Team 3

„Pretože chápem tvorbu piesňových textov ako funkčnú poéziu, musel som často obmedzovať vlastné ambície a v písaní textov na hotovú hudbu (takmer všetky prítomné texty) som musel často obetovať básnický obraz, rým, spojenie slov dĺžke tónov či hudobnej fráze.“
Daniel Hevier v zbierke piesňových textov Hrdzovlasá


team_cover
Pri príprave seriálu bolo jasné, že príde rad aj na Daniela Heviera a skupinu Team. Otázkou však zostalo, po ktorom albume siahnuť. Na prvej platni sa textársky podieľali Peter Uličný, Daniel Hevier, Pavol Jursa a Milan Dočekal. V jedenástich piesňach dosť rozmanité obsadenie, z ktorého vzišli dve textárske osobnosti. Piesne na druhom albume, poznačenom kopírovaním svetových hitov, si prerozdeľovali už len Hevier s Uličným. Textárskou zaujímavosťou je, že obe nahrávky vyšli naspievané v jazyku esperanto. Piesne na tretej platni otextoval „iba“ Daniel Hevier. „Oni sú obidvaja takí lajdáci, že mi niekedy faxovali texty rovno do štúdia, keď už som stál za mikrofónom. Dostal som papier a rovno som to naspieval,“ spomína Pavol Habera na spoluprácu s oboma textármi vo víre federálneho úspechu. Pravidlo tretej platne hovorí o skúške ohňom pre kapelu. Chalani z Brezna a Martina ju spolu s Danielom Hevierom zvládli. Platňa je správou o začiatku konca československej popmusic a symbolickou bodkou za hitovou produkciou ôsmej dekády, je mostíkom medzi predrevolučným a porevolučným stredným prúdom.

Samota básnika v cirkuse masovej kultúry

Daniel Hevier. Básnik, prozaik, spisovateľ, vydavateľ, prekladateľ, dramatik... jedným slovom, kreatívec. Autor, ktorý vyskúšal tvoriť v najrozmanitejších literárnych žánroch. Akákoľvek hra so slovom je pre neho výzvou. Azda aj preto začal s písaním piesňových textov. Neskôr jeho texty, najmä tie z repertoáru Pavla Haberu, vyšli v zbierke Hrdzovlasá. Krátky, ale výstižný doslov začína priznaním: „Piesňové texty som začal písať z potreby vyjsť zo samoty básnika a použiť poéziu na komunikáciu s poslucháčom.“ Písanie textov nie je vôbec jednoduché, rozrozprával sa už o tom bard slovenských textárov Pavol Braxatoris. Piesňové texty sú viazanou formou poézie. Množstvo textov sa píše na hudbu, alebo sa hudbe prispôsobuje. Text nežije osamote ako báseň. Text si síce v samote vychutnáte, ale naozaj ho zažijete v prítomnosti minimálne ešte jedného človeka. Piesňový text je pre masy, pre davy, kde pocit samoty vynikne rovnako ako pocit príslušnosti k skupinám. Nielen čítanie, ale aj písanie textov sa deje v hluku. Vyratúvaním dlhých a krátkych slabík, hľadaním vhodného sloganu, nosnej myšlienky. Kamil Peteraj v jednom z rozhovorov povedal: „Pesnička musí byť prostá, ale nie sprostá.“ Hevierov prínos v oblasti textovania je nesporný. V strednom prúde dokázal vynájsť kompromis medzi dĺžkami nôt a jazykovou obraznosťou. Viac-menej úspešne prepašoval do piesne slang a náznaky drsnosti. Pohrávanie sa s piesňovými textami Hevierovi prinieslo renomé pána textára.

A súmrak sa rozletí na kŕdeľ vrán

Čokoľvek by Team vtedy nahrali, malo by to úspech. Vypredali Lucernu, stali sa Slávikmi, rozpredali takmer pol milióna kusov platní. Chalani však pritlačili a dostali zo seba naozaj veľa. Z tretieho albumu sa predalo neuveriteľných milión kusov. Aj preto je zaujímavá filozofia albumu – hity na konci nahrávky (Severanka, Držím ti miesto). Deje sa tak len z dvoch dôvodov: buď sú ostatné skladby slabé a hity na konci nútia vypočuť nahrávku dokonca, alebo všetky skladby sú kvalitatívne na tom rovnako, ak nie lepšie. Vypočujte si album a posúďte sami. Team 3 neobsahuje samé textárske skvosty, ale ako celok pôsobí veľmi vyvážene. Patrí ku generácii klasických vinylových formátov. Možno ho rozseknúť na stranu A a stranu B a dodržiava posvätnú dĺžku 45 minút. Z tohto pohľadu prvá polovica hudobne aj textovo plynie príjemne. Melódie, refrény a slogany sú chytľavé. Druhú stranu tvoria tri „slabšie“ kúsky a dva hity.
Hevierovo textárske osamotenie kapele pomohlo. Po dvoch albumoch sa kapela a jej fanúšikovia jasne vyprofilovali. Dav, ovácie, drsní chlapci a ženské publikum. Prvky slangu a náznak drsnosti som už spomínal. Na prvých dvoch albumoch nie je táto hra na drsných a drzých chlapcov celkom hodnoverná. Na treťom albume je Hevierov rukopis už vypísaný, jednotlivé témy, frázy, obrazy sú odpozorované z reality. Mladí sa medzi sebou delili na metalistov a depešákov, téma frajerov bola práve „in“ a ešte nebola obohraná. O príslušnosti a priateľstve sú úvodné dve skladby Nebuď pes! a Zlí chlapci, ako aj záverečná Držím ti miesto. V mysli si prejdite jej jednotlivé verše. Hevier môže byť právom hrdý na krásnu metaforu v kombinácii dlhých a krátkych slabík: „A súmrak sa rozletí na kŕdeľ vrán“.
Druhou dominantnou témou repertoáru Teamu, Haberu osobitne, je elegantný „donchuanizmus“. Dobré je, že Hevier nepodáva tému lásky priamočiaro. V každej skladbe je „donchuan“ v inej situácii a používa iný štýl rozprávačstva: vyznanie tajnej, nedovolenej láske (Ženy a kvety sa neberú), viacvýznamové spomienky na prvé lásky (Óda...), litániové prirovnania ku kráskam severu (Severanka). Na Teame a ich textoch je sympatické, že neriešia iba klasické témy lásky a partie. Dôkazom je pomalá a meditatívna skladba s tajomným odkazom Starý zákon. Tretia v poradí, šedá eminencia albumu, atmosférou príbuzná s piesňou Jedna koža, jeden kabát, jedna tvár. Obe skladby svedčia o vyzretosti hudby Teamu a Hevierovho textársta.

Za textársky príklad a inšpiráciu sa často dávajú albumy a piesne, ktoré stredný prúd jednoducho neunesie. Popri iných skvelých veciach odporúčam započúvať sa do textov Heviera a prvých platní Teamu. Historia magistra vitae platí aj v piesňových textoch.

Juraj Gonšor