Genelec 6010A & 5040A

Geniálna fínska trojka

genelec
Ak je tajným (a v drvivej väčšine nikdy nesplneným) snom každého „nestydu“ švédska trojka s dvojicou babeniek, akými boli zamlada tie z Abby, potom audisústave Genelec, pozostávajúcej z dvoch satelitov 6010A a subwoofra 5040A, možno prisúdiť toto adjektívum: prvý krok do sveta skutočnej profesionálnej zvukovej produkcie a postprodukcie. Tu sa však kúzlo zďaleka nekončí. Tento priestorovo úsporný a svojou aktívnou charakteristikou (nepotrebujete dodatočný zosilňovač a príslušné káble) maximálne verzatilný nástroj profesionálneho nearfieldového (blízkopoľového) monitoringu bez podstatných kompromisov je pripravený amplifikovať akýkoľvek nízkokubartúrny priestor aj u vás doma a to všetko za cenu, ktorá zaiste príjemne prekvapí. Teda niečo pre cestujúcich profíkov (Portable Sound System) a zároveň aj pre voľnočasové aktivity skutočných „fajnšmekrov“.

Anatómia

Elegantné aktívne dvojpásmové „bedničky“ (obzvlášť krásne v trendovom snehobielom finiši) tak môžu spolu s nenápadnou korytnačkou „subíku“ 5040A dôstojne ozvučiť váš notebook, iPod a pod. Sústavy 6010A sú v rodine kompaktných aktívnych dvojpásmoviek síce najmenšie, všetky podstatné konštrukčné benefity modelového radu sú však takpovediac „na palube“. Či je to už je patentovaná MDE (Medium Diffraction Enclosure) ultrarigídna dvojškrupinová hliníková ozvučnica, DCW (Directivity Control Waveguide) systém pre precíznu smerovosť a rovnomernú distribúciu akustického signálu, alebo meniče s extrémne nízkym skreslením. No a možnosť expanzie do skutočne „tučných“ hĺbok prostredníctvom pripojenia kompatibilného firemného aktívneho subwoofra 5040A spolu s komfortným ovládaním úrovne centrálnej hlasitosti robustným „heavy-duty“ kontrolerom sú už len čerešničkou na tortičke v tejto vyberanej audiofilskej cukrárni. Než sa pustíme do samotného hodnotenia zvukového podania tejto sexy fínskej trojky (všetko je príkladne oblé a pritom pevné), tu je pár technických dát pre 8010A a 5040A:


Výsluch
Typický „genelecovský“ zvuk mám v uchu. Prvý raz som sa s profesionálnymi zvukovými monitormi tejto škandinávskej značky stretol v rozhlase, neskôr potom ešte v niekoľkých nahrávacích a postprodukčných štúdiách. Väčšie sústavy 8050A som mal k dispozícii na dlhodobé testovanie a treba povedať, že súžitie s nimi bolo nielen bezproblémové, ale aj nadmieru harmonické. Preto som sa na posluchový test vyslovene tešil a bol som zároveň zvedavý, ako skončí v konfrontácii s mojimi zvukovými spomienkami táto alternatíva z veľkostnej kategórie S/M.
Prvá audiencia sa konala v posluchovej miestnosti firmy Centron. Vzhľadom k solídnemu akustickému riešeniu ich posluchovky sa mohli prejaviť všetky prednosti tohto systému hneď v plnej paráde. A aj sa prejavili. Krištáľová čistota výšok, veľkoryso načrtnutý priestor, presné informatívne stredy a v súčinnosti s dobre vyladeným subwoofrom aj prekvapivo kontúrne a bohato prekreslené basy. Keď som systém neskôr nainštaloval v domovskom postprodukčnom štúdiu a prizval si k hodnoteniu rešpektovaného majstra mixáže a masteringu Mareka Šurina (Rytmus, Tina, Anita Soul, Tomi, Layla...), dospeli sme k nasledovnému resumé: dvojpásmové aktívne reprosústavy Genelec 6010A sú solídnym nástrojom blízkopoľového štúdiového monitoringu a pre „frítajmové“ aktivity náročnejších používateľov predstavujú vysoko nadpriemernú výbavu k počítačom a prenosným HDD prehrávačom. V spojení s firemným subwoofrom 5040A možno rozšíriť frekvenčný rozsah celého systému o solídnu porciu basov. Marek skúšal trochu experimentovať a zapojil svoje overené pasívne štúdiové monitory Yamaha NS10 spolu s testovaným subwoofrom a tváril sa veeeľmi spokojne. Podľa jeho mienky pribudli (pre iných pomerne odpudivé) stredy v centre rečového pásma, na ktoré je zvyknutý a pri malých aktívnych satelitoch mu trochu chýbali. Tie však zasa poskytovali v porovnaní s „enesdesinami“ nepomerne lepšie definovaným priestorom, čo sme si spoločne pochvaľovali pri výbere dozvukov (hallov a delayov) a hlavne ich dávkovaní. Takisto panoramatický vejár umožňoval uspokojivú orientáciu v poziciovaní jednotlivých nástrojov a vokálnych stôp. Pre laika, ako potenciálneho majiteľa tejto úderky je podstatné, že to hrá skvelo čisto, s výbornou dynamikou a veľmi luxusným prednesom, na hony vzdialeným od plebejského podania lacných konkurenčných harabúrd (česť ojedinelým výnimkám!).

Začnite šetriť v mekáči a u plukovníka Sandersa (až z čítania Harukiho Murakamiho som sa dozvedel, že sa tento dedko z Kentucky tak volá), miesto dvoch hambáčov si dajte len jeden, prípadne návštevu fastfoodu jednoducho vypusťte a doprajte si namiesto trvalého kúpacieho kolesa tieto skvelé „bedničky“ s korytnačkou kríženou so Sergejom Kopčákom. Potom budete priberať už len z nedostatku pohybu, lebo hudba v podaní tejto fínskej trojky vás uväzní doma na dlhé (nielen zimné) večery.

Andrej Turok



Monitor 8010A

citlivosť:
93 dB
frekvenčný rozsah: 74 – 18 000 Hz
meniče: "stredobas 3“, tweeter 3/4""
zosilňovač: 24 W
hmotnosť: 1,4 kg

Subwoofer 5040A

citlivosť:
98 dB
frekvenčný rozsah: 35 – 85/120 Hz
meniče: "6 1/2"" woofer"
zosilňovač: 40 W
hmotnosť: 6,3 kg