Porovnávací test regáloviek

German Maestro Linea S MS B-One
& Dynaudio Focus 140

V segmente regáloviek do 500 eur za pár je veru riadna tlačenica. Ale smerom nahor s cenou už pelotón postupne redne. Testované modely značiek German Maestro a Dynaudio už sú v hladine1000 eur a vyššie, kde sa s vysloveným plebsom už nestretnete. Zrejmé to bolo hneď na prvý pohľad.

Na prvý pohľad stroho a konzervatívne pôsobiace Dynaudiá pri bližšej obhliadke odhalia decentné dizajnérske detaily. Skosené predné vertikálne hrany, alebo nerovnobežné bočné steny zužujúce sa smerom dozadu sú pôsobivé, nie však samoúčelné a treba oceniť, ako návrh dokázal skĺbiť funkcionalitu so vzhľadom, to všetko podtrhnuté dokonalým vypracovaním.
Oproti tomu línie regáloviek German Maestro mali viac sexy ambície. Dizajnér namiesto strohých priamok vo viacerých smeroch využil krivky. Akcentom vo forme pomyselného diamanta v pupku je do vnútra obrátená alumíniová kopulka tweetera. Stredobasový menič je netradične umiestnený v hornej častie predného panelu (reprobedňa nie je postavená na hlavu). Obrátené ťažisko opticky vyvažuje štrbina basreflexu vyúsťujúca v spodnej časti predného panelu.
Focus
Najprv sme výsluchu podrobili pár Dynaudio Focus 140. Bezprostredne upútal ich plný pulzujúci basový základ, ktorý pripomína skôr stĺpovky než regálové reprobedne. Ukázalo sa, že množstvo a kvalita reprodukovaných basov do značnej miery zodpovedá kultúre spodných pásiem v nahrávke, čo bohužiaľ nie je pravidlom u všetkých reprosústav. Keď je všetko ok, zvuk je príjemný a veľký. Nahrávky s basmi neustráženými, alebo naschvál zvýraznenými, však v podaní Focus 140 môžu vyznieť nafúknutejšie a rozmazanejšie. Na druhú stranu veľmi príjemne vyznievajú stredy v kombinácii s jemnými výškami. Akustický klavír je „drevený“, zreteľný a vystupuje vpred, pred basy, ktoré mu tvoria decentné pozadie.
Zvuk Fucus 140 priestor miestnosti vyplní, ale nepokryje ho tak rovnomerne a frekvenčne vyvážene ako napr. vyššie triedy reprosústav Xavian so skosenou prednou stenou (poslucháč si to uvedomí až pri A-B porovnaní), možno ani trojrozmerné priestorové zobrazenie nie je tak výrazné, čo je však v porovnaní s celkovo dobrým dojmom zanedbateľné. Aj dlhodobejší posluch hudby z kvalitného zdroja je príjemný a zvuk má relaxačné parametre. Výhrady k objemným, v niektorých prípadoch trochu rozostreným basom sa v prípade potreby dajú riešiť pomocou pribalených molitanových zátiek subwooferov. Upchatie „basových výfukov“ nielen že spevní zvuk, mierne zmenší jeho objem, ale aj zvýrazní priestorové vnímanie zvukového obrazu. Samozrejme, mierne sa tým zmenší aj akustický tlak, ale zátky sa dajú podľa potreby jednoducho vytiahnuť. Univerzálne nastavenie nie je možné zhľadom k rôznorodej kvalite nahrávok. Focus140 si zachovali charakter typický pre Dynaudio, v tomto prípade však menej analytický a príjemnejší na počúvanie
LineaS_B_one_MA
Pri teste sme zvuk regáloviek porovnávali a sústavy menili bezprostredne po sebe. Dá sa povedať, že prechod od Dynaudia ku German Maestro (ďalej GM) bol bolestnejší než naopak. Platilo to hlavne spočiatku, kedy do uší udieral kontrast zvuku hodvábnej a alumíniovej kopulky páru Linea S. V tieni extrémnej jemnosti Dynaudií hrali GM o poznanie zrnitejšie. V celkovom kontexte však obe sústavy možno charakterizovať luxusným prednesom, kde ten GM stojí bazálne na temer štúdiovej analytickosti s perfektne ohraničenými basmi a mierne chladnejšími výškami, medzi ktorými si v procese postupného rozohrávania hľadali svoje miesto hádam trochu priskromne dávkované, avšak o to informatívnejšie stredy. V priestorovom podaní mali mierne navrch GM, keď predovšetkým hĺbka predo-zadného zobraznia predčí miernu plochosť Dynaudií s uspokojivo načrtnutou ľavo-pravou osou. Naturálnosť akustických nástrojov a ľudského hlasu je o chlp bližšie k pravde u Dynaudia, keď u GM možno badať zľahka metalizujúce aditíva. Činely, triangle a ostatné kovové perkusie sa jagajú hádam až príliš, hoci situovanie tweetra pod woofrom a teda pod hlavnou posluchovou rovinou má za cieľ čiastočne kompenzovať túto charakteristiku.
O tretinu ceny dostupnejšie GM sa hodia k analyticky orientovanému audiofilovi, alebo, doplnené subwooferom, do 5.1 zostavy domáceho kina. Bohatší pôžitkár sa môže nechať rozmaznávať opulentným prednesom regálových Dynaudií so zvukom stĺpoviek.

Martin Chrobák, Andrej Turok


Do testu poskytli: Ketos (Dynaudio) • www.ketos.sk • 1720 €
Iryson (German Maestro) •
www.iryson.com • od 1038 €