Lakewood Custom A32

O tom, ako a prečo do zbierky starých gitár pribudla nová, zákazková.

Každé ráno sa prebúdzam s pohľadom na „gitarový organ“, ako volám stenu od dlážky až po strop zaplnenú gitarami. Každá z nich má svoj charakter, nezameniteľný zvuk a hlavne príbeh, ktorým si zaslúžila miesto v zbierke. Od historickej rarity Favorit, zachránenej za pár pív pred rituálnym zdemolovaním na pódiu neznalými nováčikmi, až po telecaster G&L s certifikátom od manželky Leo Fendera.


lakewood_custom
Štrnásť gitár v domácnosti sa hodí gitaristovi hlavne v čase nahrávania albumu, podobne ako paleta farieb maliarovi obrazu. Pri takejto zbierke sa už nehľadá nič, čo sa samé neprihlási. Jedinou chýbajúcou farbou bola akustická španielka s malým telom, kovovými strunami a triezvym zvukom, ktorý sa presadí a podporí hudbu, prípadne nastaví kritické zrkadlo.
A prišla. Najskôr ma zaujal názov Lakewood, lebo počas štúdia jazzu v Amerike som na mieste s rovnakým názvom istý čas žil. Prekvapil ma pocit istoty, že toto bude dlho hľadaná gitara napriek tomu, že som o nej nič nevedel. S týmto pocitom mám už dobré skúsenosti, raz som takto cez staré celtové púzdro v bazári začul hlas päťdesiatročnej akustickej gibsonky, donedávna mojej jedinej akustickej gitary.
Hlava potrebuje argumenty, a tak nastala fáza overovania, čítania testov, štúdium stránky www.lakewoodguitars.com a zisťovanie, kto vlastne hrá na Lakewood. Ukázalo sa, že Lakewood je malý, ale renomovaný nemecký výrobca Martin Seeliger, ktorý za dvadsaťšesť rokov existencie vložil gitaru do rúk muzikantom ako sú Thom Yorke a Johnny Greenwood (Radiohead), Dave Matthews, Richie Blackmoore, či kórejský zázrak Sungha Jung.
Veľké mená, skvelý zvuk nahrávok, nadšené recenzie a zaradenie do kategórie svätej trojice výrobcov Taylor – Martin – Santa Cruz, potvrdili tušenie a rozhodnutie, že na tento nástroj si raz našetrím. Kde ho ale vyskúšať? Veď v bežných gitaršopoch si nemôžu dovoliť držať drahý nástroj, vyrábaný v malých sériách alebo na zákazku.
V oddelení dealerov na stránke výrobcu mi vypadli oči: Slovensko, Žiar nad Hronom, Matúš Petrík, www.music-mania.sk. Ako to, že v Bratislave, Prahe, Viedni nie, a v Žiari áno? Preto, že gitary Lakewood majú svoju tvár, osobný charakter, ktorý sprevádza celý život gitary od výberu dreva, cez dokonalé vypracovanie, až po obchodné vzťahy a komunikáciu.
Návšteva v Žiari predčila moje očakávania. Matúš rozumie gitarám a pozná výrobcu osobne. Vyskúšal som si dostupné radové modely Lakewood, hrali skvelo a najradšej by som ich mal všetky. Odišiel som s presvedčením, že poruším pravidlo a namiesto tridsaťročnej rarity tentoraz pribudne do zbierky nový nástroj na zákazku, ktorý má všetko, čo som si vysníval: malé telo, triezvy zvuk, smrekovú hornú dosku, palisandrové luby a zadnú dosku, ebenový hmatník, krk k telu na štrnástom pražci, španielkovú hlavu s výrezmi, duálny systém snímania (neviditeľný elektromagnetický snímač v hmatníku a piezo snímač v kobylke), bez zbytočných ozdôb a zásahov do drevených častí nástroja. Modifikácia modelu A32 s prívlastkom „custom“. O detailoch nástroja komunikuje osobne zakladateľ Lakewoodu, Martin Seeliger.
Nasledovali tri mesiace čakania na výrobnú kapacitu zákazkovej dielne a dva mesiace výroby. Telepatické kupovanie nástroja mám úspešne odskúšané, ale vždy je to napínavé. Po dohode s dealerom mi bola gitara doručená priamo domov a pocit, že nikto na ňu nehral, bol zvláštny. Nápis na krabici „The Sound of Magic“ presne vyjadril prvé dojmy po rozbalení: dokonalá, jednoduchá, nádherná, pravdivá. Na tej gitare nie je nič navyše. Pôsobí retro dojmom, ovládacie prvky snímačov sú skryté v hornej časti akustického otvoru, pohľad do rezonančnej skrine pripomína čistotou a účelnosťou operačnú sálu.
zvukUkazka-icon-big
Zvuk so vzhľadom korešponduje mimoriadne. Dokonale vyvážený, čistý, triezvy, s takou paletou vyšších harmonických tónov na basových strunách som sa ešte nestretol. Unikátna je konštrukcia so zakrivením hornej i dolnej dosky, čo sa prejavuje pevným a hlasným tónom. Táto gitara ale nehrá sama. Spomínam si na rozhovor s huslistom Stankom Palúchom o Stradivarkach. Taký nástroj vraj treba skrotiť, premôcť, hocikomu sa nepoddá, no vynaložené úsilie je neskôr odmenené. Toto je aj prípad môjho Lakewoodu. Súvisí s vyhraním, v angličtine majú výstižnejší termín „play-in“, čiže vhrať. Novú gitaru je potrebné vhrať, nástroj si berie energiu od hráča a až po čase ju vracia späť. Ako auto v zábehu, prvé mesiace ovplyvňujú budúci charakter a správanie nástroja.
Gitara Lakewood ma učí o farbe zvuku, dynamike, ukazuje mi, kde mám rezervy a umožnuje mi počuť hudbu a zvuky, o ktorých som netušil. Už sa teším na nové pesničky, čo mi prinesie.

Dano Salontay - Longital