Elektroakustické gitary Yamaha

zvukUkazka-icon-big
Synonymum „workhorse“, čo okrem doslovného prekladu „ťažný kôň“, znamená tiež „osobu alebo stroj, ktorý pracuje tvrdo a spoľahlivo po dlhú dobu“, spája výrobca s novou sériou akustických gitár Yamaha A. A Yamaha touto sériou ponúka hudobníkom nové pracovné nástroje, ktoré nielen spoľahlivo slúžia, ale aj dobre vyzerajú.

YAMAHA AC1R

Testovaná gitara AC1R je zaradená do strednej cenovej a vyššej výkonnostnej skupiny, v rámci ktorej Yamaha pravdepodobne uspokojí najviac svojich zákazníkov. Stretá sa v nej dobrá koncepcia a vysoká funkčnosť výrobku s ekonómiou výroby a materiálovej skladby. Cena je nastavená tak, aby bola spokojnosť na oboch stranách. Výrobné náklady by pravdepodobne umožnili aj vyššiu spokojnosť na strane kupujúceho. Veď na súčasnom trhu s hudobnými nástrojmi sa dá, pri troche šťastia, čisto akustická gitara porovnateľných zvukových kvalít kúpiť aj za polovicu ceny AC1R. Nájsť ale gitaru s podobne vyváženou akustickou aj elektrickou zložkou, ktorá naviac dobre vyzerá, nie je už také jednoduché. Komu sa AC1R zapáči, bude musieť rešpektovať, že časť nákladov prenesených do jej ceny, je aj za vývoj a výskum, procesy predchádzajúce úspešnej sériovej produkcii.

YamahaAC1R

Dizajn, vypracovanie a hrateľnosť
Už na prvý pohľad sa AC1R javí ako plnohodnotná akustická gitara, na rozdiel od staršej „thinline“ série APX, tvarovanej v prvom rade pre pohodlnú hru a použitie na pódiu. Korpus AC1R, štandardne označovaný ako „concert“, je väčší a objemnejší ako APX, zároveň je však menší než typický dreadnought. Nástroj sa dobre drží a hrá sa na ňom pohodlne aj postojačky. Povrchovú úpravu korpusu testovaného nástroja tvorí lesklý lak v trojfarebnej verzii Vintage Sunburst (na ilustračnom obrázku je transparentný Natural). Celkové vypracovanie je pomerne slušné, bola doladená len výška kosti v kobylke a hĺbka zárezov do plastového nultého pražca (43mm). O pohodlnú hrateľnosť testovaného nástroja sa teda bolo treba pričiniť systémom DIY, čo by sa už v tejto kategórii nemuselo brať ako dobrovoľná daň za nízku cenu.

Materiálová skladba a akustický zvuk
Je to polomasívna gitara s vrchnou doskou zo smreku sitka, lubmi a zadnou doskou z vrstveného palisandra. Mahagónový krk s palisandrovým hmatníkom a poréznou povrchovou úpravou pôsobí v ruke skôr subtílne, ale poskytuje dostatočný komfort. Akustický zvuk je zvonivý, aj keď o čosi menej otvorený na výškach. Ani basov nie je nazvyš (tak akurát), dominujú skôr vyššie stredy. Gitara však znie konkrétne, má pekný nábeh tónu, dobre artikulovaný a aj napriek uvedenému je to nástroj frekvenčne vyvážený, so zvukom zodpovedajúcim litráži korpusu. Pri skúške v obchode nedajte na prvý dojem, ten ani pri teste nebol oslňujúci. Nástroj treba nastaviť, rozohrať a už po pár hodinách sa z neho začnú ozývať zaujímavejšie tóny než na začiatku. Akustický zvuk aj pri svojich kvalitách nesie isté známky uniformity, ponúka však štandard, ktorý nie je extra osobitý, ale ani neklesne pod svoju úroveň.

Elektronika a zosilnený zvuk
Ozvučenie zabepečuje S.R.T. System 66 pozostávajúci z podkobylkového piezo snímača so samostatnými elementmi pre každú strunu, predzosilňovača s ladičkou a samostatného slotu na puzdro s dvomi tužkovými baterkami. Jediný zdroj signálu je tu piezo snímač. Trojpásmový EQ s ovládačmi na paneli preampu má pásmo stredov nastaviteľné v rozsahu od 80Hz do 10kHz. Ladička tu nie je len ako kozmetický doplnok, ale vcelku presná a dobre reagujúca pomôcka, ktorá hráča na pódiu neokráda o čas ani nervy. Skratka S.R.T. (Studio Response Technology) znamená úpravu signálu pridaním simulácie ďalších zdrojov, ktoré majú vplyv na zvuk (vintage mikrofón, jeho vzdialenosť od gitary...). Jednotkový rad gitár série A je vybavený jednoduchou verziou preampu. Naplno môžu posúdiť prednosti systému na preampe s prepínaním jednotlivých typov mikrofónov až majitelia gitár z celomasívneho trojkového radu. Porovnateľný model AC3M je drahší o 200€. Nevedno, do akej miery má technológia S.R.T. podiel na charaktere linkového zvuku testovanej gitary AC1R, je však jasné, že elektrický zvuk patrí k jej najväčším devízam. Sólo zvuk takto snímanej gitary je pomerne drsný a nezaprie svoj piezo zdroj, no od plechového či plastového charakteru ho predsa chráni určitá aura kultivovanosti. Farby mikrofónov sa nedajú prepínať, ale základný tón možno podľa potreby upraviť pomocou EQ. Hlavné prednosti však nespočívajú vo farebných odtieňoch a nuansách tónu, ale v tom, ako sa gitara dokázala presadiť v kapele a aký feeling poskytla hráčovi. Všetky struny boli hlasitosťou aj dynamicky vyrovnané, gitara reagovala citlivo na podnety, rovnako dobre na ovinutých aj neovinutých strunách. Jemne komprimovaný počiatočný atak, možno aj mierne predĺžená počiatočná amplitúda zabezpečili, že zvuk nebol „uprskaný“, zachoval si dynamickú prirodzenosť. Amplifikovaná gitara AC1R reaguje citlivo - hráčovi poskytuje pocit, že s nástrojom nemusí zápasiť a odozva z komba alebo PA jeho energiu ešte násobí. Farbou zvuku sa AC1R hodí skôr do kapely, než pre sólové hranie. Vo zvukovom kontexte basgitary a bicích presne pokryje svoje spektrum a presadí sa aj bez toho, aby musela hrať extra nahlas. Pri sólovom hraní je vhodné signál z linky prizvučiť aj mikrofónom a využiť na rozšírenie spektra akustický potenciál nástroja.

YAMAHA LSX26C

YamahaLSX26C
Počas testu sme mali príležitosť porovnať modely AC1R a LSX26C, ktoré predstavujú v ponuke elektroakustických gitár Yamaha dve rôzne úrovne. Oba majú približne rovnakú funkcionalitu v rôznej kvalite spracovania, použitých materiálov, ale aj v cene zdôrazňujúcej ich vzájomný, až kastový odstup.
V Japonsku ručne vyrobená celomasívna gitara Yamaha LSX26C je jednou z vlajkových lodí v ponuke elektroakustických gitár tejto značky a predstavuje reprezentatívny príklad toho, že Yamaha má produkty aj pre hráčov, ktorých nároky sa pohybujú nad možnosťami bežného spotrebiteľského trhu.
Tvarom tela vychádza Yamaha LSX26C viac z klasického dreadnoughtu, jej korpus je ale užší a štíhlejší v drieku, umožňujúci pohodlnejšiu hru. Charakteristickým prvkom gitary sú odkryté mosadzné mechaniky v štýle vintage a výrez moderného tvaru. Nástroj je disponovaný pre prstový štýl hry a sólové, alebo komorné vystúpenia, kde sa uplatnia jemné akustické nuansy špičkového dreva.
V nerovnom súboji s takmer päťnásobne lacnejšou AC1R sa javil akustický zvuk LSX26C ako vzdušný, otvorený a živší. Obsiahol širšie frekvenčné spektrum, mal a odprezentoval viac harmonických detailov, aj jeho amplifikovaná verzia mala jemnejší charakter. Aktuálne modely sú vybavené systémom A.R.T. s tromi „mikrofónmi“ rozmiestnenými na rezonančnej doske, ale testovaný model kombinoval signál z piezo snímača a interného mikrofónu umiestneného v priestore korpusu.
Musím priznať, že cena tohto nástroja, ktorú som sa dozvedel až po ukončení testu, ma trochu prekvapila, pretože Yamahu znevýhodňuje v silnej konkurencii iných, výhradne gitarových značiek. Na druhej strane firma Yamaha tým dáva najavo, že si je vedomá kvalít, ktorými nástroj disponuje a že si za tým stojí.

Na záver porovnanie hrušky s jablkom
Yamaha LSX26C je výborný akustický nástroj s ktorým sa dá ľahko zžiť. Napriek tomu, keby som osobne stál pred rozhodnutím, ktorú z týchto dvoch gitár si vybrať (a zaplatiť), voľba by padla na AC1R. Tohto „ťažného koňa“ medzi gitarami by niekto asi sotva bol ochotný považovať za svoj životný nástroj. Rozhodnutie je vždy vecou individuálneho vkusu a možností, ak sa ale k plusom AC1R - elektrický zvuk, akustický zvuk, vzhľad a hrateľnosť - priráta ešte priaznivejší pomer cena/výkon, pre mnohých hobbystov a poloprofesionálov to v dnešných časoch môže zavážiť v prospech AC1R – gitary, ktorá sa nenechá zahanbiť ani v kategórii seberovných nástrojov iných značiek.

Martin Chrobák


Distribúcia: Yamaha Music Europe GmbH • www.cz.yamaha.com
Cena: 639€ (AC1R) 3 140,54€ (LSX26C)