Riffy a úvody

Pozerať sa na nonartificiálnu hudbu z pohľadu jedného nástroja je zaujímavé. Už po tretí raz rozprávame o gitarových riffoch a úvodoch zo sedemdesiatych rokov. Tentokrát príde na rad stredný prúd.

IV. 70 roky • Sedemdesiate a ich stredný prúd

Stredný prúd v 70tych rokoch (ak môžeme tak pomenovať špičku vtedajšej popmusic) tvorili mená ako Kostolányiová, Laiferová, Duchoň, Grúň a ďalší. Ich repertoár tvorili pretextované piesne zahraničných hitov (pretexty). Až koncom 70tych rokov sa objavujú hudobné autorské piesne. Títo sóloví interpreti pretextov vystupovali hlavne s orchestrami, v ktorých dominovala dychová sekcia. Zvukovo a interpretačne sa začiatok týchto rokov v slovenskej hudbe dá porovnať k situácii na prelome 50tych a 60tych rokov. Poslovenčené hity dostávali swingový a orchestrálny šat. Gitara v orchestroch plnila najmä sprievodnú funkciu, vo výnimočných prípadoch otvárala pieseň krátkym úvodom. Koniec-koncov, v pôvodných piesňach zahraničných hitov gitara zvukovo dominovala. Zmeniť teda gitarový part na dychový, sláčikový alebo klavírny, by výrazne zmenilo charakter originálu. Pretextovaný repertoár tvorili hity z rôznych krajín, či už víťazné piesne z Eurovízie, alebo šlágre zo vtedajších spriatelených krajín východného bloku. Ak teda započujeme zaujímavý gitarový motív, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o zahraničnú pieseň so slovenským textom (napr. Danyel Gérard: Butterfly, Demis Russos: Goodbye, My Love, Goodbye, a iné). Azda v „normálnych“ 70tych rokoch možno hľadať počiatky v dodnes pretrvávajúcej obľube balkánskych, chorvátskych, či jadranských piesní.
Okrem orchestrov, ktoré mali zväčša československé obsadenie, je potrebné spomenúť teleso, ktoré bolo skôr bítovým zoskupením ako orchestrom. Orchester Braňa Hronca je zaujímavé hudobné počúvanie svojskej slovenskej interpretácie swingu, džezu s prvkami paródie a komickosti. Žiaľ (alebo našťastie?), repertoár OBH tvorili práve pretexty.
Jednou z najdôležitejších popkapitol 70tych rokov bol vznik a prvý rozpad kapely Modus. I keď v Moduse prevažoval viac klavírny part Janka Lehotského, riff piesne Dievčatá sa zakorenil hlboko do uší niekoľkých generácií. Kapelou Modus sa symbolicky končia 70te roky. Pretextovávanie ale i preinterpretovanie zahraničných piesní sa stáva pomaly minulosťou.

Dilema • 1972
(A Brezovský / Ľ. Zeman)
spieva: Eva Kostolányiová
hrá: TOČR v Bratislave
gitara: Stanislav Herko
Repertoár Evy Kostolányiovej tvoria hlavne pretexty zahraničných hitov (napr. Waterloo od skupiny ABBA). Pieseň Dilema je v jej repertoári jednou z mála autorských slovenských piesní. Otvára ju riff v pravom zmysle slova, ktorý sa opakuje štyri razy. Spolu s gitarou hrá unisono aj dychová sekcia, no gitara tu hrá, dobovo povedané, prím. Vo svižnom až rockovom tempe riff postupuje pekne po poltónoch, aby ho nakoniec v závere uzavrel o oktávu vyšší tón F.

dilema-noty

Ruka s kvetom • 1973
(I.Bázlik / P.Brhlovič)
spieva: Eva Kostolányiová
hrá: Orchester Gustáva Broma
gitara: Igor Vavrda
Eva Kostolányiová nahrala počas svojho krátkeho života iba jednu platňu. Sedemdesiatym rokom kraľujú ako nosiče vinylové single. Pieseň Ruka s kvetom sa nachádza na A strane singlu Ľúbim ťa. Klip piesne vznikol pri príležitosti výstavy Bižutéria ´74. Toľko k dobovým faktom. Pomalú pieseň interpretuje Orchester Gustáva Broma, ktorý, mimochodom, hrá a pôsobí dodnes. Pieseň nenápadne a tichučko otvára gitara predohrou vystavanou z akordov piesne. Zaujímavé je zakomponovanie poltónov na prechod medzi akordmi.

ruka-s-kvetom-noty

Batoh s páperím • 1979
(Pavol Hammel / Boris Filan)
interpret: Karol Duchoň
hrá: skupina Ľuba Beláka
gitara: František Griglák
V lete 1979 sa v štúdiách v Pezinku pripravoval tretí album Karola Duchoňa. Piesne boli šité na Duchoňovu mieru a autorsky sa na ňom podieľali mená ako Hammel, Ursiny, Lehotský, Filan, Peteraj a ďalší. V takej zostave nesmel chýbať Fero Griglák, čo je jednoznačne počuť na zvuku a interpretácii riffu skladby Batoh s páperím.

batoh-s-paperim-noty

Dievčatá • 1978
(Ján Lehotský / Kamil Peteraj)
spieva: Miroslav Žbirka
hrá: Modus
gitara: Viliam Pobjecký
Bratislavská lýra bola každoročná slovenská hudobná udalosť. Súťažná prehliadka fungovala nepretržite takmer štyri desaťročia. Kapela Modus v roku 1977 vyhrala Lýru skladbou Úsmev. O rok na to sa zúčastnili s piesňou Dievčatá, ale nevyhrali. Tak úvodný motív, ako aj pieseň, pretrvali. K Modusovským gitaristom dodáme, že okrem Laca Lučeniča, ktorý sa stal hráčom projektov Gombitovej a Žbirku, na sólo gitare hrával Viliam Pobjecký.

dievcata-noty

Mágovo číslo • 1980
(J. Lehotský / K. Peteraj)
spieva: Janko Lehotský
hrá: Modus
gitara: Laco Lučenič
Hit a zároveň otváracia pieseň. Balíček snov bol druhý a zároveň „rozlúčkový“ album skupiny Modus s kompletným hviezdnym obsadením. Po intre s „kilovými“ akordami gitary a klavíra nasleduje hardrockový riff, ktorý vychádza z melódie refrénu, sprevádzaný klavírnym rock´n´rollovým štandardom.

magovo-cislo-noty

Jurai Gonšor


Zdroj: www.opus100.sk
www.cxc.sk/evako/index.htm


Riffy desaťročia • Úvod
Riffy desaťročia • I. - 60-te
Riffy desaťročia • II - 60 - 70 roky • Gitary z Prúdov
Riffy desaťročia • III. - 70 roky • Normálne odkazy bigbítu...