Misha - Ako nikdy predtým

misha
Nový album je na svete a moja prvá otázka smeruje k tvojej spolupráci s hip-hopovým mágom Opakom. Prečo práve on?
S Opakom som viaceré veci urobila už na predchádzajúcom albume. Nejaký ten rôčik sa už poznáme a keď nadišiel čas venovať sa novým veciam, tak som bez váhania znovu oslovila jeho. Je to pohodový človek a medzi nami funguje vynikajúca pracovná chémia. My si len tak sadneme, je ticho a zrazu máme pesničku. Samozrejme, medzitým prebehnú dva týždne tvrdej práce. Dobre sa nám spolu komunikuje. Stáva sa, že už dopredu vie, čo chcem vôbec povedať. Okrem toho má štúdio, v ktorom vládne príjemná atmosféra. Ja nepotrebujem ku práci obrovské, moderne vybavené priestory. Stačí mi aj suterén s jednou starou kanapou, kde ale vládne pohoda a pracovná disciplína.

Album vznikol v duchu terajšej doby, za asistencie Opaka a jeho talentu vyrobiť hudbu v štúdiu bez prizvaných muzikantov?
Viac-menej máš pravdu, aj keď chalani z kapely mi výrazne pomohli a doplnili Opakove podklady tam, kde bolo treba. Natočiť na Slovensku poctivú dosku so všetkými živými nástrojmi by bolo veľmi drahé, a tak sa uchyľujeme k takémuto riešeniu. Okrem toho muzikanti sú veľmi zaneprázdnení a bol by problém mať ich v štúdiu naraz. Raz by som chcela natočiť akustický materiál ako India Arie so živými dychmi, alebo sláčikovým kvartetom, ale môj rozpočet a technické možnosti mi to nedovoľujú, riešim to takto a myslím si, že výsledok je výborný.

Zvuky v skladbách používate hotové, alebo si ich sami vyrábate?
Tak to musím pochváliť Opaka - lebo všetky, podotýkam naozaj všetky zvuky a loopy vznikajú svojpomocne priamo v štúdiu. Nič nie je použité z bežných knižníc samplov a zvukov, ktoré sa dajú kúpiť. Niekedy sa dokonca stane, že bežím von a nahrávam zvuk dažďa, alebo niečo podobné. Jednoducho mu sedím za chrbtom, sledujem jeho prácu a zúčastňujem sa jej. Všetko treba doladiť tak, aby každý jeden tón znel na tom pravom mieste.

Ako je to s autorstvom jednotlivých skladieb?
Väčšina skladieb vznikla s Opakom. Čo sa týka hudby, tam mám vždy spoluautorstvo. Občas na skúške aj chlapci z kapely pustia nejaký nápad a potom ho spolu dotvoríme. Takto spolupracujem hlavne s gitaristom Miškom Bugalom. On zahrá nejaký sled akordov, alebo ja prídem s vokálnou linkou a je to. Jedna skladba vznikla s Robom Pappom úplne náhodou, len na základe rytmu a zvuku perkusií, do ktorej som na mieste vymyslela melodickú linku, Opak to už len doplnil drobnými samplami a vznikol fantastický song s tromi autormi. Do všetkého sa snažím zapájať, aby to malo môj charakteristický rukopis a okrem toho ma to veľmi baví.

Ako budete riešiť aranžmány skladieb na koncertoch?

Na koncertoch to bude trochu iné, prispôsobené pre zvuk kapely. Kompjuter naživo nanapodobníš, ale ani to nie je náš zámer, práve naopak - bude to znieť tak „dirty“. Teším sa na to.

Jednu skladbu si venovala svojmu otcovi...
Je to hneď prvá skladba 21 dní. S mojím otcom som síce nemala najideálnejší vzťah, ale chýba mi a chcela som do pesničky dostať aj to, čo bolo fajn. Dva roky som rozmýšľala nad tým, ako urobiť skladbu o niekom kto tu bol a už nie je. Až raz ma osvietilo a text bol hotový za pätnásť minút. Pritom som vyškrtla len štyri slová.

A čo ostatné texty? Odzrkadlilo sa v nich tvoje ťažšie obdobie, ktoré si teraz v poslednej dobe prežila?
Áno aj nie. Ani moja vlastná mama nevie, čo je pravda a čo fikcia. Každý text má svoju dušu a svoj príbeh. Riešim všetko, čo sa mi dostane pod ruku a pritom sa nechcem priveľmi odhaľovať, niečo si nechávam len pre seba.

Chodievala si často do New Yorku. Pokiaľ viem, spolupracovala si tam aj s Richardom Bonom...
Tri veci, ktoré som spravila s Richardom, sa objavili na mojom predchádzajúcom albume. Z našich stretnutí mi ostalo ešte množstvo nedokončeného materiálu. Mám asi sedemdesiat minút nápadov a fragmentov, do týchto zásob ale nesiaham, lebo nechcem profitovať z jeho talentu. S Richardom som aj naďalej v kontakte, aj keď nie už tak intenzívne ako predtým.

Ostali ti nejaké hudobné zbytky aj z tvorby tohto albumu?
Keď som sa do albumu púšťala, mala som asi štyristošestnásť úryvkov, ktoré som zbierala asi tri roky. Keď som začala triediť a analyzovať čo k čomu patrí a čo s čím súvisí, zostalo mi asi deväťdesiatosem použiteľných tém. Z tých som zase vyselektovala ďalších dvadsaťosem, a keďže na album sa zmestí tak pätnásť skladieb, takto to pokračovalo ďalej.

Čo chystáš v najbližšej dobe?

Chcela by som koncertovať s mojou úžasnou kapelou v zložení Michal Bugala - gitara, Štefan Bugala - bicie, Juraj Gregorík - basgitara a klávesy - Eugen Vizváry, ktorého občas zastúpi Palo Bartovič.

Martin Hoza