M-Audio Pulsar II

Malomembránový mikrofón Pulsar II je vhodný pre nahrávanie akustických nástrojov ako gitara alebo husle. V páre môže dobre poslúžiť aj pri zachytení stereofónneho obrazu zvukovej aury nad bicími alebo klavírom. V danej cenovej kategórii je vhodným riešením pre začínajúcich zvukárov a domáce štúdiá, ktoré vo svojej výbave zatiaľ nemajú drahé ceruzkové mikrofóny, považované za svetový štandard.

pulsar
Na budúceho majiteľa tohto „generického“ mikrofónu čaká v kartónovej krabici s nápisom Pulsar II manuál, tenké látkové vrecko na ochranu pred prachom a drevený box. V ňom je dosť natesno vložený samotný mikrofón (spolu s držiakom) a protiveterný kryt. Drevená krabica je efektná, no neochráni mikrofón pred vlhkosťou, ktorá môže spôsobovať oxidáciu na membráne mikrofónu.
Telo mikrofónu je celokovové, s prepínačmi útlmu -10 dB a basového filtra (LCF). Polárna charakteristika tohto mikrofónu je kardioida, alebo po slovensky „ľadvina“. Po bokoch na hornej strane má otvory, cez ktoré môže odchytávať ruchy, a tak ich oddeľovať od snímania v prednej časti. Obsahuje štandardnú 3/4“ pozlátenú membránu. Horný a dolný koniec mikrofónu sú vyrobené z odlišného, strieborného a lesklého kovu (na týchto častiach je možné pozorovať známky oxidácie). Držiak mikrofónu je vyrobený z mäkkého plastu, ktorý sa časom môže roztiahnuť. Závit má rozmer 5/8“ a redukcia nie je pribalená.
Pulsar II potrebuje fantómové napájanie +48V, batériu do neho nevložíte.
Frekvenčná charakteristika mikrofónu je veľmi rovná v celom pásme od 50 Hz do približne 18 000 Hz, s jemným zdvihom vo vyšších frekvenciách. To umožňuje záznam zvuku vrátane jemných detailov, ale zároveň môže spôsobovať až príliš prierazné výšky. 80 Hz basový filter je možné použiť ak potrebujeme odizolovať ruchy v podlahe prenášané stojanom mikrofónu, alebo rôzne nízkofrekvenčné brumy. 10 dB útlm zas využijeme pri silnom akustickom tlaku, ktorý môže spôsobiť skreslenie. Takto membrána mikrofónu znesie záťaž až do 149 dB.

Test
Na ozvučovanie, testovanie a menšie štúdiové nahrávky využívam predzosilňovač Behringer Ultragain PRO MIC2200, ktorý z mikrofónov vytiahne aj tie najjemnejšie detaily bez šumu. Káble používam zn. Monster Cable Studio Pro 1000.
Čistému zvuku gitarového komba snímanie cez mikrofón nepridalo žiadne skreslenie. Pre dynamickú a plnšiu hru som prepol mikrofón na -10 dB útlm. Hru mikrofón zachytil s jemnými detailami, nie však tak čisto ako cenovo porovnateľný mikrofón ATM450, cez ktorý sa pre porovnanie nahrávalo paralelne. Predpokladám, že takisto ako na vonkajšom tele Pulsaru, prejavuje sa oxidácia aj na jeho membráne a toto je jeden z dôsledkov. Skreslený zvuk gitary už Pulsar II zosnímal lepšie a podobne ako zmienená Audio-Technica, prenášal ho vo všetkých frekvenciách približne rovnako. Vlastný šum Pulsaru je len 12dB, čo je na kondenzátorový mikrofón príjemne málo.
V prípade basového komba boli rozdiely medzi mikrofónmi trochu výraznejšie. Pri snímaní Pulsarom som zaznamenal vysoko skreslený zvuk aj pri zapnutom útlmovom článku. Pri ATM450 sa skreslenie neprejavilo so zapnutým ani vypnutým útlmom. Basové kombo sme teda dali asi o 10% tichšie a skúsili znova. Nahrali sme veľmi detailné basové linky s plnými basmi a jemnými výškami, tentoraz už bez skreslenia.
Klavír – najlepší nástroj na testovanie, vďaka jeho plnému frekvenčnému rozsahu. U oboch mikrofónov sa pri nízkych frekvenciách (27-50 Hz) prejavuje „syndróm malej membrány“. Membrána sa pod nízkou frekvenciou rozochveje, ale nedokáže kmitať tak voľne, aby zachytila skutočnú farbu zvuku nástroja. V mixe je potom počuť basový tón, ale je plytký a treba ho podporovať kompresormi. Na nahrávanie takto nízkych frekvencií radšej používam veľkomembránové mikrofóny, napr. M-Audio Luna II alebo Røde NT-1A. Stredné pásmo bolo už detailnejšie a zvuk bol plnší. Vynikla prirodzená akustika, klavír znel veľmi verne. Vysoké tóny boli až príliš svetlé – ozývali sa cinkavé zvuky, ktoré by som rád počul napr. pri cimbale, ale stačilo obmedziť frekvenciu na ekvalizéri v pásme od 10kHz do 12,5kHz.
Na sadu bicích som Pulsar II namieril zhora ako overhead / ambient. Klasická zostava na tomto mikrofóne znela príjemne vyvážene. Potešil som sa zvuku prechodov, ktoré boli zosnímané s dobrou dynamikou a bolo počuť presné nárazy paličiek o blany. Hra metličkami na čineloch bola detailná, na malom bubne sa zreteľne prejavila rozdielna dynamika úderov. Pri čineloch som zapol 80Hz basový filter kvôli známemu „gong efektu“, ktorý sa prejavuje na väčších činelách a môže spôsobovať nepríjemný pocit pri počúvaní nahrávky. Samozrejme, overheadmi nemožno zachytiť úderný zvuk na kopáku, ale zvuk dreva a reakciu celej súpravy sa podarilo zachytiť celkom verne. Po zapnutí útlmu dobre vyznela aj dynamická hra. Zo záznamu bolo možné dobre rozlíšiť jednotlivé časti súpravy spolu s vytváranou dynamikou. Na korekciách som jemne stiahol basy a nižšie stredy, aby vynikol malý bubon a činely. O basy sa postaral kopákový mikrofón Audio-Technica AE2500. Spolu vytvárali vyrovnaný obraz celých bicích veľmi dobre použiteľný pre mixáž.
Pri teste s akustickou gitarou som umiestnil mikrofón pred dvanásty pražec. Keď gitarista začal hrať, v slúchadlách a v monitoroch sa ozval reálny zvuk akustickej gitary. Mikrofón exceloval v čistote a vyrovnanosti jednotlivých tónov. Detaily pri doprovodnej aj sólovej hre vyzneli najvýraznejšie v pri zapnutom 80Hz filtri. Po zapojení kompresoru a obmedzení šírky pásma od 180 Hz na ekvalizéri (približne o 1dB) sa ozval ešte detailnejší zvuk, hlavne pri hre prstami. Experimentoval som aj s nahrávaním z väčšej vzdialenosti. Príjemne prekvapil úzky uhol snímania mikrofónu, čo sa prejavilo čistým zvukom nástroja a iba veľmi jemnými odrazmi, oneskoreniami a ďalšími prirodzenými ruchmi v pozadí.
Zážitok z testovania hodnotím ôsmimi z desiatich možných bodov. Tie dva body by som strhol za basové kombo a za príliš jasný zvuk klavíra vo vyšších tónoch. Predsa, zdvih na 18kHz nie je vždy to, čo potrebujeme. Mikrofón má rovný frekvenčný priebeh na celom spektre, preto niektoré nástroje, ako napríklad bicie alebo klavír, je potrebné „doladiť“ na ekvalizéri. Odporúčam použiť kvalitné uchytenie a odpružené držiaky na ceruzkové mikrofóny, pretože Pulsar II je citlivý na ruchy a prenosy cez stojan.
Mikrofón si celkom dobre poradí aj s fázovým rozložením. Keď zvuk nástroja doznieva v priestore, pekne ho dokáže zosnímať. Preto nie je potrebné robiť korekciu fázy v každom dozvuku. V prípade, že by ste chceli nahrávať stereo, je vhodné kúpiť rovno pár týchto mikrofónov – predávajú sa spolu a sú spárované s odchýlkou +/- 1dB. V tomto prípade je ale potrebné upravovať fázu a správne nastavovať mikrofóny do stereo konfigurácií. Najčastejšie je používaná konfigurácia X-Y. Pre toto využitiu je v párovanom sete aj stojan na uchytenie oboch mikrofónov.

Celkové hodnotenie
Mikrofón Pulsar II je vhodný na použitie v rámci domácich štúdií. Z hľadiska zvukových vlastností je zameraný skôr na stredne a vyššie položené nástroje. Ak chcete používať tento mikrofón aj na basové nástroje, je treba sa pohrať s korekciami a s nastavením zvuku. Pri nižšom nastavení citlivosti ho možno použiť aj na pódiu pre blízke snímanie gitarových aparátov. V kvalite vyhotovenia Pulsaru sú rezervy a netýka sa to len vzhľadu a mechanických vlastností. Prejavy oxidácie môžu ovplyvniť zvukové vlastnosti mikrofónu. Zodpovedná voľba v prípade profesionálnych štúdií by mala viesť do vyšších cenových kategórií. Napriek tomu test preukázal, že mikrofón Pulsar II môže z praktického hľadiska poslúžiť tam, kde je limitovaný rozpočet, nie však chuť a ochota experimentovať. Rešpektovanie možností vybavenia a elementárne zvukárske know-how však zostáva základným predpokladom na ceste k dobrej nahrávke.

František Zuštin



Klady
mäkký zvuk v stredoch
rovný frekvenčný priebeh
možnosť párovania
dobre zvládnutá fáza v dozvukoch

Zápory
nekvalitné prevedenie
príliš jasné výšky
vysoká cena

ŠPECIFIKÁCIA:
Membrána: ¾“, 6-micron Mylar
Smer. charakteristika: kardioid
Elektronika: Class-A FET (bez transformátora)
Frekvenčný rozsah: 20 Hz - 20kHz
Ekvivalentný šum: 16 dBA
Maximálny SPL: 134 dB (144 dB s 10dB pad)
Citlivosť: -37dB @ 1kHz, 0dB=1V/Pa (13.8 mV/Pa)

Distribúcia: Sunteq • www.studio.sk • Cena 149 €