Akai MPX-8

Japonskú firmu Akai nie je treba dlho predstavovať. Za ten čas, čo je na trhu, sa jej výrobky stali nielen vyhľadávanými a obľúbenými, ale dá sa povedať, že definovali celú jednu etapu vývoja hudby. Vyrábala rôzne druhy hudobnej a zvukovej techniky, od prehrávačov kaziet po efekty, samplery a syntetizátory, no práve jeden produkt ju zaradil medzi absolútnu špičku. Ak niekto spomenie pred hiphoperom sampler Akai MPC, vníma to rovnako, ako keď pred rockerom niekto spomenie značku Marshall. Je to už proste legenda, ktorá stála pri zrode charakteristického zvuku žánru.

akai-mpx_8_top_large

V 90 rokoch minulého storočia sa s rozvojom digitálnych technológií začal čoraz viac používať sampling. Prvé samplery boli prevažne stolné či rackové moduly, ktoré sa ovládali cez MIDI z nejakej externej klaviatúry či zo sekvencera. Preto sa obvykle ich užívateľ musel stať súčasne zručným klávesistom aj odborníkom na MIDI programovanie. To zasa ale príliš nešlo dokopy so schopnosťami hiphopových producentov – „chlapcov z ulice“, ktorí potrebovali intuitívny nástroj na tvorbu beatov a nie nejaké veľké technické orgie či, nedajbože, dokonca aj znalosť základov hudobnej teórie.
Akai vtedy pochopil požiadavku trhu a prišiel s nadčasovou koncepciou ovládania, ktorá ho posunula dopredu pred ostatných. Popri ovládaní z klávesového nástroja cez MIDI sa na ich produktoch objavili v radoch pod sebou usporiadané úderové plôšky, citlivé na dynamiku úderu. To umožnilo prehľadné a ľahko osvojiteľné ovládanie aj človeku, ktorý neovládal techniku hry na keyboard. Nový rad výrobkov, ktorý spojil toto jednoduché ovládanie so sample playerom, dostal názov MPC – Music Production Center. V hiphopovej hudbe urobil doslova revolúciu. Na jedinom zariadení sa zrazu dal vyrobiť intuitívne a bez veľkého čarovania s MIDI excelentne znejúci podmaz pre raperov. Tým skôr, že firma dodávala aj špeciálne CD disky s kolekciami samplov vo vlastnom formáte (mimochodom veľmi dobre urobenými). K tomu sa neskôr pridružili aj iní externí dodávatelia. Výrobky Akai sa zrazu stali „must have“ záležitosťou pre každého známejšieho hiphopového tvorcu. Zrodila sa legenda, ktorá sa dočkala nielen viacerých inovácií, ale bola aj je vo väčšej či menšej miere napodobňovaná aj inými firmami. Dodnes sa používa pojem „Akai - style pads“. Nájdeme ich napríklad na klávesových workstations Roland Fantom či Kurzweil PC3LE, na ovládači Native Instruments Maschine aj na iných nástrojoch.

Vzhľad a konektivita
Výrobok, ktorý som testoval, vychádza do istej miery zo slávnych predchodcov. Nečakajme tu ale plne vybavenú produkčnú stanicu na tvorbu, je to „iba“ jednoduchý 8-hlasý prehrávač samplov. Nenájdeme tu nijaký „onboard sequencer“ ani nič podobné. Na prednom paneli tohto neveľkého zariadenia nájdeme iba minimum ovládacích prvkov – malý modro podsvietený displej, dátové koliesko, štyri funkčné tlačidlá a samozrejme neodmysliteľné Akai pady – tu je ich ale iba osem, dva rady po štyri kusy pod sebou. Pady sú farebne podsvietené a reagujú na dynamiku úderu a na tlak. Nenájdeme tu samozrejme ani CD mechaniku. Jej úlohu zastáva slot na SD kartu. Na bočných stranách sú dva výstupy (Left a Right) a mini jack zdierka na slúchadlá. Spojenie s vonkajším svetom zabezpečuje dvojica MIDI portov In a Out v trochu neštandardnom prevedení mini jack (v balení sú ale aj redukcie na normálne MIDI káble) a samozrejme USB port, slúžiaci nielen ako obojsmerný komunikačný kanál medzi prístrojom a počítačom, ale aj ako jediný zdroj napájania. Tým zoznam toho, čo je na prístroji vidieť, končí.

Ako to hrá a čo sa s tým dá robiť
Po zapnutí pristroj nabehne a okamžite po asi sekundovom načítaní sady je hneď možné hrať. Pady sú dosť pohodlne hrateľné a reagujú citlivo, čisto a presne. V základe je tam 21 interných samplov (elektronické bicie zvuky, analógové syntetické basy a zopár ruchov), usporiadané do kombinácií zvaných „Kit“, ktoré síce znejú hutne a presvedčivo, ale na nejakú veľkú kreatívnu hru to rozhodne nie je, skôr sa to dá použiť ako nejaký vhodný doplnok či efekt. Na demonštráciu kvality zvuku to ale bohato stačí - počuť tu pre Akai typický sýty masívny zvuk, ktorému nechýba žiadne pásmo, od dunivých basov po kryštalické výšky. Zvuk je inak kvalitný, čistý, bez brumov a šumov, znie dynamicky a transparentne. Predpokladám, že toto je zrejme aj výhradným účelom interných zvukov – ukázať, čo tento player dokáže.
Celá hra sa ale mení po doplnení o SD kartu a pripojení do počítača. Zo zábavnej hračky sa zrazu stane plnohodnotná mašina, schopná obstáť aj na pódiu počas serióznej produkcie. Výrobca dáva k dispozícii editor pre Windows aj Mac, ktorý umožňuje import vlastných zvukov a ich zoradenie do Kitu. Každý kit pozostáva z ôsmich samplov priradených jednotlivým padom. Pre každý pad v rámci Kitu sa dá definovať meno samplu, ladenie, úroveň reverb efektu, hlasitosť, panoráma, MIDI nota priradená samplu a tzv. Trigger type – to je parameter určujúci spôsob prehrávania samplu (jednorazové prehratie či slučka). Zároveň sa pripojením do počítača stáva z tohto malého prístroja aj jednoduchý MIDI ovládač . Úderom do padu sa pošle MIDI nota vrátane informácie o dynamike. To umožní okrem intuitívnej tvorby beatov aj iné veci, napríklad veľmi šikovné a prirodzené programovanie bicích partov pri aranžovaní. Otvára sa tým aj množstvo zaujímavých možností pre prácu v štúdiu, rovnako ako pri dnes stále viac populárnom live hraní s pomocou laptopu.
Prístroj sa ale dá s úspechom použiť aj samostatne bez počítača. Pre mladého rapera je to ideálna mašinka – vytiahne ju z tašky, pripojí si ju do klubového PA, spustí si doma pripravenú „hustú“ podmazovú slučku, a môže hneď začať rapovať. Bez zbytočností, pekne jednoducho a prehľadne, ľahšie to už snáď urobiť nejde. Napájanie v tomto prípade zabezpečí v balení dodávaný adaptér z 230 V na USB (nie je problém použiť ľubovoľný napájací USB adaptér, čo dokáže poskytnúť výrobcom stanovený prúd 1000 mA).
Vďaka takmer neobmedzeným možnostiam v počte kitov na SD karte a možnosti riadiť prehrávanie cez MIDI sa dá tento sample player využiť aj ako skvelý doplnok pre majiteľov syntezátorov, ktoré nemajú možnosť samplingu. Je tu možné nahrať si do kitu celé pasáže „živých“ zvukov a kombinovať ich so živým hraním zo syntezátora, či dokonca ovládať ich cez jeho sekvencer. Ponúkajú sa tu zaujímavé aplikácie pre obohatenie živých produkcií, ako trebárs prehranie fráz gitarových beglajtov, podporných vokálov, perkusií, efektových ruchov, či dokonca aj celého podkladu skladby nahraného v štúdiu, a ich ľahké a prehľadné použitie na pódiu, či už spustením úderom do padu, alebo cez MIDI. Fantázii sa tu medze nekladú a možnosti sú lákavé.

Záver
Myslím si, že tento výrobok si určite zaslúži adekvátnu pozornosť u veľkej skupiny hudobníkov, či už sa jedná o raperov, priaznivcov elektronickej hudby, ale aj kreatívnejších rockových či popových klávesákov, ktorí chcú na pódium preniesť v plnom rozsahu to, čo za normálnych okolností dokážu len v štúdiu. Obstojí rovnako v pozícii jediného nástroja hiphopovej live show, ako jednoduchý MIDI ovládač, či ako zaujímavý doplnok klávesov. Prekážkou nebudú ani rozmery a rovnako priaznivá je aj cena, takže tento malý Akai si svojich nadšených užívateľov isto dokáže nájsť.

Michal Kyseľ


Distribúcia: Disk Multimedia • www.disk.cz • Cena: 2 690 Kč / 97 €