Ako na hybridné bicie

Bicie nástroje prešli za niekoľko desaťročí od vytvorenia prvých jazzových a rockových Kitov veľkým vývojom a podobne, ako pri ostatných hudobných nástrojoch, nevyhli sa trendu elektronizácie a digitalizácie. Elektronické bicie už od doby vesmírnych tvarov a zvukov urobili veľký pokrok v zvuku, feelingu hrania aj autenticite prejavu a našli si svojich priaznivcov. Môžeme ich vidieť ako pracovné nástroje v štúdiách aj na pódiách, ale aj v domácnosti. To však neznamená koniec akustických bicích, ktorým nemožno uprieť ich hodnoty a čaro. Viesť polemiku o tom, či je lepšie jedno alebo druhé, je strata času. Témou článku nie je súboj akustického proti elektronickému, ale úvaha o tom, ako možno spojením oboch svetov využiť možnosti, ktoré ponúka drevený bubon aj digitálny bit.

2_SPD-30

Pre koho sú dobré hybridné bicie?

Kandidátom číslo 1 je bubeník, ktorý nedá dopustiť na svoje akustické bicie, ale občas by potreboval zahrať aj iné zvuky, ako poskytuje jeho Kit. Môžu to byť rôzne akustické perkusie, ale aj čisto elektronické zvuky, slučky, sample, atď.
Kandidátom číslo 2 je bubeník, ktorý nie je celkom spokojný so svojim zvukom na pódiu a rád by svojmu kopáku alebo rytmičáku dodal trochu viac šťavy. Slovom, kde to hrnce nedovaria a žiada sa trochu digitálneho korenia, prichádza na scénu hybrid. Ak ste sa tu našli, čítajte ďalej. Ak nie, pokojne čítajte tiež.

Ako na to?
Koncept hybridných bicích spočíva v spojení akustických a elektronických komponentov do jedného celku. Existuje niekoľko spôsobov, ako do akustického Kitu zaradiť elektronické prvky. Jednotlivé spôsoby sa líšia technickou zložitosťou a mierou integrácie. Toto nie je univerzálny návod, ale sú to skôr odporúčania, ktoré sa vyvinuli z praktickej skúsenosti. Samozrejme je možné tieto spôsoby aj kombinovať, to už záleží na predstavách a potrebách jednotlivcov.

Prvým spôsobom je použitie kompaktného e­‑percussion Padu (Roland SPD-30, SPD­‑SX). Výhodou je technická jednoduchosť a ľahká montáž, pretože Pady aj zvukový modul sú v jednom kompaktnom zariadení. SPD-30 obsahuje stovky hotových zvukov, ktoré môžete priradiť k ôsmim štvorcovým Padom a obohatiť tak zvuk akustických bicích o netradičné perkusie, bubny, alebo elektronické zvuky. SPD­‑SX naviac umožňuje využívať vlastné zvukové vzorky a slučky, ktoré môžete priradiť k šiestim štvorcovým a trom pozdĺžnym Padom.

Druhým spôsobom je použitie samostatných Padov a zvukového modulu. Podobne ako v prvom prípade, aj tu je možné obohatiť akustický Kit o nové zvuky. Ako zdroj zvuku sa použije zvukový modul (Roland TM-2, TD-30, TD-15, TD-11), alebo niektorý z kompaktných Padov SPD. Ako zdroj signálu sa použijú Pady, ktoré môžu mať formu bubnov (Roland PD), činelov (Roland CY) aj pedálov (Roland KD). Výhodou je lepší komfort pri hraní, pretože techniky hrania a tvary Padov zodpovedajú akustickým bubnom a činelom. Tento spôsob umožňuje užšie prepojenie akustických a elektronických prvkov, stále sa však hrá oddelene na akustické a elektronické komponenty. Skutočné hybridné čaro prichádza v riešení č. 3.

Riešenie č. 3 - Triggery a zvukový modul. Na rozdiel od prvých dvoch spôsobov, toto je skutočné spojenie oboch prvkov do jedného hybridného Kitu, v ktorom sú elektronické komponenty umiestnené priamo na akustických bubnoch a ovládajú sa úderom na bubny. Pri údere na bubon teda zaznie okrem akustického zvuku bubna aj elektronický zvuk. Čo tým môžeme dosiahnuť? Tučný a naleštený štúdiový zvuk priamo na pódiu. Valcujúci kopák á la Lars Ulrich. Hypnotizujúci elektrický bassdrum. „Neviditeľné“ perkusie, sample a slučky o ktorých pôvode nikto netuší. A v neposlednom rade určitý stupeň nezávislosti od zvukára a väčšiu kontrolu nad svojim zvukom.

Čo je Trigger?
Ako všetci vieme, zvuk akustických bubnov je vytváraný úderom na blanu alebo ráfik bubna. Tento úder vytvára vibráciu, ktorá rezonuje celým telesom bubna. Toľko o fyzike. Trigger je jednoduchý snímač podobný mikrofónu, umiestnený na okraji ráfika bubna v blízkosti blany. Snímaním vibrácií zaznamenáva údery na bubon a vytvára z nich elektronické signály s informáciou o sile úderu. Tieto informácie posiela do zvukového modulu, ktorý pri každom údere zahrá zvuk priradený k príslušnému Triggeru. Môže to byť zvuk bubna, perkusie, ale aj čohokoľvek iného, čo nám zvukový modul dokáže zahrať (napr. sample, slučky, a iné).

Aký Trigger si vybrať?
Pre každý typ bubna (kopák, rytmičák, tomy) existuje špeciálny typ Triggera, ktorý je naladený na príslušný typ bubna. Bubnové Triggery Roland RT môžu byť umiestnené na kopáku (RT-10 K), malom bubne (RT-10S) a tomoch (RT-10 T). Novým typom je BT-1 Bar Trigger, ktorý sa neumiestňuje na bubon, ale udiera sa paličkou priamo naň. Jeho zakrivený tvar je uspôsobený pre montáž priamo na korpus bubna, takže si môžete jeden aj niekoľko Triggerov obložiť okolo bubna a využívať ich na hranie rôznych doplnkových zvukov. Významnou novinkou je aj kopákový Trigger Roland KT-10, ktorý je pevne integrovaný v kovovom pedáli a nepotrebuje žiadny bubon. Môže skvele poslúžiť ako druhý kopák alebo ako ovládač pre iné zvuky.

5-TM-2-modul
Aký zvukový modul si vybrať?
Zvukové moduly série TD obsahujú bohatý výber zvukov akustických aj elektrických bicích, známych aj menej známych perkusií, ktoré si môžete podľa potreby upraviť. Séria TD je navrhnutá predovšetkým na používanie v elektronických Kitoch a preto sa ňou podrobnejšie zaoberať nebudeme. Skutočnou čerešničkou na torte je nový malý modul TM-2, ktorý je vymyslený práve pre potreby hybridných bubeníkov. Modul obsahuje podobnú zvukovú výbavu ako moduly TD, ale v menšom rozsahu. Čo však ponúka naviac pre hybridné bicie, sú zvukové komponenty pre vylepšenie akustických zvukov. Príklad: ak potrebujem dodať svojmu kopáku lepší atak, použijem kopákový trigger a na module si navolím ostrý atak, ktorý si domiešam k zvuku akustického kopáka. A hľa, výborne, kopák má konečne ráz, ktorý od neho očakávam, dokonca ho počuje (alebo aspoň cíti) aj basgitarista. Zvuková výbava TM-2 nie je obmedzená len na továrenské zvuky – modul umožňuje import vlastných zvukov (formát WAV) cez SD kartu. Aby bicie nevyzerali ako trafostanica, TM-2 môžete napájať batériami a jediný kábel natiahnutý od bicích bude signál do mixu.

Na záver
Okrem toho, že hybrid je nová móda, vie byť aj skutočne užitočný a otvára nové kreatívne možnosti. Pre bubeníkov a perkusionistov, ktorým z rôznych dôvodov nevyhovujú elektronické bicie, alebo potrebujú len čiastočne doplniť svoje zvukové a výrazové možnosti, otvára voľnú cestu k naplneniu svojich predstáv. A o to v skutočnosti ide.

Matej Šrámek, DAN distribution