KRK VXT6 vs. Yamaha HS 80 M

To, že zásadnou požiadavkou na hlavné štúdiové monitory je vysoká zvuková neutralita, čitateľnosť, priestorová presnosť, frekvenčná vyrovnanosť a schopnosť neunaviť sluch, to nám je určite všetkým jasné. Pozrime sa ale, či takto navrhnuté monitory dokážu zaujať aj uši náročnejšieho poslucháča hudby.

krk-vxt6
Design reprosústav KRK VXT6 je navrhnutý tak, aby nedochádzalo ku zbytočným difrakciám, takže predné steny sú zaoblené a čiastočne preberajú vzhľadové a konštrukčné prvky z najvyššieho firemného modelu. Skrinka je dvojplášťová, vyrobená zo špeciálneho plastu ABS s vnútornou penovou medzivýplňou. V spodnej časti je penové tlmenie dotyku s podložím a tiež možnosť uchytenia na firemné stenodržiaky. Prevedenie je vskutku robustné, pevné a poctivé, čomu nasvedčuje aj úctyhodná hmotnosť takmer 12 kg. Hodvábny jednopalcový výškový menič a šesťpalcový basový reproduktor z kevlarových vlákien by sa mali postarať o presný a vyvážený posluch s čo najmenšou odchýlkou od pravdy. BiAmp zapojenie, 30W pre sekciu výšok a 60W pre basový fundament postačuje aj pre hlasnejší posluch, než je človek schopný uniesť.
Zadný panel ponúka všetky potrebné korekčné nastavenia pomocou miniprepínačov, chránených dôvtipnou krytkou. K dispozícii sú tri krivky nábehu basov, priebehu vysokých kmitočtov a výsledný zvuk je teda možné ovplyvniť, aj keď podľa mňa tu zasahovať netreba. Dá sa obísť zemnenie, aktivovať signalizácia clipu alebo limitéru a zapojiť automatiku, ktorá nám odsleduje prítomnosť signálu na vstupe a postará sa o vypnutie monitorov. Všetky informačné diódky sú vtipne umiestnené do efektne svietiaceho loga značky a sú farebne odlíšené (clip červená, limitér svieti zelenou). Samozrejmosťou je sieťový konektor a vypínač boxu, ako aj vstupný kombo konektor XLR/ TRS. O vstupnú úroveň signálu v rozpätí -30 až +6 dB sa má postarať mikroovládací prvok, pri ktorom sa človek zapotí v snahe rovnakou mierou nakalibrovať silu vstupného signálu.Uvítal by som rozmernejší ovládač s podrobnou číselnou škálou. Výrobca asi nepredpokladá častejšiu manipuláciu, no aspoň aretácia v nulovej polohe by potešila. Problém odpadá pri vytočení potenciometra do krajných polôh.
K prenosovým charakteristikám patrí udávaný frekvenčný rozsah 52 Hz – 22kHz v pomerne úzkom toleranančnom pásme +/- 1,5 dB a hladina maximálneho akustického tlaku 111 dB v špičke.
Posluchový test prebehol v stredne utlmenej izbe, monitory boli netradične rozmaznávané pobytom na kvalitných reprostojanoch, prepojené najprv bez korekčného predzosilňovača priamo k zvukovému zdroju, ktorým bol CD prehrávač, neskôr ako budič boxov poslúžil rozpojený NAD 304.
Už pri prvých tónoch geniálne zmixovaného albumu Al Di Meolu Kiss My Axe sa mi na tvári objavil úsmev a ten nechcel zmiznúť po celý čas posluchu. Vynikajúca dynamika, perkusie neskutočne prítomné a čitateľné, obrysy nástrojov črtajúce sa priamo predo mnou aj výborná priestorovosť. Tak majú hrať referenčné monitory. Super! Krásne sa viem orientovať v nahrávke, každučký detail ako na striebornej tácke. Pri niektorých pasážach človek podvedome hľadá, odkiaľ sa vzal ten hlboký, subsonický bas. Neuveriteľné.
Prichádza na rad Rob Eberhard Young a jeho Sticks&Stones. Akustické gitary sú prekrásne, zvuk vykreslený do najjemnejších detailov, opäť sa dá analyzovať práca muzikantov v štúdiu a sledovať ktorákoľvek linka. Keď vyskočí na mňa z boxov bezpražec, akoby som videl muzikantove prsty. Opäť brilantná dynamika a zmysel pre detail. Nevýslovná radosť počúvať. Môj obľúbenec Robben Ford a album Supernatural znel brilantne, basové tóny boli razantné, pekne vykreslené, krátke a bez nežiaducich dozvukov. Kapela znela ako celok, kvákané tóny Robbenovej gitary dostali nový rozmer, boli čitateľné a spev jasne vykontúrovaný. Pre mňa prekvapenie, na mojich boxoch o tretinu informácií menej. Nástroje majú veľmi konkrétny zvuk a ich rozostavenie človek pred sebou takmer vidí. Postupne prichádzali na rad rôzne tituly, striedali sa žánre, došlo i na klasiku, operu, jazz, bigbít...V každom prípade sa boxy prezentovali ako veľmi vyrovnané, neutrálne a analytické, s veľkým zmyslom pre detail. Pre prácu v štúdiu nepochybne vynikajúca voľba, sú ďaleko drahšie pasívne monitory, ktoré nejakou zvukovou chybičkou zamrzia. V prípade VXT6-tiek je všetko na správnom mieste, nič netrčí ani nechýba, bas prekvapí presnosťou a rýchlosťou, stredom niet čo vytknúť, sú dynamické, pekne vykreslené, detailné a to isté platí aj o hornom zvukovom spektre. Na stránkach dovozcu nájdeme aj zaujímavý ovládač Ergo, ktorý si vie zmerať akustické vlastnosti posluchovej miestnosti cez merací mikrofón a korigovať tak akustické nedostatky. Výsledok merania aj následnú korekciu si vie Ergo uložiť do pamäte. Fakt by ma zaujímal výsledok. Mikrofón Rode pritom sľubujú zdarma...Zaujímavé!
Čo teda povedať na záver? KRK VXT6 sú primárne určené do zvukovej réžie a svojím prejavom by sa dali charakterizovať ako nenásilný, veľmi neutrálny, ale aj presný spoločník s neuveriteľnou schopnosťou vtiahnuť poslucháča priamo do nahrávky a nútiť ho počúvať celé hodiny bez únavy sluchového orgánu. Z tohto dôvodu by kľudne mohli slúžiť aj ako skutočne audiofilské aktívky a mohli by ozdobiť nejednu obývaciu izbu muzikou posadnutého audiofila, ktorý pri posluchu hudby uprednostní pravdu pred milosrdnou lžou, ktorú mu blahosklonne, pasívne a za omnoho väčšiu sumu poskytne väčšina komerčných značiek. KRK VXT6 je voľba hudobnej pravdy a pravda, ako iste vieme, vždy víťazí! (no a teraz by som si vypočul ich vlajkovú loď, model Exposé) !

Pavol Kružlic

PLUSY

  • zvuková neutralita
  • čistota
  • detailnosť prenosu

MÍNUSY
  • v tejto cene žiadne


DRUHÉ UCHO
KRK VXT6 vs.Yamaha HS 80 M


yamaha_hs80m
Aby sme získali kompletnejší obraz o monitoroch KRK VXT6, absolvovali sme s nimi aj porovnávací výsluch. Zašli sme do predajne Notape, kde sme z ponuky monitorov vystavených na regále na porovnanie vybrali model Yamaha HS 80 M. Ten sa síce od VXT6 odlišoval vo viacerých parametroch (priemer stredobasového meniča, frekvenčný rozsah, výkon, cena i vzhľad), predsa ale poskytol určitý pevný bod vo vesmíre, od ktorého sme mohli odvodiť súradnice aj pre monitory KRK.
Pri porovnaní s mierne „vajcoidným“ tvarom VXT6 pôsobia Yamahy stroho a hranato. Jednoduchosť vzhľadu napovedá, že o pozíciu štúdiového štandardu sa uchádzajú inak než vzhľadom. A predsa je tu aj istý optický akcent - známe biele membrány dotvárali roky imidž mnohých štúdií a odhaľovali hudbu v stave rozpracovanosti vrátane detailov, často aj tých neželaných. Aktuálna séria Yamaha HS sa vyznačuje veľkým dynamickým rozsahom s detailným rozlíšením aj tých najtichších zložiek zvuku v okrajových pásmach. Presvedčivosti zvuku napomáha tiež použitie bi-amp technológie s aktívnou elektronickou výhybkou zaradenou pred zosilňovačmi. Každé pásmo reprosústavy je napájané samostatným zosilňovačom, optimalizovaným na prenos daného pásma. 8-palcový 4 Ohm stredobas dostáva 75 W, tweeter s priemerom 1“ a impedanciou 8 Ohm je napájaný 45 W. Monitor charakterizuje max. výkon 120 W a frekvenčný rozsah 42 HZ - 20 kHz. Cena v predajni Notape je 249,90 €.
Takto porovnanie reprezentantov značiek Yamaha a KRK vyhodnotil štúdiový harcovník a audiofil Andrej Turok:
„V nie práve ideálnom posluchovom priestore predajne moje srdce zaplesalo, keď sa ozvali prvé tóny ostatnej á capelly Bobbyho McFerrina a neskôr jazzík Diany Krall v podaní aktívnych štúdiových monitorov KRK VXT6 určených pre opulentnejší blízkopoľový posluch. Suchý, ale nie nudný bas, pekne vykrojený a precízne zadefinovaný. Stredy spĺňajúce prísne kritériá neutrality a informatívnosti, plnokrvné a predsa neukričané. Veľa veľa detailov. A výšky? Čerešnička na torte. Jednoducho bezproblémové a luxusné. Moderné. Nesyčia, necinkajú a aj tak je tam všetko, čo tam má byť. Priestorové podanie takisto nadštandardné. Predo-zadná os načrtnutá o čosi skromnejšie než tá ľavo-pravá. V porovnaní s konkurenčnými Yamahami HS80M o čosi vyrovnanejší frekvenčný priebeh a prirodzenejšia plasticita reprodukcie. Prednesu o viac než stovku lacnejších Yamáh dominuje vskutku opulentý bas a populisticky vycinkané výšky, nižšie stredy (resp. stredy vôbec) mi však predsa len trochu chýbajú. Asi by sa to dalo doladiť, ale základná charakteristika je u oboch sústav niekde inde.“
Na obhajobu monitorov Yamaha treba povedať, že určitý druh hudby ich vzdušnému prejavu predsa len sedel lepšie. Napríklad sláčikové kvarteto znelo o čosi čistejšie, i keď menej zadefinované priestorovo, ale dojem bol lepší. Monitory KRK so svojimi hustými presvedčivými stredmi občas naznačili tendenciu zahltenia informáciami, ktoré Yamaha vďaka výkonovej rezerve a interpretačnej zdržanlivosti udržala na uzde aj v kritických momentoch. Vo väčšine prípadov však tento nerovný súboj vyznel v prospech monitorov KRK a s Andrejovým tvrdením, že sa jedná o: „veľmi solídne monitory za primeranú cenu, ktoré vpohode spĺňajú náročné profesionálne kritériá pre štúdiový monitoring“, sa možno len stotožniť.

Andrej Turok, Martin Chrobák

Distribúcia: Disk Multimedia • www.disk.cz • Cena: (Disk) 10690 Kč • (ProAudio) 389 €