Pokoj Vám

Pavol Hammel a Prúdy
Pokoj Vám (1969 / 1998)

pokojvam2
Mal to byť Hammelov debut, akási rozlúčka s Prúdmi. Možno by ostal zberateľskou raritou, keby nebolo textov. Keby sa o prvú polovicu nepostaral Peteraj a o druhú Filan. Keby obaja textári nepridali k piesňam voľnoveršové básne. Zvuk i atmosféra slov nás prenesú na smutný záver zlatých šesťdesiatych. Platňa Pokoj Vám odzrkadľovala traumu z roku 1968, a tak sa pôvodná nahrávka ani nedostala na platňu a skončila v normalizačnom trezore. Na CD sa zrekonštruovaná nahrávka doplnená bonusmi objavila až v roku 1998, silný zážitok však ostáva aj pri odmyslení si dobového kontextu vzniku textov.

Piesňový text vs. báseň

Textársky prínos, výnimočnosť, hádam aj slovenské prvenstvo, to všetko je zaznamenané medzi piesňami – v recitáciách. Celý album postavený rovnako na spievanej aj recitačnej zložke nájdete v našich končinách ťažko. Osobitou kapitolou sú projekty Ursinyho so Štrpkom. Recitácia však nie je spev na jednom tóne, ale reč. Pravidlá pauzy, melódie, tempa, rytmu, sily majú v reči svoju vlastnú váhu. Podobne ako v rape, ktorý stojí niekde medzi recitáciou a spevom.
O prednese ako takom by sa dalo diskutovať. Hammel je v prvom rade spevák. Našli by sa výhrady k jeho hovorenej interpretácii. Málokto ale vie, že mladý Hammel si na pomoc zavolal režiséra Dušana Hanáka. Určite aj vďaka nemu získali recitácie na napätí a dramatickosti.
Platňa Pokoj Vám sa spolu s bookletom približuje k básnickému počinu. V básnickej zbierke narátate priemerne štyridsať básní. Pokoj Vám, oklieštený o bonusy, ich obsahuje dvadsaťdva. Stereotyp schémy „recitácia – pieseň“ v dvanástich skladbách nehrozí. Samotný album začína s čisto spievanou Nehľadaj zbytočne. Druhú polovicu otvára Horiaci dom s hosťovačkou Mariána Vargu. „Čistá“ ostáva aj skladba Pestrý zástup.
Prvá polovica textov patrila Petrajovi, druhá Filanovi. Zaujímavé je, že pri prvom počúvaní nepôsobia dve strany priveľmi odlišne. Spája ich smútok, sklamanie, strach, otázniky. Keď sa piesne hrávali v rádiu, hovorené časti sa odstrihávali, boli nevysielateľné. Pre politickú situáciu bola nakoniec nepublikovateľná celá platňa. Ktovie, či by piesne s recitáciami aj dnes nestretol podobný osud. Či by sa vôbec dostali ďalej než do nočného vysielania verejnoprávneho okruhu.

pokojvam1
Sen malého dievčatka
Peteraj mal za sebou niekoľko textárskych počinov a na konte tri básnické zbierky. Zrejme vedel, čo potrebuje spevák v texte – lásku a dlhé slabiky. Jeho polovica je lyrickejšia, a texty sa spievajú už len pri čítaní. Uhladeným textárom ostáva len naoko. Zaujme už pri prvom texte Nehľadaj zbytočne, kde používa svojskú rýmovú schému (aabc). Prerývanie zaužívaných schém sa nedeje násilne. Nerýmované časti sú zároveň i refrénom. K téme lásky pristupuje neobvykle s motívom smrti. Nejde o nešťastné rozpoloženie, ale o definitívnu stratu nádeje a koniec. Obrazy ako vták, rozprávka, kaplnka, detstvo sa stali neskôr pre Peteraja typickými. Avšak na Pokoj Vám je ich nevinnosť zahalená tmavou farbou. V básňach je Peteraj „kolektívny“, ba až obviňujúci z kolektívnej viny: „Mesto je z diaľky ako rozžeravený kov, / po ktorom lezú mravci.“, „Všetci by ste boli v tom boji porazení. / A za trest by ste museli priniesť vo vrecku čistý sneh / z hrobu predavačky zápaliek.“ Peterajov protest je hlboko ukrytý v symboloch. Apokalyptická vízia pochádzajúca z rozchodu vzťahu. Zničenie detstva rozbitím kaplnky. Oslepenie nevesty prichádzajúcimi mužmi v tme a tichu. Tu už nerátame slabiky, premýšľame...

Balada o smutnom Jánovi II, III
Dobový kontext je pri interpretácii dôležitý. Ale čo s dielom, ktoré vzniklo „prorocky“, dávno pred nejakou udalosťou. Taký je príbeh Filanovho Jána. Tragédia Jána Palacha bola veľmi živá. Mnohí si pieseň Balada o smutnom Jánovi zo Zvonkov spájali práve s touto tragickou udalosťou, i keď skladba vznikla oveľa skôr. Filan sa rozhodol v symbole Jána pokračovať. Album Pokoj Vám sa nahrával v lete ´69.
Filanova polovica je provokatívnejšia. Už v Horiacom dome. Vyzýva predať, darovať a zapáliť dom. „Zapáľ ho mojím dopisom / stačí len malý plamienok.“ Kým Peteraj viac adresoval ostatným, Filan je osobnejší. Vo veršoch, ale aj v textoch používa prevažne prvú osobu. Jednotlivé verše sa dotýkajú osobne, motív Jána ich dejovo spája. Šesť skladieb vytvára myšlienkový príbeh... Odvážnejší je aj v rýmových schémach. Kým Peteraj sa zakaždým dotkol témy lásky, Filan lásku obchádza, rieši vzťahy so spoločnosťou. Záhradník Ján končí zvláštnym obrazom. Pomrú všetky kvety a nakoniec vyrastie nad svetom temný hríb. Zašli by sme ďaleko s prirovnaním k výbuchu atómovej bomby?
Príbeh vrcholí v záverečnej skladbe Šesť starcov. Na prvé prečítanie je veľmi jednoduchý text nespievateľný. Vymenúvajú sa čierne dary šiestich starcov. Pieseň začína i končí recitáciami. Pri básňach sme zvyknutí, že nie sú nositeľmi deja, že skôr text unesie na pleciach príbeh. Tu je to naopak. Platňa končí až príliš adresnou modlitbou.

Pokoj Vám
Na albume je zanechaný nejeden textársky odkaz. Odkaz pre ľudí, ktorí majú dnes v rukách stredný prúd a nechajú sa ním ťahať. Iste, môžeme namietať, že dnes sa textuje a spieva inak, že dobové okolnosti vzniku albumu boli oveľa impulzívnejšie. Ale čo tak viac sa rozhliadnuť okolo seba. Opustiť textárske krížovkárčenie. Skúsiť tvoriť opačne: najprv text, potom melódia. Vystavať nahrávku myšlienkovo a nebáť sa zaexperimentovať. S rýmom, s motívmi, s divadelnými prvkami.

Juraj Gonšor