Rode NT2000

Spoločnosť Rode nás v poslednej dobe doslova zahltila slušnými lampovými a kondenzátorovými mikrofónmi v cenovo dostupnej kategórii. Dovoliť si ich môže aj hobby muzikant, ktorý s nimi pri správnom zaobchádzaní dosiahne veľmi solídne výsledky. Jeden z prvých úspešných modelov tejto značky NT1-A mám intenzívne napočúvaný z viacerých úspešných projektov. Bol som veľmi zvedavý, kam sa za tých pár rokov posunul vývoj tejto klokanej firmičky, ktorá sama častuje svoje mikrofóny prívlastkami ako „najlepšie znejúci mikrofón na svete“.

rode
Testovaný model NT2000 nadväzuje na predchádzajúci NT2. NT2000 je multi-pattern, veľkomembránový štúdiový kondenzátorový mikrofón, ktorý umožňuje ľubovoľne meniť smerovú charakteristiku. Koncepcia troch kontinuálne kombinovateľných potenciometrov je podľa môjho názoru unikátna a nevidel som ju na žiadnom inom mikrofóne. Prvým z nich môžeme plynulo prechádzať medzi guľovou, kardiodnou a osmičkovou smerovou charakteristikou. Táto „vychytávka“ je možná vďaka dvom pozláteným jednopalcovým membránam, ktoré sú vzájomne elektronicky zmiešavané v požadovanom pomere. Ďalšie dva slúžia na nastavenie frekvencie Low pass-filtra (20-150Hz/20dB) a na plynulé nastavenie výstupnej hlasitosti (-10 až 0dB).
Prevedenie mikrofónu sa nijako zásadne neodlišuje od ostatných typov tejto značky. Seriózna konštrukcia s mohutným kovovým telom pôsobí na prvý pohľad veľmi kvalitne. Váhou sa tiež nezaradí medzi najľahšie mikrofóny, a preto budete na jeho inštaláciu potrebovať pevnejší stojan. Dobrý dojem umocňujú aj pozlátené kontakty na XLR konektore. Ten je vymyslený veľmi umne, pretože „zem“ je o čosi dlhšia ako ostatné kontakty a tým je zaručené, že uzemnenie sa pri odpájaní mikrofónu preruší až ako posledné. Že by to Rode s kvalitou naozaj mysleli vážne?
V praxi sa mikrofón (okrem už spomínanej miernej nestability na našom stojane) správal solídne a to až do takej miery, že ho občas „nebolo ani počuť“. Mikrofón je naozaj veľmi tichý a odstup signálu od šumu je úctyhodný. Už pri prvých demo nahrávkach sme sa zhodli na tom, že Røde týmto modelom skôr smeruje ku zvuku mikrofónov AKG a mierne sa tak odkláňa od veľmi populárnej tzv. „neumannovskej“ cesty, ktorá má subjektívne pestrejšie pásmo vyšších harmonických frekvencií. Tým netvrdím, že budeme porovnávať mikrofóny dvoch rôznych cenových hladín. Skôr mám na mysli skutočnosť, že aj napriek miernym zdvihom na týchto pásmach, (uvedených v grafoch frekvenčných charakteristík), mikrofón nevykazuje zamatové stredo-výšky ako napr. Neumann U87. Týmto možno vysvetliť aj tendenciu tohto „maikrofounu“ zaobaliť skutočnosť do „znie to OK“ obalu a až tak nepoukazovať na nedostatky nahrávaného materiálu. Slabšiemu prejavu to môže naopak pomôcť a mikrofón tak úspešne zvýši sebavedomie aj menej zdatného speváka.
Zdvih je citeľnejší na vyšších kmitočtoch nad 10 kHz, čo pri nahrávaní napr. akustickej gitary môže značne pomôcť, ale v niektorých prípadoch môže táto charakteristika znieť až agresívne.
Ak sa obzeráte po veľmi slušnom štúdiovom mikrofóne za prijateľnú cenu, ktorý vás nesklame v žiadnej situácii, zvládne rovnako dobre nahrávanie zborov, roomu z bicej sady, mužský aj ženský sólový spev a celú plejádu nástrojov, určite by ste mali tento mikrofón vyskúšať.

Marek Šurin & Andrej Turok



Technické parametre
Dvojitá externe polarizovaná membrána 25 mm (1")
Plynulo meniteľná smerová charakteristika
Aktívna elektronika: J-FET impedančný prevodník s bipolárnym výstupným bufferom
Výstupná impedancia: 200 Ohmov
Ekvivalentný šum: 7 dBA SPL ( IEC651, IEC268-15)
Dynamický rozsah: 136 dB ( IEC651, IEC268-15)
Pomer signál/šum: 84 dB ( IEC651, IEC268-15)
Napájanie: Phantom 48 V alebo 24 V

Distribúcia: Centron • www.centron.sk • Cena: 386 € (Big Music)