Poraď si sám
Nemoderný chalan • 1984
(Miroslav Žbirka)
interpret: Miroslav Žbirka & Limit
gitara: Laco Lučenič

1984-Porad-si-sam


Riffy desaťročia • Úvod
Riffy desaťročia • I. - 60-te
Riffy desaťročia • II - 60 - 70 roky • Gitary z Prúdov
Riffy desaťročia • III. - 70 roky • Normálne odkazy bigbítu...
Riffy desaťročia • IV. 70 roky • Sedemdesiate a ich stredný prúd